mia1980 skrev 2011-10-10 13:09:18 följande:
Shea 1: Ovissheten om hur allvarligt det är för henne är nog det svåraste. Det är liksom ingen som vågar uttala sig om det för ingen vet.
Jag blev igångsatt 2 veckor tidigt bara för att hon hade detta och läkarna tyckte att det började vara en risk, men som jag nu efter förstått det så var det mindre risk för henne inne i magen än nu efter.
Men en annan sak jag tänkt på är det här med att äta antibiotika så länge. Är inte det lite riskalbelt det också? För det slår ju ut hennes naturliga flora i magen och det finns väl någon risk för resistens...? Eller är jag helt fel ute?
PS förstår att ovissheten är grymt jobbig, det tyckte jag också. Tipset är att läsa på så mycket som möjligt. Be också att få alla journaler, alla besök, alla prov och odlingar, alla undersökningar... läs på och läs på, fråga alla du känner som är läkare... fråga oss i tråden :) Till slut så blir man rätt bra på att tolka informationen, eller iaf mycket bättre än i början. Jag tyckte att det kändes bra att ha lite koll själv, och jag har haft nytta av det flera gånger när vi har råkat på okunniga läkare som som tex inte vetat om att man måste kolla på resistensbestämningen för att se om vi ska byta AB-profylax, eller tex om det är sjukhus som inte "pratar" med varandra så har jag haft stor nytta av att jag själv haft koll och att jag har haft med alla journaler så att det nya sjukhuset kan ta del av det nån annan gjort.
Jag har träffat på läkare som tycker att det är jättebra att jag har koll, och jag har träffat på läkare som tycker att det är jättedåligt. Måste säga att yngre läkare oavsett kön har varit mer positiva till att jag är insatt, medan äldre läkare av manligt kön har verkat tycka att det är jobbigt... vet inte om de blir stötta och känner sig ifrågasatta i sitt kunnande? Isf för att känna sig utmanade på ett positivt sätt? De som blir stötta har tom sagt att om jag själv är insatt så tar jag över ansvaret från vårdapparaten, vilket de tyckte var farligt.... HMMMM ursäkta?!?!? Men om mitt agerande kring detta påverkar hur de tar ansvar... ojojoj, det är ju riktigt dåligt isf!
Kan ju för övrigt säga att om inte jag hade tagit ansvar så hade ingen märkt att vi inte gjort de undersökningar vi skulle göra, eftersom sjukhusen inte ens kan kommunicera mellan varandra, och inte kan läsa varandras remisser och resultat!