• Anonym

FemCap, var hur osv?

Hur fungerar det? Ni som testat hur känns det?
    Hur fungerar gelen, stor risk för att man reagerar mot den?
    Har de flesta bm mottagningar någon koll på den och vart kan man vända sig?

Har fött ett barn förr....

Min livmodertapp sitter ofta väldigt långt ner (kanske 4 cm in) påverkar det?

• Svar på tråden FemCap, var hur osv?
  • Anonym

Men där står det väl inte vid perfekt användning?

• Anonym (Nöjd med Milex!)

Tror att både "vanlig" och perfekt användning är med i beräkningarna.
    Dvs för FemCap t ex: lägst 68% skydd vid vanlig användning och upp till 91% vid perfekt användning.
    Milex: lägst 80% skydd vid vanlig användning och upp till 94% vid perfekt användning.

Det här är amerikanska beräkningar.

Ser att det blev väldigt rörigt och mycket ovan....
    Ber om ursäkt också att det blev kaka på kaka med två nästan lika inlägg!

• Anonym (S)
    Anonym (Nöjd med Milex!) skrev 2010-01-12 20:25:28 följande:
    Tror att både "vanlig" och perfekt användning är med i beräkningarna. Dvs för FemCap t ex: lägst 68% skydd vid vanlig användning och upp till 91% vid perfekt användning. Milex: lägst 80% skydd vid vanlig användning och upp till 94% vid perfekt användning. Det här är amerikanska beräkningar. Ser att det blev väldigt rörigt och mycket ovan.... Ber om ursäkt också att det blev kaka på kaka med två nästan lika inlägg!
    Tack för infon! Men om man vill skaffa Milex ska man alltså kontakta en BM, säga att man vill ha just Milex? Sen beställer dom det till en? Eller hur funkar det..?
  • Anonym (Pessartjej)

Nu skummade jag lite snabbt igenom ovanstående och påpekar några få saker bara. Fast jag anser verkligen att man ska läsa FASS, läsa olika studier, vara kritisk och också använda sitt eget sunda förnuft.

Himla bra gjort jobb för övrigt ( nöjd med Milex) Tack!
    Fast det finns andra studier också...
    Undersökningar där det står "Diaphragm", behöver inte vara, och är förmodligen inte heller Milex. Mer sannolikt Ortho. 
    Och Cervical Cap kan vara Prentif, Ove, Lea´s Shield, FemCap, Vimule...
    Senaste undersökningen med den förbättrade versionen av FemCap, som är den enda som någonsin kommit ut på marknaden, var Pearl Index 7, 6. Men det var en liten undersökning. Se www.femcap.com
    De tidigare undersökningarna var på en sämre provversion.
    Att FemCap sitter stadigare än ett slidpessar vet alla som använt bägge, samt alla som enbart använt FemCap och märkt att den är något svårare att ta ut än sätta in, eftersom den dels sitter med ett vacuum som uppstår och dels så trycker kanterna ut mot slidväggarna och gör att den dessutom blir ännu stadigare. Om den rubbas ur läge är den sannolikt fel storlek, för liten.
    Högre säkerhet för dem som aldrig varit gravida.
    Fel uppgift om att FemCap kan sättas in tidigast 6 timmar före samlag. Rätt uppgift är 42 timmar.
    Contragel grön och Nonoxynol-9 är jämförbara när det gäller effektivitet, men N-9 har allvarliga biverkningar. Ökar risken för alla infektioner, inte bara UVI som det står i Apotekets papper. Inte FASS eftersom den är ex temporeberedd. I synnerhet med Milex, där gelen ligger direkt mot livmodertappen, så förstörs alltså de känsliga cellerna på den.
    Det man kan säga i stort är- Milex och FemCap är jämförbara i säkerhet och det viktiga är att man gillar just sitt eget pessar, så man använder det korrekt. Ingen av dem är alltså bäst. Eftersom det är en användarberoende metod. Men enligt undersökningar där kvinnor använt bägge, föredrog 75% FemCap.
    Och FemCap har INGA biverkningar överhuvudtaget, Slidpessaranvändare har en något högre risk för UVI. ( Förmodligen mest om man har ett för stort eller använder N-9)
    Det vore bra med en  ny svensk stor undersökning av pessarer,dvs FemCap och Milex, eftersom det anses att svenska kvinnor är noggrannare ( mer välutbildade?) än amerikanska. Syns tydligt på p-pillerstudier.
    Men hur sjutton ska vi kräva det? Och av vem?
    Skillnaden mellan pessar och andra preventivmedel är alltså att de är biverkningsfria, kvinnokontrollerade, miljövänliga och underlättar om man vill lära känna sin egen fruktsamhetscykel.
    Att pessar inte ger skydd mot STI/HIV är inte bevisat, inte motsatsen heller. Rent teoretiskt skulle de kunna göra det.
    Om man alltså inte använder N-9. 
    Spermiedödande produkter kan dels döda virus och bakterier, men också öka risken därför att de gör cellerna mer mottagliga.
    Naturlig Familjeplanering/ Billingsmetoden har en högre säkerhet än symto termal metoden.
    Och man kan visst ha oregelbundna cykler, amma eller vara i klimakteriet när man använder den.
    Sen är det skillnad mellan USA när det gäller kostnader, här får man som sagt kopparspiral gratis, och vissa p-medel är subventionerade för unga. Men olika i olika landsting. Väldigt ojämlikt. Och varför subventioneras inte pessar? Det är också skillnad med utprovning av pessar. I USA måste en läkare "skriva ut " både slidpessar och FemCap.
    Ja, det är verkligen många uppgifter,och nu måste jag äta lite efter en lång dag...
     Men superbra om detta kommer fram och att alla får mer kunskap själva och inte bara "gapar och sväljer" . Behövs en mycket större medvetenhet om hur allvarliga biverkningarna med hormoner faktiskt är. Och det handlar inte om nån skräckpropaganda, ingen bör heller sluta utan att hittat en annan metod. Man måste också se preventivmetoder i ett större perspektiv även om man givetvis ska ha den metod som passar bäst för en själv. Vilket kan vara hormoner - eller nåt annat.
    Har du orkat läsa ända hit. Bra gjort!
  • Anonym (intresserad)

ok, nu har vi FemCap testat live. Det fungerade inte så bra alls. Maken tyckte att den skavde (det blev inte ens någon "final") och den var VÄLDIGT svår att få ut imorse. Dessutom tyckte jag att den nog inte satt rätt på morgonen. Jag har största storleken, men jag lutar faktiskt åt att den är för stor.

Ni som använt den ett tag, har ni några tips? Hur gör ni när ska in den och framför allt få ut den?

• Siphra

Det tog ett tag innan vi lärde oss hur man gör. Men om den satt rätt så ska den inte skava. Kände han själva handtaget, eller blev det nåt "veck" på långa sidan? Eller låg den på tvärs?

Om man har svårt att ta ut den för att man har korta fingrar kan man ju pröva att sätta ett snöre på handtaget, så man kan dra ut med det.
    Fast jag kör in fingret mellan kanten och slidväggen och sätter in fingertoppen innanför ringen längst in så suget släpper och sen drar jag med mig FemCap ut. Superenklet och snabbt.
    Med p-piller får man ju alltid rådet att hålla ut i tre månader, med FemCap kan det väl ta några dagar innan  man listat ut bästa sättet för just en själv.
    Du kan väl pröva lite till, man kan ju också gå till sin barnmorska och få hjälp med att se att den sitter rätt.
  • Anonym (Nöjd med Milex!)
    Anonym (S) skrev 2010-01-12 20:41:22 följande:
    Tack för infon! Men om man vill skaffa Milex ska man alltså kontakta en BM, säga att man vill ha just Milex? Sen beställer dom det till en? Eller hur funkar det..?
    Du ringer BM och säger att du vill börja med pessar och därför vill ha tid för utprovning av rätt storlek.
    När du fått rätt storlek så ringer du till företaget Miracon som tillverkar dem och beställer.
    Antingen har BM numret, Apoteket eller gå in på www.miracon.se så hittar du det där!
    Antagligen får du betala in summan (ca 300 kr var det för nåt år sen) på deras konto och sen kommer det hem i brevlådan, diskret paketerat (tog två dgr för mig bara.)
  • Anonym

Ett inte allt för lyckat försök här. Först gjorde det ont (tryck mot livmodertappen som resulterade i att jag fick ont i magen, det blir ofta så av just det tex av menskopp ibland, sex rätt ofta med). Sen tog jag ut och stoppade in igen, den kändes sned så jag försökte få ut den och drog och tydligen var vakuumet kvar. Ut kom iaf en blodig femcup.

• Anonym (intresserad)

Skönt att det inte bara är jag som har svårt att få till hanteringen. Efter det misslyckade sexet i förrgår tänkte jag göra ett nytt försök igår. In kom den  - tror jag, inget sex men det tog typ 30 minuter att få ut den imorse.

Lite märkligt tycker jag för jag har inget problem att känna min livmodertapp. Funderar på att fästa ett snöre men tänkt om han råkar trassla in sig i det under akten och rycker ut den som ett ankare

• Siphra

Har du korta fingrar? ( intresserad) Vad är det som gör att det är svårt att få ut den. Är suget starkt? Når du inte? 

Man kan sätta ett band eller en gummisnodd på ena sidan av handtaget och jag kan inte tänka mig att det skulle trassla in sig.
    Förut fanns det en p-kudde som hette Today ( av nån anledning? Tonight hade väl varit mer relevant) Den hade också ett bomullsband. Fast det var ofta ett helvete att få ut den. Kunde puffas in i vecket bakom tappen och man kom inte åt bandet. Dessutom var Nonoxynolen extremt irriterande, inte 2% som krämen idag utan 9% tror jag. Dyr var den också.Men FemCap har ju sina kanter, så bandet kan inte försvinna bakom tappen.
    Ge inte upp. Och ta på gel så den glider in. Fast när jag ha tagit för mycket, så har det blivit helt hopplöst och den bara halkar runt.
    Jag insåg också att man inte ska sätta in den när man sitter på toa,när/om man tappar den. Hm.
    Jag sitter numer på huk, och så liksom möter jag FemCap med tappen, precis när jag är längst in. Som om jag trycker ner tappen i skålen. 
Svar på tråden FemCap, var hur osv?