• Mjufs

Chips till en 2-åring???

Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag.

Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år...

Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?

• Svar på tråden Chips till en 2-åring???
  • LAMadde

Om barnet tultar fram så är det knappast 2-3år.. Men till frågan om chips. Min dotter är nästan 2 och har fått smaka chips några ggr. Hon får 3-4 chips som hon är nöjd med. Hon har fått smaka choklad, godis, glass.etc. också för den delen. Att äta 2 m&m's eller 3 chips en ggn varannan vecka är knappast skadligt..

• Lajkie

En 3-åring som tultar, oh my god :) Min 14 månaders springer rent! haha.

Jaja, iallafall så har mina fått smaka chips sen 1 år när de sett att vi ätit. Nästan jämt äter vi såna saker när de har krypit i säng. Varken den lilla el stora (3 år) springer till chipshyllan o skriker (eller någon hylla, möjligtvis leksaker :)), men de får smaka. De har fått smaka på det mesta sen tidig ålder. Smaka och ge jämt är ju en stor skillnad.

Men båda två gillar majskrokar mer än chips :) Och det är ju bra!

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
  • a mor

Grillad kyckling, vinägrettsallad och chips. Vilken smarrigt god lyx middag. Lätt att jag kan äta chips som mat då och då. Då får förståss min dotter äta detsamma. {#lang_emotions_wink}

• Lillefotan

Min yngsta fick chips redan när hon var ett och ett halvt... men försök att låta bli när två äldre bröder på fem och sju får. Men det handlar om att hon får ett par/tre stycken och det händer max en gång i månaden. Tycker att det är betydligt värre med dem som låter sina barn titta på tv hela dagarna eller låter dem spela tv-spel jämt. Hur mycket barnen rör på sig är betydligt viktigare än om de äter några chips då och då.

• Lajkie
    ThisBitchBites skrev 2010-01-04 03:18:04 följande:
    Lite gammaldags? hmmmm ja möjligen antik låt ungarna äta chips bara de inte blir till några tjockisar. här unnar vi oss godsaker dagligen och smala och snygga hela familjen. Iofs så lever vi väldigt aktivt oxå och antar att vi har bra gener. Skapa inga små knubbsälar men är inte det en risk så låt ungarna njuta av livet för guds skull. Usch för moraltanter.
    Så att man är smal o snygg är allt som betyder något? Inte funderat över tänderna?
    ♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
  • Bite me
    Mjufs skrev 2010-01-03 21:08:54 följande:
    Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag. Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år...Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?
    Vi har myst med chips, popcorn, godis osv hela jullovet, min dotter som fyller två om en månad älskar chips, detsamma gäller treåringen o femåringen. Ser inget fel alls på det, mängden chips är en annan fråga dock.
  • mia83
    Lajkie skrev 2010-01-04 09:14:19 följande:
    Så att man är smal o snygg är allt som betyder något? Inte funderat över tänderna?
    :p Ja, eller vanorna man får med sig ;)
  • sofieann

Va? Chips? På en söndag? Oh lord!
    Nä, min 2-åring skulle lätt kunna få chips på en söndag, eller tisdag för den delen. Och ja, han skulle även få godis på en måndag eller torsdag. Alla har inte lördagsgodis vet ni Vi äter godis/chips/popcorn när vi känner för det, men det betyder inte att vi äter det varje dag eller att han alltid får vad han vill ha i affären.
    Vem vet, det här barnet kanske hade varit en ängel hela dan och mamman ville kanske belöna det?

• Sodaspring

Bägge mina barn har fått äta lite chips. Inga mängder och inte regelbundet.

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • Bite me
    sofieann skrev 2010-01-04 09:25:12 följande:
    Va? Chips? På en söndag? Oh lord! Nä, min 2-åring skulle lätt kunna få chips på en söndag, eller tisdag för den delen. Och ja, han skulle även få godis på en måndag eller torsdag. Alla har inte lördagsgodis vet ni Vi äter godis/chips/popcorn när vi känner för det, men det betyder inte att vi äter det varje dag eller att han alltid får vad han vill ha i affären.Vem vet, det här barnet kanske hade varit en ängel hela dan och mamman ville kanske belöna det?
    Precis.

Igår tog vi med barnen (2, 3 o 5 år) till MacDonalds o sedan fick de gå o hyra en valfri film o välja något gott att äta när de såg filmen. Det blev chips, cheddar popcorn o MER att dricka. RING SOC.!!!!!!
Svar på tråden Chips till en 2-åring???