• Anonym

FemCap, var hur osv?

Hur fungerar det? Ni som testat hur känns det?
    Hur fungerar gelen, stor risk för att man reagerar mot den?
    Har de flesta bm mottagningar någon koll på den och vart kan man vända sig?

Har fött ett barn förr....

Min livmodertapp sitter ofta väldigt långt ner (kanske 4 cm in) påverkar det?

• Svar på tråden FemCap, var hur osv?
  • Anonym
    Anonym (Pessartjej) skrev 2010-01-01 03:32:52 följande:
    Det finns spermiedödande medel som skrivs ut på recept av barnmorskor eller läkare och heter Nonoxynol-9 2%. Och annars en pessargel som baseras på mjölksyra och heter Contragel grön. Det finns två pessar i Sverige, Milex och FemCap och ytterligare ett som går att beställa från Tyskland, Leas Contraceptivum. Vilket man ska ha beror väl på vad man tycker själv. Jag har provat flera genom åren. Och faktiskt den som var bäst för mig, finns inte längre. Jag personligen får ont av slidpessar, men cervixpessar funkar för mig. Andra tycker det är enklare med slidpessar, Milex alltså. Men den måste provas ut och kan bara användas ett dygn i taget. Fast bra som menskopp. 
    och Cervixpessar (femcap) kan användas längre =)
    Du kanske borde testa en annan bm? Om inte så läs runt lite på nätet och ifrågasätt (ja bra början här.. )

Vad är Leas Contraceptivum?
  • Anonym (Pessartjej)

Ett annat cervixpessar. Fast lär ha sämre säkerhet och ev klumpigare. kallas också Lea´s shield. Andra cervixpessar, som fanns tills nyligen var Vimule, Prentif, Ove bl a. Pga av dålig lönsamhet las tillverkningen ner. Har hittat dem på nätet. Men det är märkligt att ingen kan nåt i Sverige om detta? Jag träffade flera kvinnor i somras på ett internationellt läger och de flesta kände till FemCap och Naturlig Familjeplanering t ex. Och har en helt annan syn på hormoner.

En fördel med FemCap, framför Milex är att tappen inte är doppad i själva gelen. Och att den sitter stadigare, tycker jag i alla fall.
    Vad ska man ha för krav på barnmorskor egentligen? Att de känner till fakta? Som att det visst finns möjlighet att använda pessar och vilka pessar det finns etc. Att de inte pushar till nåt utan berättar om allt som finns och att man kan diskutera vad som är lämpligast. Alla är ju olika och har olika krav och behov.
  • Anonym (intresserad)

Hittade denna intressanta tråd nu, hoppas någon fortfarande läser! Ni som har provat, känns den när man har sex?

• Anonym (Pessartjej)

Inte ett dugg för mig. Min kille kan känna att den sitter där, men inte obehagligt. 

• Anonym (intresserad)

tack för snabbt svar, jag tror jag ska beställa och prova!

• SaraMaria

Jag har använt femcap i 8 månader nu och iallafall inte blivit gravid...

• SaraMaria

Min erfarenhet är att barnmorskor på ungdomsmottagning och vanliga gynekologer i vården är väldigt bestämda o sin åskit (och den kan variera mycket från person till person) är inte särskilt intresserade av vad man som vanlig människa har hittat för informationpå internet angående preventivmedel...

Jag orkade inte dra hela historien om femcap när jag satt där framför en gynekolog bakom ett stort skrivbord, hennes åsikt var att det bara var någon som ville tjäna pengar som hade börjat importera femcap till Sverige. Tanken att p-pillerföretagen bara vill tjäna pengar har kanske aldrig slagit henne? Hon som importerar femcap är själv i sitt företag och inte rik alls.
    Jag tror många gamla gynekologrävar är sjukt kritiska till allt nytt av ren princip. Så stå på er när ni möter skeptiker!

Det negativa med femcap som jag har upplevt är att den tog rätt lång tag att lära sig sätta in, men det är ju inte så jobbigt. Och att man måste justera den inför varje nytt samlag, jag har struntat i det några gånger och sen riktigt känt hur den har halkat av.... ger inte så mycket skydd då...

Men att vara biverkningsfri är verkligen helt underbart.

• Anonym
    SaraMaria skrev 2010-01-02 11:48:15 följande:
    Min erfarenhet är att barnmorskor på ungdomsmottagning och vanliga gynekologer i vården är väldigt bestämda o sin åskit (och den kan variera mycket från person till person) är inte särskilt intresserade av vad man som vanlig människa har hittat för informationpå internet angående preventivmedel... Jag orkade inte dra hela historien om femcap när jag satt där framför en gynekolog bakom ett stort skrivbord, hennes åsikt var att det bara var någon som ville tjäna pengar som hade börjat importera femcap till Sverige. Tanken att p-pillerföretagen bara vill tjäna pengar har kanske aldrig slagit henne? Hon som importerar femcap är själv i sitt företag och inte rik alls. Jag tror många gamla gynekologrävar är sjukt kritiska till allt nytt av ren princip. Så stå på er när ni möter skeptiker! Det negativa med femcap som jag har upplevt är att den tog rätt lång tag att lära sig sätta in, men det är ju inte så jobbigt. Och att man måste justera den inför varje nytt samlag, jag har struntat i det några gånger och sen riktigt känt hur den har halkat av.... ger inte så mycket skydd då... Men att vara biverkningsfri är verkligen helt underbart.
    justera den inför varje gång? Är inte en av fördelarna just spontan sex?
  • Anonym (Pessartjej)

Ja, det är märkligt med all denna negativitet inför pessar, som ju inte ens har nån grund faktiskt. Förut sa man att det är omodernt, kladdigt och osäkert. Men det är ju faktiskt en väldigt modern metod om man tänker på miljömedvetenhet, material och att menskopp också är "inne". Kladdigt är det ju inte heller med FemCap och den nya gelen.

Och om man använder sunt förnuft så är säkert FemCap säkrare än kondom, just för att man inte behöver sätta in den när man ska ha sex. Lätt att strunta i det då.
    Och med tanke på alla miljarder som läkemedelsbolagen tjänar så är det ett rent löjligt resonemang. Hon som har tagit hit Femcap verkar ha gjort det av ideologiska skäl mer. Och jag tänker då ha min FemCap längre än två år, ja om den inte går sönder då. 
    Man tycker gynekologer borde vara glada över att alla som nu inte vill ha hormoner har ett alternativ till. Om de vill väl alltså, men de är extremt negativa till Naturlig Familjeplanering också.
    Fast det handlar kanske då om att inte gynekologerna " har makten". Och de flesta får faktiskt pengar från läkemedelsindustrin, på olika sätt. Och vill man bli professor ska man ju forska och var kommer forskningspengarna i från för det mesta?
    Men det vore bra om man fick fler att forska på femcap faktiskt. Just i Sverige, på både infektionsskydd och effektivitet. Men också vad folk egentligen tycker om den och varför man valde den. Och INTE p-piller. Fast den tar ju inte bort mens o mensvärk.
    Nä, jag tycker det är bra att man tar reda på saker själv och via såna här forum hjälper varandra.
    När jag var hos en gynekolog, så passade jag på att visa min FemCap och ville tipsa. Det skulle jag INTE gjort. Han hade helt uppenbart inte sett en Femcap förut, men sa direkt att det där rekommenderar vi verkligen inte och var rent otrevlig.
    Men du, Sara Maria, inte ska den åka av. Min kan snurra runt, så långa sidan kommer fram, men det gör ju inget. Du kanske ska byta storlek? Skriv och fråga. Jag har fått svar direkt både när jag skrivit till svenska, men även amerikanska sidan.
  • Anonym
    Anonym (Pessartjej) skrev 2010-01-02 18:03:24 följande:
    Ja, det är märkligt med all denna negativitet inför pessar, som ju inte ens har nån grund faktiskt. Förut sa man att det är omodernt, kladdigt och osäkert. Men det är ju faktiskt en väldigt modern metod om man tänker på miljömedvetenhet, material och att menskopp också är "inne". Kladdigt är det ju inte heller med FemCap och den nya gelen. Och om man använder sunt förnuft så är säkert FemCap säkrare än kondom, just för att man inte behöver sätta in den när man ska ha sex. Lätt att strunta i det då. Och med tanke på alla miljarder som läkemedelsbolagen tjänar så är det ett rent löjligt resonemang. Hon som har tagit hit Femcap verkar ha gjort det av ideologiska skäl mer. Och jag tänker då ha min FemCap längre än två år, ja om den inte går sönder då.  Man tycker gynekologer borde vara glada över att alla som nu inte vill ha hormoner har ett alternativ till. Om de vill väl alltså, men de är extremt negativa till Naturlig Familjeplanering också. Fast det handlar kanske då om att inte gynekologerna " har makten". Och de flesta får faktiskt pengar från läkemedelsindustrin, på olika sätt. Och vill man bli professor ska man ju forska och var kommer forskningspengarna i från för det mesta? Men det vore bra om man fick fler att forska på femcap faktiskt. Just i Sverige, på både infektionsskydd och effektivitet. Men också vad folk egentligen tycker om den och varför man valde den. Och INTE p-piller. Fast den tar ju inte bort mens o mensvärk. Nä, jag tycker det är bra att man tar reda på saker själv och via såna här forum hjälper varandra. När jag var hos en gynekolog, så passade jag på att visa min FemCap och ville tipsa. Det skulle jag INTE gjort. Han hade helt uppenbart inte sett en Femcap förut, men sa direkt att det där rekommenderar vi verkligen inte och var rent otrevlig. Men du, Sara Maria, inte ska den åka av. Min kan snurra runt, så långa sidan kommer fram, men det gör ju inget. Du kanske ska byta storlek? Skriv och fråga. Jag har fått svar direkt både när jag skrivit till svenska, men även amerikanska sidan.
    på vilket sätt var de negativa? Jag tänkte fråga lite om det här och var sen med. menskoppen har jag ju spridit en del :)
    Men jo jag tycker det verkar finnas rätt stora ekonomiska intressen bakom femcap, kanske inte av den som tagit in det till sverige, men av de steget längre bort iaf... men jo det gör det ju med läkemedel med...

Jag har bara frågat om NFP en gång och hon sa att det var bra, men nämde det inte innan jag gjorde det dock.
Svar på tråden FemCap, var hur osv?