• Anonym

FemCap, var hur osv?

Hur fungerar det? Ni som testat hur känns det?
    Hur fungerar gelen, stor risk för att man reagerar mot den?
    Har de flesta bm mottagningar någon koll på den och vart kan man vända sig?

Har fött ett barn förr....

Min livmodertapp sitter ofta väldigt långt ner (kanske 4 cm in) påverkar det?

• Svar på tråden FemCap, var hur osv?
  • Anonym

kanske borde fortsätta. jag tror inte alla är negativa, men att de inte vill framstå som flummiga...

• Anonym (Pessartjej)

Jag har haft kontakt med Alfred Shihata som uppfunnit och är den som säljer Femcap, en äldre, vänlig, hängiven man i USA. Och har absolut ingen känsla av att det skulle vara ekonomiska intressen som driver honom. 

För honom verkar Femcap vara hans livsuppgift och han bryr sig om kvinnors hälsa. Skriv till honom själv och fråga. Han svarar.
    Och det är det verkligen inte många professorer som gör.
    Och varken NFP eller FemCap är flummigt, däremot är det inkompetent att inte känna till dessa metoder.
    Och få läkare kan NFP och är utbildade handledare. Men de tror att de kan, vilket är en helt annan sak.
    Men jag kan nog tycka att det är absurt att , även om risken är liten, att man kan dö av preventivmedel. Och jag undrar verkligen hur det kommer sig att man utan att klaga nämnvärt står ut med alla biverkningar.
    Men visst finns det säkert en massa barnmorskor och läkare som är för hormonfria metoder också, självklart.
  • Anonym
    Anonym (Pessartjej) skrev 2010-01-02 19:34:05 följande:
    Jag har haft kontakt med Alfred Shihata som uppfunnit och är den som säljer Femcap, en äldre, vänlig, hängiven man i USA. Och har absolut ingen känsla av att det skulle vara ekonomiska intressen som driver honom.  För honom verkar Femcap vara hans livsuppgift och han bryr sig om kvinnors hälsa. Skriv till honom själv och fråga. Han svarar. Och det är det verkligen inte många professorer som gör. Och varken NFP eller FemCap är flummigt, däremot är det inkompetent att inte känna till dessa metoder. Och få läkare kan NFP och är utbildade handledare. Men de tror att de kan, vilket är en helt annan sak. Men jag kan nog tycka att det är absurt att , även om risken är liten, att man kan dö av preventivmedel. Och jag undrar verkligen hur det kommer sig att man utan att klaga nämnvärt står ut med alla biverkningar. Men visst finns det säkert en massa barnmorskor och läkare som är för hormonfria metoder också, självklart.
    Enkelt, bara att inte rapporeta, så gör sjukvården gärna har jag hört...
  • Anonym (Pessartjej)

Jag misstänker att många som fått stroke och blodpropp inte ens har fattat att det beror på deras preventivmedel.

Men en så vanlig biverkan som att lusten försvinner eller man blir "nedstämd" ibland djupt deprimerad, är ju faktiskt väldigt allvarlig. Eller ont i ryggen, hudproblem etc som man kanske inta alls sätter i samband med p-pillren.
    Skönt att det finns något helt ofarligt alternativ.
  • SaraMaria
    Anonym (Pessartjej) skrev 2010-01-02 18:03:24 följande:
    Men du, Sara Maria, inte ska den åka av. Min kan snurra runt, så långa sidan kommer fram, men det gör ju inget. Du kanske ska byta storlek? Skriv och fråga. Jag har fått svar direkt både när jag skrivit till svenska, men även amerikanska sidan.
    ja jag vet inte, jag har den minsta storleken. Kanske inte sätter på den tillräckligt långt in?
  • SaraMaria

Det är väl meningen att femcap ska sitta med ett slags vakuum över livmodertappen? Jag tror inte den gör det på mig.
    Om man är ju inte direkt peppad att be om hjälp med den av en gynekolog.... Är det någon som känner till en gynekolog i Göteborg som är på den "goda sidan" och positiv till sånt här?

• Anonym (Pessartjej)

Du kanske faktiskt har en för liten Femcap? Man ska ju lossa vacuumet innan man tar ut den. Jag gör på snabbsättet och krafsar ut den genom att sticka in fingret längst in, bryta vaccumet och ta med den ut.Hur känns det när du tar ut den?Är det nåt sug liksom?Känner du själva tappen, bredvid handtaget? Det ska ju inte vara nån luftbubbla. När jag har satt in lite på trekvart, kan det bli så. Då tar jag ut och börjar om.

Jag har hört om en barnmorska i Gbg, som jag tror kan femcap och NFP, men jag har aldrig haft kontakt med henne. Agneta Styf på Kaserntorget 11A. I Borås kan en barnmorska som heter Lotta Söderberg både FemCap och NFP.
    " Goda sidan" ha ha, fattar precis vad du menar.
    Min senaste gynekolog tillhör den "onda sidan".
    Det är som om vissa är emot att kvinnor tar ansvar för sina egna kroppar och inte de har makten med recept och kunskap. Konstigt.
    Med tanke på hur många som inte har preventivmedel alls, för att de inte vill ha hormoner t ex. Så borde de väl vara glada över att det finns nåt som är utan biverkningar, även om det inte är lika säkert som hormoner. Som man då ändå inte vill ha.
  • Anonym (Pessartjej)

SaraMaria jag började fundera själv sen eftersom min FemCap också rör sig. Fast jag har tänkt att det inte spelar nån roll. Men jag skrev till både svenska och amerikanska hemsidan och frågade för oss bägge och fick liknande svar, fast utförligare på amerikanska och här är svaret:

The cervix protrude into the vagina at different angles such as Retoversion or Anteversion. This angle vary form woman to woman and even in the same woman particularly during intercourse. So long the FemCap is covering the cervix that is all what matter.The FemCap is designed to rotate,so the longer brim can conform to the space in the vagina, in a case of retroverted uterus or the space created by the penis during different position of intercourse. This does not change the effectiveness.  However if the FemCap is completely dislodgment out of the cervix then this woman should receive the small Medium size. If this woman was using the FemCap for several months and did not get pregnant, then it must be rotation not dislodging
    Så du kanske ska ha Mellan istället? 
  • Anonym (intresserad)

Nu har jag fått min FemCap!Det tog bara 3 dagar. Men brudar, den är rätt så stor       ! Jag blev lite tveksam till om det kommer att funka...Eller om det blir så mycket barriär att han inte kommer in överhuvudtaget.

Jag beställde största storleken eftersom jag har fött ett stort barn vaginalt med hjälp av hög sugklocka så min livmodertapp är nog så uttänjd som den kan bli. Vet ni om det är någon skillnad på "höjden" på de olika storlekarna?

Jag måste nog öva innan jag vågar sluta med pillrena, typiskt eftersom kartan tog slut igår. 

• SaraMaria

Tack, det var väldigt intressant!
    Ja för det är väl möjligt att man kan ha haft ett tidigt missfall utan att märka det? Och då har livmodertapen det utseendet att man borde ha medium. Mhm... ska kolla upp det där om det går att ta reda på...
    Jag ska gå runt med femcapen ett tag nu utan att ha sex så får jag se om den flyttar på sig...

Svar på tråden FemCap, var hur osv?