• Mjufs

Chips till en 2-åring???

Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag.

Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år...

Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?

• Svar på tråden Chips till en 2-åring???
  • Alexandra84
    Mjufs skrev 2010-01-03 21:34:43 följande:
    Jag lade mig inte i alls, jag frågade om ni tyckte det var ok eller inte. Jag såg bara vad jag såg, sen vet jag ju inte om hon hade 4 ungar till som skulle dela på påsen. Tyckte bara att hon gav med sig lite lätt, drog slutsatsen att barnet kanske får som det vill i affären ofta, nästa gång kanske det är just godis. Men jag VET ju inte, menar ju inte BARA detta barn utan mer i allmänhet. Det var bara ett exempel... och jo, det TULTADE fram, så då var det väl ännu yngre...brrr! Tänker nog inte ge mitt barn chips eller godis vid så låg ålder...men man är ju världens bästa förälder tills man får barn själv .
    Men det kan ju ha varit så att mamman sa till barnet att !om du sköter dig i affären så får du välja nåt!. Och därför gav med sig så lätt.. En liten tanke bara.
    ~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William 090414~*~
  • BlommyNess12

Från ett års ålder förväntas barn äta samma saker som ni andra i familjen. Därför har min son fått smaka chips, choklad etc vid tillfällen efter att han blivit ett år.
    Jag tycker inte det är något konstigt med det.

• MrsCharlotte
    Umm Elias skrev 2010-01-03 21:35:12 följande:
    Antalet frågetecken i hennes topic avslöjar den dömande tonen. Vem har sagt att man inte får ha tankar om hur man vill uppfostra sina eventuella framtida barn, man kan hålla dem för sig själv bara. Tröttsamt att lyssna till barnlösas dömande ton, när de inte har en aning om hur det är i verkligheten att vara förälder. Hur vet denne ts att barnet t ex var 2 år, inte skulle få 1 chips av hela påsen etc etc. Lägg av med den dömande tonen och koncentera er på era matkassar istället.
    Du behöver inte lyssna, du behöver inte ens läsa tråden Och du måste absolut inte skriva ett eget inlägg. Om du är så trött på att "lyssna" till barnlösas dömande ton, varför är du överhuvudtaget här och engagerar dig. Gå vidare till en annan tråd, trötta inte ut dig. 
  • Carro
    Varför ens bry sig om vad andra ger sina barn???

Min son får äta chips precis när han vill och då jublar jag!
    Varför?
    Han är en matvägrare som knappt äter ngt annat än sin välling gjord av sondnäring.
    Hans läkare har tom sagt att "om han så vill ha kanelbullar i en hel vecka, ja ge honom då kanelbullar i en hel vecka! Det vktiga är inte VAD han öter utan ATT han äter"

Har det någonsin slagit dig ts, att allt inte är svart eller vitt?
  • BlommyNess12
    BlommyNess12 skrev 2010-01-03 21:37:57 följande:
    Från ett års ålder förväntas barn äta samma saker som ni andra i familjen. Därför har min son fått smaka chips, choklad etc vid tillfällen efter att han blivit ett år.Jag tycker inte det är något konstigt med det.
    Jag menar, om jag tar en bit choklad och han vill smaka, då är jag ju verkligen skitelak om han inte ens får smaka en liten liten bit.
  • Pormoicheia

jag reagerar mer på att barnet du uppskattade att vara 2½-3 år plötsligt var så litet att det tultade fram för att det knappt kunde gå.
    Nog för att alla barn är olika. Men jag har aldrig tidigare gört talas ok barn i 2-3 års åldern som tultar fram för att de knappt kan gå.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • BlommyNess12
    Pormoicheia skrev 2010-01-03 21:41:12 följande:
    jag reagerar mer på att barnet du uppskattade att vara 2½-3 år plötsligt var så litet att det tultade fram för att det knappt kunde gå.Nog för att alla barn är olika. Men jag har aldrig tidigare gört talas ok barn i 2-3 års åldern som tultar fram för att de knappt kan gå.
    Nej, då vet man nog inte särskilt mycket om barn alls om man tror att 2-3 åringar tultar fram.
  • snillis

Jag hade också en massa tankar om hur jag skulle uppfostra mina barn och vilka regler jag skulle ha när jag blev förälder.

Bl a skulle de inte få sitta ensamma framför en film, vi skulle inte gå på hamburgerrestaurang annat än i undantagsfall, vi skulle absolut inte servera glass efter maten om det inte var nåt särskilt, jag skulle aldrig "hota" mina barn med att om du inte gör si så blir det så etc etc etc.
    Sedan fick jag barn och kastades in i det som kallas verklighet
    Det är jättekul att du reflekterar och engagerar dig i dessa frågor.
    Hoppas att du minns dina tankegångar när du sedan sitter där med dina egna små telningar. Och kanske kanske kanske ler du en smula över att du kanske kanske kanske inte riktigt tänker samma då
  • Annamamma 83

Oj, vad farligt, undra om ungen överlevde. 2 år och chips, o den visste t om vad chips var?

Att du inte prata vett med mamman, o förklara hur en bra mamma beter sig!

Svar på tråden Chips till en 2-åring???