narie24 skrev 2011-10-24 14:44:34 följande:
Tack för era svar. Dottern är nu runt 2,5 år och mitt i trotset. Därav känner jag mig direkt nervös kring själva undersökningen. HUr ska man få henne att ens ligga still?? Och ska man ljuga o säga att det inte gör ont? Muta?
Hon ick endat antiobiotika den där enda gången sen har hon inte haft några tecken på urinvägs eller liknande. Tycker att de flesta av dessa barn får återkommande urinvägs/njurbäcken osv, men dottern har endast haft en gång. Klart vi ska göra undersökningen. Ska ringa och höra om lugnande kan vara en idé.
Jag förstår din oro till fullo. Jag och min sambo har ofta sagt till varandra att det hade varit mycket värre att "utsätta" Hildings storebror för de undersökningar som Hilding gått igenom. Elis är nu 3,5, han var drygt två när Hilding föddes. Det är svårt att veta hur man ska förklara och förbereda ett litet barn. Har sjukhuset ni ska till någon lekterapi? När vi var med Elis på en undersökning (han är svårt jordnötsallergisk) så sa sköterskan på lekterapin att det är svårt att förbereda barn i den åldern. Det kan vara så att man får bearbeta efteråt istället. Vi fick en Elis-docka av lekterapin som vi kunde sätta i och ta ur en liten infart på, så det gjorde vi härhemma.
Jag har egentligen inga tips. Jo, förresten, gillar hon att titta på film? Isf kan ni ta med en bärbar dvd/dator eller nå´t och försöka avleda uppmärksamheten under bildtagningen.