• Mjufs

Chips till en 2-åring???

Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag.

Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år...

Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?

• Svar på tråden Chips till en 2-åring???
  • anyXX
    Missimo84 skrev 2010-01-03 21:51:30 följande:
    Har en liten fråga bara, men majskrokar e de friterade?
    nej majskrokar ska vara nyttiga vad jag förstått. inget salt osv. de ger man ju redan från ung 6 månader. tror de är ungefär som rån.
  • Sarah84

Om barnet tultar så är de knappast 2-3 år. Vår 2½ åriga tjej äter chips ibland.

• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Min 2-åring kan få chips. En liten skål på 5-6 chips någon lördag eller söndag i stället för godis.

• nollåtta

Tycker det lät värre med en 2-3 åring som inte kunde gå än det faktum att mamman köpte chips. Min 2-åring gillar chips. Och sushi, blomkål, fisk, avocado och massor av annan nyttig föda. Ser inte problemet i att hon ibland äter lite chips.

• mia83

Alla har ju sina regler. Jag vet faktiskt inte om det är åldern som är den stora grejen för mig, men att äta i tid och otid, flera gånger i veckan eller ännu mer, att inte uppmuntra till nyttigare alternativ alls och att låta barnet få vad det än pekar på gillar jag inte, och kommer därför inte att göra så själv (hoppas jag). Men alla är olika.

• Eisa

Nej det är väl inte så konstigt. Om barnet får käka upp hela påsen själv så är det ju inte så bra men annars så...

• ThisBitchBites

Lite gammaldags? hmmmm ja möjligen antik låt ungarna äta chips bara de inte blir till några tjockisar. här unnar vi oss godsaker dagligen och smala och snygga hela familjen. Iofs så lever vi väldigt aktivt oxå och antar att vi har bra gener. Skapa inga små knubbsälar men är inte det en risk så låt ungarna njuta av livet för guds skull. Usch för moraltanter.

{#lang_emotions_kiss}

talk to the hand
  • MikuAndSaraLi

När jag var liten fick jag lördagsgodis - varje Lördag.
    Men godis var ingen stor grej för mej (fick en såndär Tom & Jerry påse, då - eller en chipspåse) utan jag samlade bara, helg efter helg, tills godiset var så gammalt att det måste kastas.
    Glass var däremot populärt - älskar fortfarande glass *flinar*
    Min dotter har fått smaka nån droppe här och där nångång ibland. Gammeldags vaniljglass - för den är godast.
    Samma sak med choklad. Någon droppe smält choklad nångång, har väl hänt.
    Fast chips.. ja, det är väl upp till var och en. Är barnet intresserat och tycker om det kan man ju ge - vid 3-4-5 års ålder eller så. Men yngre än 3.. nej.
    Tänker först och främst på att chips kan ha vassa kanter (ja faktiskt!) och sväljer barnet utan att ha tuggat ordentligt kan det göra riktigt ont.
    Min dotter får frukt! Det är vårat godis!
    Plommon, vattenmelon, banan, apelsin! (hon är bara 7 månader så hon suger bara i sej saften - men det går också bra)
    Färsk frukt är det bästa godiset, tycker jag!

• Em00

så länge man inte ger chips som mat så är det väl inget problem?

Man vet ju inte hur den där familjens vanor ser ut, men dom
    kanske äter lite chips nån dag här och där.
    Det behöver dock inte betyda att dom smäller i sig en hel påse varje gång.

• Hela havet stormar

Har barnet äldre syskon skulle jag inte höja på ögonbrynet. Är barnet ensambarn så möjligen kunde man vänta men......nja. Inget jag skulle uppröras över direkt.

Svar på tråden Chips till en 2-åring???