• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1
    e digitalis skrev 2011-11-03 19:42:57 följande:
    På Amanda så får de gräva o gräva, 2-3 minuter har vi nog aldrig varit i närheten...  snarare timmar... de hittar inget, ny EMLA, de hittar inget, test test, EMLA? Nej, vi måste sticka nu, så sticker de till slut... 

Håller med, inte kul när de sticker, men jag förstår dig lowlow, det är skönt att få svar! 

På Hilding Emlar de upp halva kroppen för att vara förberedda :D. Såklart inte halva kroppen, men bägge händerna, armvecken och fötterna. Då behöver de ju inte emla om när de ska byta kärl. Men sist behövde de bara prova på ena handen först, sedan satte de den på typ första försöket på andra handen.
  • Shea 1
    Anna Panna skrev 2011-11-04 07:58:12 följande:
    Halloj! Trådstarten här!
    Andreas är fortfarande frisk och en pigg och glad förstagluttare som börjat läsa - underbart!
    Följer er fortfarande fast jag inte skriver så ofta - ni är nu mer uppdaterade på alla undersökningar o dyl än vad jag är! Ni nya som undrar något över att op bort en njure kan jag ge lite svar så fråga på, jag följer er som sagt, är inne och läser 2 - 3 gånger i veckan...
    Vill dock ge tips ang att sätta venflon (infart). Andreas har alltid varit mycket svår att sticka, från hans första gång han blev sjuk vid 2 månader och sedan hela vägen till sista operation när han var 5,5 år. Det har varit många turer och försök, mycket tårar i perioder samt i perioder helt likgiltig och inte brytt sig (vilket jag nog tyckt varit värst, att han varit så van att han "kopplat bort"). Det som fungerat bäst har varit när de haft någon form av värmeplåster på cirka 45 min före sticket. De hade dessa plåster på prov en period på Dr Silvias i Göteborg och de var kanon, kärlen kom fram så bra och det gick lätt att sticka honom! Tyvärr tror jag de kostade för mycket så de tog nog aldrig in dem "på riktigt" men med lite tjat från "jobbiga föräldrar" så kanske sjukvården kan köpa in dem igen, det underlättar ju dock för personalen också samt ffa för barnen!
    Som sagt, jag följer er och lider med er och hoppas att ni snart har friska barn!!!!   
    Kramar Anna Panna 

Vad härligt att det gått så bra! Kul att höra från någon som varit med ett tag.
  • e digitalis
    Anna Panna skrev 2011-11-04 07:58:12 följande:
    Det som fungerat bäst har varit när de haft någon form av värmeplåster på cirka 45 min före sticket. De hade dessa plåster på prov en period på Dr Silvias i Göteborg och de var kanon, kärlen kom fram så bra och det gick lätt att sticka honom! Tyvärr tror jag de kostade för mycket så de tog nog aldrig in dem "på riktigt" men med lite tjat från "jobbiga föräldrar" så kanske sjukvården kan köpa in dem igen, det underlättar ju dock för personalen också samt ffa för barnen!
    Som sagt, jag följer er och lider med er och hoppas att ni snart har friska barn!!!!   
    Kramar Anna Panna 
    Hej Anna, vilket bra tips! Man kan ju faktiskt nästan förstå att det skulle funka bra... ska försöka komma ihåg det nästa gång det är dags!
    Kram 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-11-04 16:48:22 följande:
    På Hilding Emlar de upp halva kroppen för att vara förberedda :D. Såklart inte halva kroppen, men bägge händerna, armvecken och fötterna. Då behöver de ju inte emla om när de ska byta kärl. Men sist behövde de bara prova på ena handen först, sedan satte de den på typ första försöket på andra handen.
    Ja, dom brukar EMLA på några ställen, men det brukar inte räcka. Jag antar att de inte vill EMLA på för många ställen om det inte skulle behövas... Vilken lyx att lyckas på andra försöket :)
  • Shea 1

Hildings potträning går bra, han kissar på beställning varje gång vi sätter honom på pottan. Men varje gång han kissar så krystar han, är det verkligen rätt? Han spänner magen och böjer sig fram och ut kommer en skvätt. Någon gång kommer han igång och verkar kissa "vanligt" i en jämn stråle, men oftast krystar han fram kisset. 

Hur får man en ettåring att ändra sätt att kissa? Det är ju inte som att jag kan förklara för honom att han inte ska klämma... (Såklart kan jag SÄGA det till honom, men jag vet inte om jag kan få honom att förstå?) Jag funderar på om jag ska ringa uroterapeuten och fråga, men jag tycker att det är så jobbigt att vara den jobbiga föräldern... 

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-11-04 18:38:36 följande:
    Hildings potträning går bra, han kissar på beställning varje gång vi sätter honom på pottan. Men varje gång han kissar så krystar han, är det verkligen rätt? Han spänner magen och böjer sig fram och ut kommer en skvätt. Någon gång kommer han igång och verkar kissa "vanligt" i en jämn stråle, men oftast krystar han fram kisset. 

Hur får man en ettåring att ändra sätt att kissa? Det är ju inte som att jag kan förklara för honom att han inte ska klämma... (Såklart kan jag SÄGA det till honom, men jag vet inte om jag kan få honom att förstå?) Jag funderar på om jag ska ringa uroterapeuten och fråga, men jag tycker att det är så jobbigt att vara den jobbiga föräldern... 
    Jag tycker att Amanda förstår väldans mycket av det jag säger, så du kan ju testa att säga det, och se vad som händer :) Vi har inte börjat potträna alls... vi fick iofs en potta på sjukhuset senast, men den ville hon INTE sitta på! Vi får ta o skaffa hem en, så vi kan börja nån gång :)

Ang. att ringa uroterapeuten, det är bara att ringa! Det är vår skyldighet att vara "den jobbiga föräldern"... och dessutom, om de tycker att du är jobbig för att du ringer och ställer frågor så har de fel jobb! 
  • Anna Panna
    e digitalis skrev 2011-11-05 22:34:29 följande:
    Ang. att ringa uroterapeuten, det är bara att ringa! Det är vår skyldighet att vara "den jobbiga föräldern"... och dessutom, om de tycker att du är jobbig för att du ringer och ställer frågor så har de fel jobb! 
    Japp, det är vår skyldighet att vara den "jobbiga föräldern", det är vi som för våra barns talan! Bara ring!
  • Shea 1
    Anna Panna skrev 2011-11-06 14:10:08 följande:
    Japp, det är vår skyldighet att vara den "jobbiga föräldern", det är vi som för våra barns talan! Bara ring!

Jo, jag vet. Jag ska ringa imorgon...
  • Shea 1

Jag ringde i måndags. Vi ska fortsätta potträna. Uroterapeuten sa att han troligtvis krystkissat hela tiden, men att det blivit mer tydligt för mej nu när jag sitter precis intill när han kissar. Det stämmer väl överens med min uppfattning. Hildings Karlstad-läkare brukar åka till Göteborg på njurkonferens, och vid nästa tillfälle ska de diskutera Hilding och ev. RIK-start.

Att Hildings blåsa blivit så jättestor handlar troligen också om att signalerna inte riktigt fungerar. Jag har försäkt att läsa på om hur blåsan fungerar och förstått att systemet är mycket "delikat" och det är mycket som ska fungera för en bra blåstömning. Jag tror inte att hans kropp riktigt förstår när det är dags att kissa.

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-11-09 11:29:03 följande:
    Jag ringde i måndags. Vi ska fortsätta potträna. Uroterapeuten sa att han troligtvis krystkissat hela tiden, men att det blivit mer tydligt för mej nu när jag sitter precis intill när han kissar. Det stämmer väl överens med min uppfattning. Hildings Karlstad-läkare brukar åka till Göteborg på njurkonferens, och vid nästa tillfälle ska de diskutera Hilding och ev. RIK-start.

Att Hildings blåsa blivit så jättestor handlar troligen också om att signalerna inte riktigt fungerar. Jag har försäkt att läsa på om hur blåsan fungerar och förstått att systemet är mycket "delikat" och det är mycket som ska fungera för en bra blåstömning. Jag tror inte att hans kropp riktigt förstår när det är dags att kissa.
    aha. jag vet att jag hade en gigantisk blåsa när jag var liten. teorin vi hade var att det gjorde så ont att kissa, att jag valde att knipa framför att kissa, och så blev blåsan större o större pga allt knipande. om det var vår familjs teori eller om läkarna var inblandade i denna teori vet jag inte. min blåsa är fortfarande rätt så stor, tror jag...

när jag var liten hade mamma alltid fullt sjå att få ett urinprov, för jag behövde ju liksom aldrig kissa :) och jag minns att mamma och syrran försökte få mig att kissa, men sällan lyckades :)

hoppas att allt löser sig för er... kram
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........