Lowlow skrev 2011-10-24 22:50:55 följande:
Okay =/ inte en minsta aning om va för grad då me andra ord?
Dylan har grad 5, Högsta som går att ha =/
Lilla Sofia skrev 2011-10-25 20:16:06 följande:
Shea 1: Supertack för info och ditt råd om pärm! Den ska vi fixa med direkt, hade vi aldrig kommit på själva
Hej och välkomna till tråden! Här är som sagt många som kan en hel del om sånt här! Jag antar att det är en deflux ni fått erbjudande om, dvs den "konstgjorda klaffen". Den har min dotter gjort för en dryg månad sedan. Vi får göra en MUC för att kontrollera i slutet på november, sedan träffar vi läkare för utlåtande i mitten på december. Hon har reflux grad 4 på ena sidan, ingen alls på den andra sidan.
Reflux i sig är inget stort problem, men om man har så "hög" (eller vad man nu ska kalla det...) reflux som grad 4 eller 5 så kan det leda till annat, som kraftiga njurbäckeninflammationer som kan leda till skador på njuren.
Jag tycker inte att ni behöver vara oroliga i dagsläget, även om jag förstår att det känns jobbigt. Den av er som hade problem när du var liten kanske kan intyga att det går att leva ett gott liv ändå :) Jag hade själv samma problem och fick en halv njure bortopererad vid 4,5, har inte haft några problem sedan dess!
Är det bara reflux och inget mer så tror jag att era små kan leva goda liv, utan några större men. Risken är som sagt njurbäckeninflammation, och en del tråkiga undersökningar man måste göra så klart...
Annars så är Sheas tips, det där med pärmen, riktigt bra! Jag LOVAR att man glömmer lätt. Jag hade stenkoll tills hon hade haft en två tre stycken njurbäckeninflammationer, sedan var jag lost. Det går verkligen inte att komma ihåg... så samla allt! Vilka mediciner de har fått, när, hur länge de står på vilken profylax, hur ofta de har haft UVI, osv osv osv. För frågorna kommer när ni åker in till akuten... det där med att veta vilken medicin de fick sist och vilken profylax de tar är tex viktigt för att kunna välja en bra antibiotika när/om de får en ny UVI som måste behandlas.
Lycka till och många kramar!