• Anonym

FemCap, var hur osv?

Hur fungerar det? Ni som testat hur känns det?
    Hur fungerar gelen, stor risk för att man reagerar mot den?
    Har de flesta bm mottagningar någon koll på den och vart kan man vända sig?

Har fött ett barn förr....

Min livmodertapp sitter ofta väldigt långt ner (kanske 4 cm in) påverkar det?

• Svar på tråden FemCap, var hur osv?
  • Anonym (nybliven ägare)

Tja, jag har ju bara hunnit testa en gång ännu, men reagerade inte på att det luktade på något speciellt sätt.
    Själva gelen luktade ju lite youghurtaktigt, och smakade först jättesurt, men eftersmaken var också lite mer åt yoghurthållet (testar man aldrig får man inget veta )

Jag tyckte att det var svårt att känna livmodertappen genom själva femcapen, men jag kände efter först vart l-tappen var, sen tryckte jag in pessaret så långt det gick och lirkade fast, så jag hoppas att den satt rätt.

Tyckte inte att den var svår att få ut, men då hade jag livmodertappen ganska lågt, det varierar väl lite i cykeln? (har ingen jättekoll på den)

Finns det något knep för att man ska känna så den sitter rätt och riktigt?

• Anonym
    Anonym (nybliven ägare) skrev 2010-02-21 16:42:29 följande:
    Tja, jag har ju bara hunnit testa en gång ännu, men reagerade inte på att det luktade på något speciellt sätt. Själva gelen luktade ju lite youghurtaktigt, och smakade först jättesurt, men eftersmaken var också lite mer åt yoghurthållet (testar man aldrig får man inget veta ) Jag tyckte att det var svårt att känna livmodertappen genom själva femcapen, men jag kände efter först vart l-tappen var, sen tryckte jag in pessaret så långt det gick och lirkade fast, så jag hoppas att den satt rätt. Tyckte inte att den var svår att få ut, men då hade jag livmodertappen ganska lågt, det varierar väl lite i cykeln? (har ingen jättekoll på den) Finns det något knep för att man ska känna så den sitter rätt och riktigt?
    när jag tar ut den (jag vet, lite sent då, men bättre än aldrig iaf..) så märks det att det är vakum när jag putar in fingret.

jag brukar försöka känna länst sidorna på femcampen dvs den mot livmodertappen. om den faktisk tsitter emot, et tlitet tryck kan jag applicera utan att den rubbas.. om de tär vakum :)
  • Anonym (köpt femcap)

Hej alla glada femcapare!

Jag har fått bekymmer med min femcap, nu när jag äntligen lyckas få in och ut den på ett smidigt sätt så har jag börjat bli irriterad i slemhinnorna av den. Det spelar ingen roll om vi haft sex eller inte jag blir irriterad och det gör riktigt ont ändå. Vad kan detta bero på? Är det gelen? Vad jag förstått så ska gelen vara bra för miljön i slidan så det borde inte vara den. Kan det vara så att jag inte tål materialet? Verkar också konstigt, men det kanske kan vara så att jag inte tål silikon.

Har ännu inte provat att stoppa in femcapen utan gel men så fort jag inte har mens längre så ska jag prova, men tills dess vore det intressant med era funderingar. Är det någon annan som upplevt något liknande?

Jag börjar tappa tålamodet nu, det var ju liksom inte tänkt att det skulle vara såhär struligt... Snart blir det väl hormoner (humörsvägningar, viktuppgång mm mm) igen..

• Anonym (Pessartjej)

Låter knepigt. Känner flera som har Femcap inklusive mig själv och ingen har reagerat så. Men smart att pröva gel och FemCap var för sig.

och sen skulle nog jag gå och kolla upp så det inte är nån infektion som spökar.
    Har aldrig hört talas om nån som är allergisk mot silikon, men det kan man väl säkert vara.
    Står det nåt på hemsidan om silkonallergi? Kan inte komma ihåg det just nu? Men om man har problem så står det väl att man ska ta kontakt med nån.
    Himla trist. Jag är jättenöjd med mitt pessar och har fått flera kompisar att prova. Och de är också nöjda.
    Hoppas du klurar ut vad det beror på. Gör du det så skriv igen.
  • Dinkanesh

Har använt min FemCap i någon månad nu.
    Men får inte alltid dit den, och det händer oftare att jag inte får ut den än att jag får det.
    Dessutom är den alltid full när jag tar ut den.
    Vad jag känner så sitter den som den ska.
    I vanliga fall när vi haft sex så kommer sperman ut direkt, det händer inte nu. Ingenting kommer ut.
    Däremot är koppen full.

Allt det här gör den besvärlig och osäker att använda så det lutar åt spiral igen, som gör att jag får ont hela tiden istället. Men hellre det än det här.

• Anonym
    Dinkanesh skrev 2010-03-11 17:00:39 följande:
    Har använt min FemCap i någon månad nu. Men får inte alltid dit den, och det händer oftare att jag inte får ut den än att jag får det. Dessutom är den alltid full när jag tar ut den. Vad jag känner så sitter den som den ska. I vanliga fall när vi haft sex så kommer sperman ut direkt, det händer inte nu. Ingenting kommer ut. Däremot är koppen full. Allt det här gör den besvärlig och osäker att använda så det lutar åt spiral igen, som gör att jag får ont hela tiden istället. Men hellre det än det här.
    hur menar du att koppen är full? jag trodde den satt som ett u över livmodertappen och den ska väl sitta som ett vakum och inte bli full?
  • Anonym (köpt femcap)

Tack för svaret Pessartjej!

Jag har funderat lite och låtit bli femcapen ett tg nu och upptäckt att problemen kommer ändå, det blir inte lika irriterat men kliar och känns ömt. Så jag har kommit fram till att det förmodligen rör sig om någonslags obalans därnere så nu kör jag n kur med lactal så hoppas vi att det går över.

Men jag återkommer med svar på vad det var för nånting, om det inte går över blir det en tur till barnmorskan.

• Dinkanesh
    Anonym skrev 2010-03-11 19:39:23 följande:
    hur menar du att koppen är full? jag trodde den satt som ett u över livmodertappen och den ska väl sitta som ett vakum och inte bli full?
    Precis! och den sitter med vakum. Den går inte få ut om jag inte bryter vakumet eller drar som en galning. Men det är massor av gegg i den trots det.
  • Anonym (Pessartjej)

Jamen "gegget" kommer ju från din livmodertapp!

Smaka på det eller gör nån annan "undersökning" så ser du att det inte är sperma. När jag tar ut min FemCap ligger sperman oftast i vecket om sperman är av den klimpiga sorten, annars så åker den ut väldigt fort när jag går på toaletten efter samlaget.
    Om du går in på www.familjeplanering.se kan du läsa mer om hur olika sekretet från livmoderhalsens insida ser ut. Efter mens vitt klibbigt, Sen med filmjölk och vid ägglossing genomskinligt och klart. Precis efter ägglosning kan det vara lite blod. Och sen blir det mindre och klibbigt och före mens kan det bli mer flytande igen.
    Börjar du föra dagbok över detta och lär dig ditt eget mönster nehöver di bara använda FemCap de dagar du är fruktsam och några säkerhets dagar för och en efter. FemCap gör det superenklet om man vill lära sig sekretmetoden. 
    Har man ätit p-piller har man ju inte en susning om ur ens egen fruktsamhetscykel funkar utifrån sekretet från livmoderhalsen.
    Eller, de flesta har det inte ändå.
    Låter ju i alla fall som din FemCap sitter bra. 
    Hörde om ett uttagningstips, använd en virknål nr 10 och för in mellan kanten och slidan , kroka tag i kanten längst in och dra med dig FemCap ut. Ja förutom bandet då, som man kan läsa om på den amerikanska hemsidan, eller gummisnodd.
  • Dinkanesh
    Anonym (Pessartjej) skrev 2010-03-12 13:37:45 följande:
    Jamen "gegget" kommer ju från din livmodertapp! Smaka på det eller gör nån annan "undersökning" så ser du att det inte är sperma. När jag tar ut min FemCap ligger sperman oftast i vecket om sperman är av den klimpiga sorten, annars så åker den ut väldigt fort när jag går på toaletten efter samlaget. Om du går in på www.familjeplanering.se kan du läsa mer om hur olika sekretet från livmoderhalsens insida ser ut. Efter mens vitt klibbigt, Sen med filmjölk och vid ägglossing genomskinligt och klart. Precis efter ägglosning kan det vara lite blod. Och sen blir det mindre och klibbigt och före mens kan det bli mer flytande igen. Börjar du föra dagbok över detta och lär dig ditt eget mönster nehöver di bara använda FemCap de dagar du är fruktsam och några säkerhets dagar för och en efter. FemCap gör det superenklet om man vill lära sig sekretmetoden.  Har man ätit p-piller har man ju inte en susning om ur ens egen fruktsamhetscykel funkar utifrån sekretet från livmoderhalsen. Eller, de flesta har det inte ändå. Låter ju i alla fall som din FemCap sitter bra.  Hörde om ett uttagningstips, använd en virknål nr 10 och för in mellan kanten och slidan , kroka tag i kanten längst in och dra med dig FemCap ut. Ja förutom bandet då, som man kan läsa om på den amerikanska hemsidan, eller gummisnodd.
    Önskar det vore så, men det är ju jäkligt lustigt att det inte finns sperma någon annanstans, inte i vecket utanför eller att det åker ut när jag är på toa. Samt att det aldrig någonsin är sperma-kladd i Femcapen då jag inte haft sex. Vilket det alltid är när jag haft det.
  • Anonym (Pessartjej)

Ja, det lät ju i sanning mystiskt. Och sitter femcapen så bra kan det ju inte komma in nåt. ÄR det verkligen sperma i koppen? Kan absolut inte tro det. Har du typ luktat, smakat?

Men om du tar ut FemCap en gång om dagen och följer ditt sekret mönster, så ser du säkert att det är olika för varje dag i en menscykel.
    Ibland är det ju inget, utan är torrt. Så kallat G-sekret. Torrt klibbigt.
    Finns undersökningar gjorda hur man använder FemCap för att kunna följa sekretmönstret.
    Men då återstår frågan, var tar sperman vägen?
    Har han ens sprutat? Alltså, jag menar helt seriöst. Jag är fullständigt säker på att du inte har sperma i koppen, men vart tar den vägen?
    Har nån annan upplevt detta? Fast jag tycker å andra sidan det låter bekvämt att slippa spermakletet....
  • Anonym (Pessartjej)
    Hittade en länk med bra info om barriärmetoder för kvinnor. Även om den har några år på nacken och fler av pessarerna inte säljs längre. Men intressant med undersökning som visar att de som har pessar trivs med metoden, men att den är okänd bl a pga av gynekologers okunskap och fördomar.
    f1.grp.yahoofs.com/v1/0ASjSx2xCMpZskDZ6JfnJdLpW12x1uni_Mlyqd39b8Oazi6hQOgHnnmvx2aogBBzJun0tJM9-D2z24Qva4ShS16RhPRn0wa1Qw/CBAS%20FAQ%20Cervical%20Barriers%20v2%2010.18.04.pdf
Svar på tråden FemCap, var hur osv?