• Anonym

FemCap, var hur osv?

Hur fungerar det? Ni som testat hur känns det?
    Hur fungerar gelen, stor risk för att man reagerar mot den?
    Har de flesta bm mottagningar någon koll på den och vart kan man vända sig?

Har fött ett barn förr....

Min livmodertapp sitter ofta väldigt långt ner (kanske 4 cm in) påverkar det?

• Svar på tråden FemCap, var hur osv?
  • Anonym (Pessartjej)

FemCap funkar faktiskt jättebra och kommer säkert bli väldigt mycket använt framöver när fler vet att det finns. Pessargelen är mycket behaglig och irriterar inte alls som den där svidkrämen med spermiedödande ämnen.
    Vissa barnmorskemottagningar känner till den och det verkar bli fler. De jag känner som använder FemCap har tipsat sina barnmorskor. Och eftersom det är så många nu som inte vill ha hormoner, så är det en lättnad att det finns en till bra metod. Och p-piller skyddar ju inte mot infektioner, men pessar skyddar ju faktiskt livmodertappen mekaniskt, så det borde skydda mot infektioner också rent teoretiskt.
    FemCap har funnits och använts rätt länge. Jag är i alla fall nöjd, min kille också.
    Många av mina kompisar är också intresserade och funderar på att börja.

• Anonym (S)

en förutsättning är att man måste känna sin livmodertapp när man sitter på huk och känner efter med ett finger, det gör inte jag så kan därför inte använda femcap.

om du fött barn är det den största storleken du ska ha.
    www.femcap.se/

• Anonym (Pessartjej)

Har du prövat att krysta samtidigt, då åker tappen ner.
    Fast annars så är det ju så, att det finns inget som passar alla. Men om man inte kan ha FemCap så kan man oftast ha Milex. Just jag fick lite ont av Milex , men man är ju olika och jag är en känslig typ( gnällspik?)
    Pratade med min 85-åriga bonusmamma igår. Hon hade haft pessar i sin ungdom och tyckte det var jättebra och fattar inte varför det blev omodernt.
    Själv tycker jag nog att det borde bli omodernt med hormoner, som har stora risker för både hälsa och allas vår miljö. Och negativt för sexlusten för många- är det så vi vill ha det?

• Anonym

men vad borde jag ha som har livmodertappen långt fram? Inga problem att ta på den med mina fingrar, de är lite under en fingerlängd in (utom vid mens då ändras det)

• Anonym (Pessartjej)

Om du har framfall borde du kanske operera det? Kan det vara så? Fråga din barnmorska. Hon kan ta reda på mer om pessar om hon nu inte vet redan.
    Vid mens kommer livmodertappen oftast längre ner, vid ägglossning är den längre in och slidan blir djupare. Fast det låter som om FemCap skulle gå bra annars.
    Slidan blir djupare när man älskar och FemCap tar inte så stor plats. Några mm.

• Anonym

Anonym (Pessartjej) skrev 2009-12-26 23:21:57 följande:

Om du har framfall borde du kanske operera det? Kan det vara så? Fråga din barnmorska. Hon kan ta reda på mer om pessar om hon nu inte vet redan. Vid mens kommer livmodertappen oftast längre ner, vid ägglossning är den längre in och slidan blir djupare. Fast det låter som om FemCap skulle gå bra annars. Slidan blir djupare när man älskar och FemCap tar inte så stor plats. Några mm.
    men blir det en hionna över hela lär det krocka för så lågt bak är den inte.
    den ligger ju en bra bit in så de tär ingen fara så (så nej...). kan ha mkoppmen inte alla utan den misnta (i största stoleken) där hela mojengen är avklippt.
  • Anonym (Pessartjej)

Det låter som du mycket väl kan ha FemCap. Jag kan inte ha nån menskopp alls för den blir för långt ner och skaver. Har FemCap som menskopp och tömmer lite oftare i stället. Fast menskopp är verkligen toppen! Och då är du ju ändå van att putta in en silikongrej, även om det är lite annorlunda teknik.

• Anonym

Anonym (Pessartjej) skrev 2009-12-27 15:58:06 följande:

Det låter som du mycket väl kan ha FemCap. Jag kan inte ha nån menskopp alls för den blir för långt ner och skaver. Har FemCap som menskopp och tömmer lite oftare i stället. Fast menskopp är verkligen toppen! Och då är du ju ändå van att putta in en silikongrej, även om det är lite annorlunda teknik.
    Perfekt, har försökt känna efter och tror det ska gå rätt bra.
    Hur svårt är det att få till tekniken?
    De var superdyra dock så jag känner mig lite halvtveksam. Inget jag vill köpa för att testa faktiskt. Hade inte kollat priset innan. Jag försöker nog hitta den från något annat ställe
  • Anonym (Pessartjej)

Ja, lite dyrt, men inte om man tänker på att man kan använda den i flera år. Men vissa barnmorskor har så man kan prova. Ring och fråga om de kan skaffa annars. Milex är lite billigare, fast då blir gelen dyrare i längden för det går åt mera. Och egentligen, tycker jag att man ska dela på kostnaden om man är två som har sex...

• Anonym

Anonym (Pessartjej) skrev 2009-12-29 16:58:23 följande:

Ja, lite dyrt, men inte om man tänker på att man kan använda den i flera år. Men vissa barnmorskor har så man kan prova. Ring och fråga om de kan skaffa annars. Milex är lite billigare, fast då blir gelen dyrare i längden för det går åt mera. Och egentligen, tycker jag att man ska dela på kostnaden om man är två som har sex...
    Billigare i långa loppet ja, men det gör inte alltid det bättre... Just nu är det lika problematiskt ändå...
    Kanske införskaffar jag den från tyskland eller så, men 900 eller vad det blir med gel + frakt, nej då får det vara... nog för vääääldigt länge. Det är inga pengar jag har eller ens kommer ha.

Jag ser det dock som min kostnad, jag äger kondomer (som de flesta) men det är inte de som används utan det står den andre parten för.

Den andre parten... ja den är oftast rätt fast, men inte alltid.
Svar på tråden FemCap, var hur osv?