• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1
    Lowlow skrev 2011-11-11 18:57:09 följande:
    hej igen jag skriver detta och är arg.
    försökt ta reda på vad det är för fel min bror har på njurarna & de kommer hela tiden fram nytt men får aldrig riktiga svar..

Som tur är så skrev ja upp dom få orden ja fick veta av mina föräldrar..
    sökte lite på nätet och fann att min bror kunde ha "alport syndrom"

enda ja fick veta var hans symptomer men mina föräldrar "minns inte" mer.

Under samtalet med min far så kom d helt plötsligt fram att han opererade sig för sina återkommande
    njurbäcksinflammationer & han sa att dom hade flyttat nått men fick inge mer svar.

Kom även fram att min morbror har 10% funkion på ena sin njure men fick inge mer konkreta svar..

JAG GÅR UPP I ATOMER!
    jag vill ha svar men jag letar i blindo med små ord
    Jag kan förstå att du är arg, men de kanske inte vet själva? Jag bara tänker på hur svårt jag tycker att det är att få raka svar från läkarna: Karlstad tycker si, Göteborg säger så, vänta och se, det beror på... och lägger man då ett antal år till det så kanske det inte är så lätt att veta.

Hur som helst så är ju refluxproblematiken genetisk, så man kan väl gissa att det handlar om det? 
  • Lowlow

Dom vet för d kommer fram saker hela tiden, dom har bara inte "tid" 
    och tycker de inte har nån betydelse, men d är just de det har

Ingen har haft problem med reflux.

Nedsatt njurfunkion samt återkommande njurbäcksinflammation  

• e digitalis
    Lowlow skrev 2011-11-11 21:05:02 följande:
    Dom vet för d kommer fram saker hela tiden, dom har bara inte "tid" 
    och tycker de inte har nån betydelse, men d är just de det har

Ingen har haft problem med reflux.

Nedsatt njurfunkion samt återkommande njurbäcksinflammation  
    Hej, men din son har ju reflux, som jag förstått det, är det inte sannolikt att även de andra har haft det, men de kanske inte vet om det? Om man hör en massa konstiga ord som man inte vet vad de betyder är det ju väldigt lätt att glömma bort vad det heter... Som jag har förstått det så är reflux en väldigt vanlig anledning till återkommande njurbäckeninflammationer. Och njurbäckeninflammationer kan leda till nedsatt njurfunktion...

Jag hade väldigt dålig koll på det som jag hade när jag var liten, men jag begärde att få ut min journal och är stod det en massa bra saker. Jag tänker att du säkert kan få din egen journal utskriven. Det tog en väldigt lång tid att ringa runt och jaga, för de hade "tappat bort" den... de hittade den iaf inte och alla sa att det måste vara någon annan som har den, men till slut så hittade den. Om du får fullmakt från dina släktingar att få ut deras njur-relaterade journaler (vet iofs inte om detta går... men testa) så kan du själv få fram allt som du vill veta och mer därtill!

Det kan ju vara så att de faktiskt inte vet, de kommer inte riktigt ihåg, det är ju många år sedan. Så vill de inte förlora ansiktet och därför så kanske de låtsas att inte ha tid. Men så kommer de på något mer och så berättar de den grejen till dig. 
  • Lowlow

jobbig tid då Dylan fått återfall.. vi ligger inne på barnavdelningen och kommer bli kvar över helgen. få dropp m.m. fick även besked att Hans vänstra njure har tagit skada och fungerar till lite över ca 30% fan

• Shea 1
    Lowlow skrev 2011-11-18 12:41:56 följande:
    jobbig tid då Dylan fått återfall.. vi ligger inne på barnavdelningen och kommer bli kvar över helgen. få dropp m.m. fick även besked att Hans vänstra njure har tagit skada och fungerar till lite över ca 30% fan

Oj, det var tråkigt att höra, är det en ny njurbäckeninflammation?
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-11-18 16:30:46 följande:
    Oj, det var tråkigt att höra, är det en ny njurbäckeninflammation?
    Hoppas att han mår bättre snart!
  • e digitalis
    Lowlow skrev 2011-11-18 19:50:06 följande:
    ja det är det dom tror då det visade bakterier - han är piggare idag än igår så det går åt rätt håll.
    hoppas innerligt att njuren inte tagit mer skada efter denna omgång..

förtvivlad e förnamnet - pappa chris tog ledigt i helgen så vi är hela familjen samlade på sjukhuset

Skrev ner lite samlat om dagens besked
    shapeful.blogg.se/2011/november/dom-jobbiga-b... 
    Hej!

Hur gammal är han? Jättesöt är han, iaf. Jag förstår att du tycker att det är jobbigt, det är inte alls kul när de små är inlagda, jag har full förståelse för att det är jobbigt. Men ni kan iaf vara med, när jag var liten och var sjuk gällde besökstider, mamma och pappa fick komma en timme om dagen precis som alla andra. Det var inte kul... jag tänkte på det när vi var inlagda, det hade varit hemskt att lämna henne!

Amandas njure var nere på 38%. Först trodde jag att det var 32%, men insåg sen att det var fel. Jag tyckte också att det var väldigt jobbit i början, det minns jag. Men sen pratade jag med läkarna, och de sa att det inte var så farligt med 38. Jag vet inte vad jag själv hade som liten, men jag vet att de tog bort en halv njure på mig, vilket de väl inte hade gjort om den hade mått bra... och jag vet att jag mår bra idag, och har mått bra sedan dess, så jag är nog lugnad av det, att det har löst sig för mig och därmed så borde det lösa sig även för henne...  
  • mia1980
    Lowlow skrev 2011-11-18 19:50:06 följande:
    ja det är det dom tror då det visade bakterier - han är piggare idag än igår så det går åt rätt håll.
    hoppas innerligt att njuren inte tagit mer skada efter denna omgång..

förtvivlad e förnamnet - pappa chris tog ledigt i helgen så vi är hela familjen samlade på sjukhuset

Skrev ner lite samlat om dagens besked
    shapeful.blogg.se/2011/november/dom-jobbiga-b... 
    Hej. Väljer att följa dig/er i din blogg då jag känner igen mig i det du skriver.
    Håller tummarna att han blir bra snart.
    Så jobbigt när dom små är sjuka. Men han har två duktiga föräldrar som jobbar för honom.

Själva så väntar vi på läkarbesök den 2 december. Ska dit och få svar på våra frågor och få veta hur planen ser ut nu. Hoppas bara hon håller sig frisk fram till dess. Trodde det var något på gång igår, då hon fick lite feber men den är borta igen. Fast jag håller ett vakande öga på henne då det känns som det är något... Men jag kan inte sätta fingret på det.
    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • e digitalis
    mia1980 skrev 2011-11-19 17:35:58 följande:
    Hej. Väljer att följa dig/er i din blogg då jag känner igen mig i det du skriver.
    Håller tummarna att han blir bra snart.
    Så jobbigt när dom små är sjuka. Men han har två duktiga föräldrar som jobbar för honom.

Själva så väntar vi på läkarbesök den 2 december. Ska dit och få svar på våra frågor och få veta hur planen ser ut nu. Hoppas bara hon håller sig frisk fram till dess. Trodde det var något på gång igår, då hon fick lite feber men den är borta igen. Fast jag håller ett vakande öga på henne då det känns som det är något... Men jag kan inte sätta fingret på det.
    Hoppas att ni får svar på era frågor, och att hon håller sig frisk!
    Kram 
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........