• Anonym

FemCap, var hur osv?

Hur fungerar det? Ni som testat hur känns det?
    Hur fungerar gelen, stor risk för att man reagerar mot den?
    Har de flesta bm mottagningar någon koll på den och vart kan man vända sig?

Har fött ett barn förr....

Min livmodertapp sitter ofta väldigt långt ner (kanske 4 cm in) påverkar det?

• Svar på tråden FemCap, var hur osv?
  • Anonym (Pessartjej)

Ja, det är trist att ha ont om pengar. Samma här. Sjukskriven, minus jämt. Å andra sidan är det ju dyrt om man blir gravid, men inte vill. Och akutpiller är ju inte heller gratis, om man inte är ung förstås och får på ungdomsmottagningen. Fast kopparspiral är väl gratis? Egentligen borde man få bidrag till Femcap, av kommunens miljökontor eller nåt, eftersom den är miljövänlig. Ring dit och fråga för sjutton, men kanske bästa att vara anonym... =)

• Anonym

Anonym (Pessartjej) skrev 2009-12-30 07:36:39 följande:

Ja, det är trist att ha ont om pengar. Samma här. Sjukskriven, minus jämt. Å andra sidan är det ju dyrt om man blir gravid, men inte vill. Och akutpiller är ju inte heller gratis, om man inte är ung förstås och får på ungdomsmottagningen. Fast kopparspiral är väl gratis? Egentligen borde man få bidrag till Femcap, av kommunens miljökontor eller nåt, eftersom den är miljövänlig. Ring dit och fråga för sjutton, men kanske bästa att vara anonym... =)
    Ässh miljö är perfekt för mig så det kan jag göra utan anonymitet ;)
    Men lite mera allvarligt så kanske man borde försöka få sponsring på icke hormonella ting av den sorten... problemet är väl att många ser kondom som "guds gåva" dvs funkar för alla.
    Då förstår du mig :) Inte samma sits här men nog för att det ska fungera som en svamp med pengarna generellt...
    Kopparspiral har jag inte koll på, inget för mig. För läskigt (som för många andra) så det är egentligen bara detta kvar som vettigt allternativ
  • Anonym (Pessartjej)

Unga tjejer får bidrag till hormoner, man delar ut akut-p-piller gratis. och kondomer. Äldre, som kanske hellre vill ha kopparspiral får det gratis. Men unga tjejer som vill ha FemCap får ingenting i subvention. Dels för att det är okänt i Sverige än, men också för att det behövs att nån kräver det. Och miljömässigt är verkligen hormoner dåligt. Även kondomer ( engångs, problem vid vattenrening)
    Ring upp ditt landsting, hör av dig till lokalpressen. ring kommunens miljökontor. Hör av dig till Naturskyddsföreningen och fråga vad det tycker, fältbiologerna...
    Folk kan engagera sig för massor av mystiska saker. Men när det gäller preventivmedel så verkar alla gå som en fårskock dit "samhället" föser dem, apatiskt tuggande på p-piller. För det har ju alla andra. Äh, nu blev jag lite upprörd. Men i sak har jag lite rätt, tycker jag nog.
    Men du ringer du till kommunen, så berätta vad de sa.

• Anonym
    Anonym (Pessartjej) skrev 2009-12-30 13:02:38 följande:
    Unga tjejer får bidrag till hormoner, man delar ut akut-p-piller gratis. och kondomer. Äldre, som kanske hellre vill ha kopparspiral får det gratis. Men unga tjejer som vill ha FemCap får ingenting i subvention. Dels för att det är okänt i Sverige än, men också för att det behövs att nån kräver det. Och miljömässigt är verkligen hormoner dåligt. Även kondomer ( engångs, problem vid vattenrening) Ring upp ditt landsting, hör av dig till lokalpressen. ring kommunens miljökontor. Hör av dig till Naturskyddsföreningen och fråga vad det tycker, fältbiologerna... Folk kan engagera sig för massor av mystiska saker. Men när det gäller preventivmedel så verkar alla gå som en fårskock dit "samhället" föser dem, apatiskt tuggande på p-piller. För det har ju alla andra. Äh, nu blev jag lite upprörd. Men i sak har jag lite rätt, tycker jag nog. Men du ringer du till kommunen, så berätta vad de sa.
    Ska nog skicka iväg några mail om det till att börja med, med problemet är att dne inte är  nog undersökt.
    Jag har pratat med apoteket om menskopp och de skulle då kolla upp det. NU frågar jag lite då och när. Den finns på vissa apotek nu, inte här vad jag sett dock.
    Men FemCap behöver testat mer skulle jag gissa, verkar bara finnas två tester gjorda. Ett litet och ett dåligt.
    Kondomer är bara gratis om man tar det som erbjuds, för mig som troligen är allergisk ä rdet inte lika lätt..
  • Anonym (Pessartjej)

FemCap är använt i tio år och det har gjorts fler än två tester. Problemet är snarare att det är ingen som vill göra fler tester. Pengar till tester kommer ofta från läkemedelsbolag. Och de är inte intresserade av en ofarlig p metod. Men det är ett problem att man inte förstår att det är bra utan fler tester. Trots allt är det ofarligt. Pessar är ju en välkänd metod sen över hundra år, FemCap är använt sen tio år...

• Anonym
    Anonym (Pessartjej) skrev 2009-12-30 23:45:10 följande:
    FemCap är använt i tio år och det har gjorts fler än två tester. Problemet är snarare att det är ingen som vill göra fler tester. Pengar till tester kommer ofta från läkemedelsbolag. Och de är inte intresserade av en ofarlig p metod. Men det är ett problem att man inte förstår att det är bra utan fler tester. Trots allt är det ofarligt. Pessar är ju en välkänd metod sen över hundra år, FemCap är använt sen tio år...
    Har du några länkar till några tester? Jo jag vet, men pesar är väl lite annorlunda tex med gelen? Jag vet att det är ett problem, så är det alltid. Läkemedelsföretagen borde väl kunna stå för gelen och på så sätt dra nytta av det?
  • Anonym (Pessartjej)

En kompis jobbar på ett högskolebibliotek och skrev ut flera studier till mig. Har inga länkar. Men står det inget på hemsidan också? kommer inte ihåg. Finns ju en amerikansk hemsida också.

Problemet med studier är ju också att man alltid kan säga att de har vissa metodfel. Med FemCap så är vissa studier gjorda på provversionen som inte finns på marknaden. Men jag har sett ett pessarforum på yahoo Diaphragms and cervical caps nåt. Där verkar nån ha en FemCap utan handtag. Man önskar att det gjordes en svensk studie också, eftersom det är en allmän åsikt bland pmedels forskare att svenskor är "duktigare" än amerikanskor. Och därför får p-piller alltid bättre säkerhetsvärde i svenska studier. Kanske gäller även pessar. Och att man gjorde en studie på om den skyddar mot infektioner, för det är en gammal kunskap som också stämmer rent teoretiskt. Skyddar man tappen mekaniskt så får man inte infektioner.
    Såg i nån studie, glömt vilken, att även cervixcancer var mindre vanlig hos pessaranvändare.Men det var inga siffror. Däremot så är det helt klart att FemCap har INGA biverkningar alls.
    Det är inget läkemedelsföretag som gör pessargelen, tror jag. Utan en liten tysk firma. Fast de kanske gör läkemedel också? Gelen är också helt ofarlig.
  • Anonym
    Anonym (Pessartjej) skrev 2009-12-31 17:37:05 följande:
    En kompis jobbar på ett högskolebibliotek och skrev ut flera studier till mig. Har inga länkar. Men står det inget på hemsidan också? kommer inte ihåg. Finns ju en amerikansk hemsida också. Problemet med studier är ju också att man alltid kan säga att de har vissa metodfel. Med FemCap så är vissa studier gjorda på provversionen som inte finns på marknaden. Men jag har sett ett pessarforum på yahoo Diaphragms and cervical caps nåt. Där verkar nån ha en FemCap utan handtag. Man önskar att det gjordes en svensk studie också, eftersom det är en allmän åsikt bland pmedels forskare att svenskor är "duktigare" än amerikanskor. Och därför får p-piller alltid bättre säkerhetsvärde i svenska studier. Kanske gäller även pessar. Och att man gjorde en studie på om den skyddar mot infektioner, för det är en gammal kunskap som också stämmer rent teoretiskt. Skyddar man tappen mekaniskt så får man inte infektioner. Såg i nån studie, glömt vilken, att även cervixcancer var mindre vanlig hos pessaranvändare.Men det var inga siffror. Däremot så är det helt klart att FemCap har INGA biverkningar alls. Det är inget läkemedelsföretag som gör pessargelen, tror jag. Utan en liten tysk firma. Fast de kanske gör läkemedel också? Gelen är också helt ofarlig.
    Ser inbte riktigt varför ingen skulle vilja göra studier egentligen, det är ju väligt bra preventivmedel. Men läkemedelsbolagen är ju inte så sugna och de bekostar ju normalt sett studier... Men denna har ju rätt stort värde så det borde gå att ordna ändå.
    Gällande infektioner så tycker jag det är problematiskt att man säger att den "Kanske skyddar", bättre att inte nämna om man inte har någon forskning på det, det framstår annars bara som oseriöst tyvärr.
  • Anonym (klara)

Måste fråga er tjejer. Min BM försöker pusha mig till spiral men jag är fast besluten om att jag vill ha pessar. Hon sa till mig att det inte finns spermiedödande medel här i sverige men det låter på er som om det finns nån slags gel (om jag fattat rätt) Vad heter den och hur får jag tag på den? Finns det olika slags pessar? Vilken ska man ha isf?

• Anonym (Pessartjej)

Det finns spermiedödande medel som skrivs ut på recept av barnmorskor eller läkare och heter Nonoxynol-9 2%. Och annars en pessargel som baseras på mjölksyra och heter Contragel grön.

Det finns två pessar i Sverige, Milex och FemCap och ytterligare ett som går att beställa från Tyskland, Leas Contraceptivum.
    Vilket man ska ha beror väl på vad man tycker själv. Jag har provat flera genom åren. Och faktiskt den som var bäst för mig, finns inte längre. Jag personligen får ont av slidpessar, men cervixpessar funkar för mig. Andra tycker det är enklare med slidpessar, Milex alltså.
    Men den måste provas ut och kan bara användas ett dygn i taget. Fast bra som menskopp. 
Svar på tråden FemCap, var hur osv?