• Anonym

FemCap, var hur osv?

Hur fungerar det? Ni som testat hur känns det?
    Hur fungerar gelen, stor risk för att man reagerar mot den?
    Har de flesta bm mottagningar någon koll på den och vart kan man vända sig?

Har fött ett barn förr....

Min livmodertapp sitter ofta väldigt långt ner (kanske 4 cm in) påverkar det?

• Svar på tråden FemCap, var hur osv?
  • Anonym (intresserad)

TS: Nu vet jag ingeting om den livsituation eller livsåskåding, men om jag hade sex med flera skulle jag välja ett säkrare preventivmedel- annars kan det bli svårt att veta vem som är pappa vid eventuell graviditet.

Hur lång tid det att få svaren beror på belastning på labbet etc. Skulle tro att mellan en och två veckor är rimligt.

• Anonym
    Anonym (intresserad) skrev 2010-01-25 10:08:23 följande:
    TS: Nu vet jag ingeting om den livsituation eller livsåskåding, men om jag hade sex med flera skulle jag välja ett säkrare preventivmedel- annars kan det bli svårt att veta vem som är pappa vid eventuell graviditet. Hur lång tid det att få svaren beror på belastning på labbet etc. Skulle tro att mellan en och två veckor är rimligt.
    Varesig jag har en eller flera aktiva partners vill jag ju inte bli gravid. Jag räknar med att detta är ett ganska säkert preventivmedel, annars hade jag valt annorlunda. Inget preventivmedel är helt säkert.
  • Mandandi

Bra tråd! Skönt att se att fler tänker som jag.{#lang_emotions_smile}

Ni som använder FemCap; har ni inne den 48 timmar - ute och tvättar den - och sen in igen? Måste man pausa med att ha den inne ibland eller funkar det att göra så?

Funderar på att byta till FemCap, men känns säkrast att kunna ha den inne hela tiden. Så inga olyckor händer...

• Anonym (Pessartjej)

Nä, man måste inte pausa utan kan bara tvätta av det ordentligt och sen sätta in igen.

En orsak till att den är så säker är just att den är enkel att använda och man inte behöver fippla i samband med att man har lust att göra nåt annat omedelbums.
    Så en undersökning om säkerhet i en annan FemCap tråd, kopierar.
    5% risk alltså. Motsvarar normalslarv med p-piller faktiskt.
    Som sagt- inga p-medel är säkra.
    Och sen är det rätt många som faktiskt inte är säkra på vem som är pappan och inte har använt nåt preventivmedel alls.
    Och ha relationer med flera är väl inte sämre än att ha en massa sex med olika vartefter, seriell monogami.
    Jag tror polyamorösa relationer kommer bli allt vanligare. och mer accepterade också, har alltid funnits, fast oftast lite dolt.

However, a Phase II/III trial was unable to identify

differences in the failure rate for a diaphragm (with

spermicide) and a silicone cervical cap (FemCap®) at 6

months use14 (Level IIb evidence).

Cervical caps

preventing pregnancy.24

Early Phase I studies in 1221 women found that a

silicone cervical cap (FemCap) with spermicide

prevented 95% of pregnancies (Pearl index, 5 per 100

woman-years)83 (Level III evidence).

• Anonym

vad kommer texten ifrån?
    Jag tror också polyleverne kommer bli vanligare, helt enkelt för at det känns som mycket blir mer frikopplat från teologin iaf

• Anonym (Pessartjej)

Kopierade från en tråd: fråga om FemCap pessar

Personlig reflektion- Tänker att det är fräschare med FemCap om man har sex med olika partner, än om man har p-piller. Ingen mess med en massa sperma som blandas. Man liksom skyddar sin slida delvis och tappen helt.
    Och om man delar kostnaden med alla inblandade, så blir det ju billigare också!
  • Anonym
    Anonym (Pessartjej) skrev 2010-01-26 21:17:51 följande:
    Kopierade från en tråd: fråga om FemCap pessar Personlig reflektion- Tänker att det är fräschare med FemCap om man har sex med olika partner, än om man har p-piller. Ingen mess med en massa sperma som blandas. Man liksom skyddar sin slida delvis och tappen helt. Och om man delar kostnaden med alla inblandade, så blir det ju billigare också!
    Haha nja jag vet inte riktigt det. Kondom är väl egentlgien att rekommendera, men jag ser fasta förhållanden på annat sätt. Kondom ger mig massa bekymmer men det kan jag stå ut med ett tag...
  • Anonym (Nöjd med Milex!)
    Anonym (Pessartjej) skrev 2010-01-26 15:04:46 följande:
    Nä, man måste inte pausa utan kan bara tvätta av det ordentligt och sen sätta in igen. En orsak till att den är så säker är just att den är enkel att använda och man inte behöver fippla i samband med att man har lust att göra nåt annat omedelbums. Så en undersökning om säkerhet i en annan FemCap tråd, kopierar. 5% risk alltså. Motsvarar normalslarv med p-piller faktiskt. Som sagt- inga p-medel är säkra. Och sen är det rätt många som faktiskt inte är säkra på vem som är pappan och inte har använt nåt preventivmedel alls. Och ha relationer med flera är väl inte sämre än att ha en massa sex med olika vartefter, seriell monogami. Jag tror polyamorösa relationer kommer bli allt vanligare. och mer accepterade också, har alltid funnits, fast oftast lite dolt.  However, a Phase II/III trial was unable to identify differences in the failure rate for a diaphragm (with spermicide) and a silicone cervical cap (FemCap®) at 6 months use14 (Level IIb evidence). Cervical caps preventing pregnancy.24 Early Phase I studies in 1221 women found that a silicone cervical cap (FemCap) with spermicide prevented 95% of pregnancies (Pearl index, 5 per 100 woman-years)83 (Level III evidence).  
    Vill du vara snäll och upge källan till uppgifterna...?
  • Anonym (nybliven ägare)

Hur har det gått för er, nyblivna FemCap-användare?

Jag har köpt ett jag med! Det kom dagen efter
    Har bara hunnit testa en gång, det gick väl sådär..

Det var lite svårt att få det på plats tycker jag. Framkanten hade liksom ingenstans att ta vägen (kanske jag har något slags lätt framfall? Eller dåliga muskler?) Hela pessaret ville liksom vika fram sig, och åka ner.
    Men jag tryckte tillbaka det, liksom lirkade det på plats.

Ska man liksom krysta ned livmodertappen när man monterar? Eller dra upp den? Följer FemCap med i rörelsen?

Maken tyckte att det kändes. Det verkade först som att det gjorde jätteont, men efter lite utfrågning var det visst inte så farlig ändåt.. Han gick med på att vi skulle prova någon mer gång iallafall (men nu har jag mens så det får vänta lite)

Just det ja, ska man smeta ut pessargelen med fingret? (i själva vecket på undersidan) Contragel grön.  Eller ska man lägga en lång sträng runt hela vecket?

• Anonym

jag la det som e klick i och smetade ut det sen. och sedan la jag lit epå frmakanten.

när jag var upphetsad gick det faktiskt inte att få det den för mig, den vart för långt bak (trotts att jag ändå tycker mig alltid kunna nå den).
    Det var ok för mig och den satt på plats efteråt men luktade inte gott alls.
    nu har jag kokat den. tja det hjälpte inte... eller jo efter första gången jag hade sex hjälpte det, men inte efter andra. sedan dess har jag inte testat. jag ska undersöka mig först tänkte jag. Luktar det något alls om din/dig efteråt? Jag trodde det var contra gelen som sperman reagerade emot men verkar ha fel

Min får inte helt plats så själva kanten veckas för mig med men de tär vakum efteråt sjag gissar at tde tär ok. den som sitter kring cervix är däremot inte veckad.

Svar på tråden FemCap, var hur osv?