• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1
    mia1980 skrev 2011-10-29 14:21:49 följande:
    Då var det dags igen. Ligger på sjukhus med dottern då hon fick urinvägsinfektion nr 2 igår. Får antibiotika intravenöst och alvedon så det inte ska göra ont att kissa. Jag dokumenterar för fullt och sen får vi se vad läkarna säger, vi ska troligtvis stanna till måndag. Och läkaren som inte trodde hon skulle åka på någon mer infektion då den första berodde på en undersökning... Jaja, vi är här iaf.

Usch så jobbigt för er, kram!
  • Lowlow

jo kämpar och försöker se de ljusa i allt.
    men måste tillåta mig själv vara ledsen med för att orka ta tag i allt.

Bröt ihop i helgen & det behövdes för nu har ja nya krafter!

var på infomöte i torsdags & nu äre brått, 3 undersökningar ska göras innan den 18e
    men va dom hette minns ja inte

Ja lydde era råd, fixat pärm, bett om information samt journalen & allt känns så mycke lättare.
    Nu inväntar vi samtalet, vi kan bli inringda när som men ja känner mig trygg 

• e digitalis
    bdmc skrev 2011-10-28 21:09:05 följande:

dottern har nu fått en lillebror.
    han föddes i v26. är nu 7.5 månad gammal och har börjat samla på sig vätska. de säger att det kan bero på njurarna.
    någon som varit med om liknande? vad har det i såfall varit för njurfel?  

Hej, har du mer info? Jag har inte tillräckligt med kunskap för att ens gissa...
    mia1980 skrev 2011-10-29 14:21:49 följande:
    Då var det dags igen. Ligger på sjukhus med dottern då hon fick urinvägsinfektion nr 2 igår. Får antibiotika intravenöst och alvedon så det inte ska göra ont att kissa. Jag dokumenterar för fullt och sen får vi se vad läkarna säger, vi ska troligtvis stanna till måndag. Och läkaren som inte trodde hon skulle åka på någon mer infektion då den första berodde på en undersökning... Jaja, vi är här iaf.
    Lycka till, styrkekramar!
    Lowlow skrev 2011-10-30 13:09:59 följande:
    jo kämpar och försöker se de ljusa i allt.
    men måste tillåta mig själv vara ledsen med för att orka ta tag i allt.

Bröt ihop i helgen & det behövdes för nu har ja nya krafter!

var på infomöte i torsdags & nu äre brått, 3 undersökningar ska göras innan den 18e
    men va dom hette minns ja inte

Ja lydde era råd, fixat pärm, bett om information samt journalen & allt känns så mycke lättare.
    Nu inväntar vi samtalet, vi kan bli inringda när som men ja känner mig trygg 
    Skönt att det känns bättre, och att du fått nya krafter! Har du fått nån kallelse på vilka undersökningar det gäller? Om du kan kolla upp vad det var för några kanske vi har några tips?

Skönt att det känns lättare!
  • bdmc

dottern föddes med reflux grad4 bilateralt. dedluxop för 2 år sedan. (dotter är 3.5år)

när jag väntade sonen kollade på rutinUL men då kunde man inte se njurarnas status ordentligt utan det skulle kollas på tillväxt UL i v28.
    Tyvärr föddes sonen redan i v26. när han var runt 1mån gjordes ett UL på njurarna som de sa var helt bra.
    Nu har han då börjar samla på sig vätska och läkarnas gissning är att det beror på njurar eller hjärta. sonen föddes med 2 hjärtfel. ett är opererat och ett återstår.men läkarna tror mer att detta beror på njurarna...

• e digitalis
    bdmc skrev 2011-10-31 06:03:40 följande:
    dottern föddes med reflux grad4 bilateralt. dedluxop för 2 år sedan. (dotter är 3.5år)

när jag väntade sonen kollade på rutinUL men då kunde man inte se njurarnas status ordentligt utan det skulle kollas på tillväxt UL i v28.
    Tyvärr föddes sonen redan i v26. när han var runt 1mån gjordes ett UL på njurarna som de sa var helt bra.
    Nu har han då börjar samla på sig vätska och läkarnas gissning är att det beror på njurar eller hjärta. sonen föddes med 2 hjärtfel. ett är opererat och ett återstår.men läkarna tror mer att detta beror på njurarna...

Oj, det låter jobbigt... jag vet inte riktigt om jag har koll på detta, men kan det vara så att njurarna inte renad ev salt och därför samlas vatten? Fast han är väl så liten, så han får völ inte i sig salt, antar jag?

Lycka till och styrkekramar! 
  • Shea 1
    bdmc skrev 2011-10-31 06:03:40 följande:

Låter tufft för er! Kram!
  • Shea 1

Nu har vi kissobserverat. Jag sitter och googlar för att få reda på mer, men jag hittar inga svar, Det jag funderar på är vid vilka volymer man börjar med RIK, fast det kanske inte finns några exakta svar. Det kanske avgörs från fall till fall när man tar hänsyn till många olika faktorer.

Uroterapeuten kunde inte svara direkt, iaf.

De volymer vi fick idag var:
    Kissad mängd (som mest): 210 ml (normalt ca 60-90 ml för åldern)      
    Resturin (som mest): 53 ml ( ska vara <5.  >20="patologiskt"

Kissesköterskans råd var att börja potträna för "vi måste få ner volymerna", i övrigt bara vääääänta på Göteborgs svar.

Enl. vad jag hittat på nätet får man inte göra deflux om man har "svår blåstömningsrubbning", inte vet jag om det här klassas dit, vad tror ni andra?   

Jag får hela tiden intala mig att Hilding ju faktiskt är frisk just nu, men fy sjutton vad det här skruvar upp mej... blir ni andra också lite uppvarvade i samband med undersökningar? Drabbas ni också av googlarsjukan?
    *lite ledsen idag*    

• mia1980

Shea1: Lider också av googlarsjukan... Men jag gillar att googla för då får man reda på vad man ska fråga om.

Nu är vi hemma från sjukhuset. Ebba hade njurbäckeninfektion, en ganska kraftig sådan. Men vi kom in så pass tidigt att den inte riktigt blommat ut förren hon stog under behandling.
    Men nu har jag en lite fråga till er.

Har det hänt er någon gång att urinodlingen kommit tillbaka "blank"? Alltså inte påvisat några bakterier FAST att det tydligt finns en infektion på urinstickorna dom tar och blodproven...
    Det gjorde nämligen det på Ebba denna gången Obestämd

mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • Shea 1
    mia1980 skrev 2011-10-31 18:06:11 följande:
    Shea1: Lider också av googlarsjukan... Men jag gillar att googla för då får man reda på vad man ska fråga om.

Nu är vi hemma från sjukhuset. Ebba hade njurbäckeninfektion, en ganska kraftig sådan. Men vi kom in så pass tidigt att den inte riktigt blommat ut förren hon stog under behandling.
    Men nu har jag en lite fråga till er.

Har det hänt er någon gång att urinodlingen kommit tillbaka "blank"? Alltså inte påvisat några bakterier FAST att det tydligt finns en infektion på urinstickorna dom tar och blodproven...
    Det gjorde nämligen det på Ebba denna gången Obestämd

Nej, det har jag aldrig hört talas om. Bedömdes det som en njurbäckeninflammation trots att odlingen var ren, alltså? Till mig har man sagt att stickorna bara är en riktlinje, det är odlingen som fäller avgörandet.

Vad var det som fick dem att bedöma det som en njurbäckeninflammation istället för en influensa eller kraftig virusinfektion?

(Jag menar inte att jag tvivlar på dej, mer att jag aldrig hört om det, men jag har ju inte heller hört "allt" ;))   
  • mia1980

Allt UTOM odlingen visar på infektion. Blodprov (sänkan), stickorna och kisset i sig (lukt och utseende). Dessutom så svarar hon bra på atibiotikan hon fått. Läkaren sa att det hände så här ibland, inte alls ofta, men då och då. Men han brydde sig inte om att skicka en odling till.

Får se vad läkaren säger vid återbesök om vi inte behöver dit igen snart. För pga detta så ska allt som blivit bestämt sedan innan diskuteras igen och en ny plan kanske blir aktuell...

mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........