• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1
    Lowlow skrev 2011-11-21 15:31:08 följande:
    Jo d vet ja =)
    men de stod nått om att på vänstra där de är grad 5 så äre reflux på 3 olika ställen (konstiga namn)
    sen på högra där de är grad 1 så vare bara på 2 ställen...

låter konstigt.. förstår du eller ska ja skriva av från journalen?

Oj jag kan då förstå er oro, jag skulle tycka d va värre att veta nått innan födelsen.. 

Hmm, då vet jag inte. Så har det inte stått i våra journaler, men skriv gärna av hur det står, så kanske någon annan kan svara :)
  • Lowlow

såhär stod de i journalen

Utlåtande: MUCG

" På vänster sida föreligger reflux i påtagligt vidgad Vä uretär, njurbäcken och Calices.
    På hö sida föreligger reflux i en gracil hö uretär och njurbäcken.
    Ingen påvisad uretravalvel "

• Shea 1
    Lowlow skrev 2011-11-22 14:15:57 följande:
    såhär stod de i journalen

Utlåtande: MUCG

" På vänster sida föreligger reflux i påtagligt vidgad Vä uretär, njurbäcken och Calices.
    På hö sida föreligger reflux i en gracil hö uretär och njurbäcken.
    Ingen påvisad uretravalvel "

På vä sida är uretären (urinledaren) påtagligt vidgad. Njurbäckenet är också vidgat. Njurbäckenet är en del av njuren, där som kisset samlas upp. När man har reflux grad 5 så är även njurbäckenet vidgat, det hör till diagnosen. Vad Calices betyder vet jag inte, kanske vet någon annan?

På höger sida finns också reflux, men uretären är gracil, jag antar att de menar smalare /normal. Visst hade han en etta på den sidan? Då backar ju kisset bara en liten bit upp i ledaren.

Uretravalvel är ett slags hudveck/förträngning som kan ligga mellan urinblåsa och urinrör. Det är bara killar som drabbas av det och det kan leda till svårigheter att kissa. Men det hade han ju inte, så det var ju bra :)  
  • Shea 1

Här är en översiktsbild över reflux, 1 till vänster och 5 till höger. 
  • e digitalis
    Lowlow skrev 2011-11-22 20:32:25 följande:
    jo allt om refluxen kan ja redan utan de e bara de där 3e ordet ja inte förstår
    Som sagt, det är bara att fråga på :)

Och visst så förstår vi att det är jobbigt... det avr inte alls kul att få reda på det. Jag visste ju att hon skulle kunna ha problem, eftersom det är ärftligt, men jag trodde att vi hade klarat oss. Mamma har sagt att jag blev sjuk när jag var två veckor första gången, så då tänkte jag liksom att hon inte skulle bli sjuk när hon hade blivit bra mycket äldre... hon fick sin första strax före 5 månader, vilket visar sig vara exakt när ajg fick min första... Inget kul var det, och vi har som sagt full förståelse för din situation...  

Uretär = urinledare (eller urinrör, minns alrig vilket som är vilket. Den ena leder urinet mellan njuren och blåsan, den andra leder urinet från blåsan och ut, heter uretra, tror jag.)

Njurbäcken är som Shea 1 skriver en del av njuren, det är liksom en del av "tratten" som samlar upp urinen från njuren och sen leder in det i urinröret.

Tror att calices är en del av njurbäcken. De snackade om Amandas calices när vi gjorde ultraljud i höstas nån gång, men trots att jag frågade vad det var så blev jag inte det minsta klok på vad de sa. Dock så vet jag att "cáliz" på spanska är ungefär som ett glas. Kollade Wikipedia nu och överstättningen till svenska är "nattvardskärl", dvs det som man dricker vin ur i kyrkan, när man tar oblatet. Freedictionary hävdar att det är en av flera koppliknande strukturer i njuren. Jag tror att njurbäckenet är indelat i flera calices. Ungefär som en trattkantarell, eller som en tratt som har många "småfack" i sig.

Det dom menar när dom skriver så är helt enkelt att urinen kommer hela vägen upp i njuren på vänster sida. På höger sida är urinledaren smal, vilket betyder att det inte är så mycket reflux på den sidan.

Ang. ärrbildningarna så tror jag att Amanda också har tydlig ärrbildning, men de sa ändå att man inte kunde utesluta att ärren var från före födseln. Som jag förstod det så kunde man inte veta säkert om man inte gjort en DMSA innan UVIn, och sedan en DMSA efter, för att kunna jämföra. Men vad vet jag, jag är ingen expert :)

Tror att jag svarat på allt nu, om jag bommat nåt så säg till :)

Calyx
    www.thefreedictionary.com/calyx
    2. A cuplike structure or organ, such as one of the cuplike divisions of the pelvis or of the kidney.
    3. A collecting structure in the kidney.
  • sweetcarro

Hej alla!
    Har haft lite frånvaro...
    Äääntligen har kirurgen i Linköping bestämt sig. Efter Williams andra MAG3 ringde läkaren och sa att nu var remissen skickad till barnkirurgen på US. Det hade inte skett några förbättringar sedan juni så nu var det dags för åtgärder.
    Vi ska bedömning och undersökning den 14 dec. Då kommer vi få reda på hur, var och när operationen blir.
    Behöver jag säga hur oerhört skönt det känns att de äntligen tar tag i det?
    William har ju hunnit bli 6 månader nu så nu har vi väntat klart tycker jag. 

• e digitalis

Hej! Förstår att det är skönt! Jag har läst nånstans att de ogärna opererar de allra minsta om de kan undvika det, så de kanske har dragit ut på det av den anledningen?

Hoppas att allt går bra! Kram

• kattislofberg

Halloj!
    Läääänge sen jag var här nu. Någon kanske minns mig. Min yngste son Milo föddes med förträgning på urinledaren samt reflux och hydrouretär/hydrofrenos och fick sin första UVI (med blodförgiftning och intensivvård på neo) när han var 8 dagar. Sedan otaliga UVI:er, sjukhusinläggningar, undersökningar och resistenta bakterier... Deflux när han var tio månader som misslyckades, det blev nästan stopp i stället. Riktig operation när han var 1,5 och sedan dess har han varit frisk! Han fyllde två år i september.

Nu till mitt ärende. Jag är gravid igen, i vecka 12. Har läst att Milos problem kan vara ärftligt och detta tänker jag nu en del på . Ska till MVC-läkare på torsdag och diskutera detta, men tänkte höra om någon här har erfarenet. Finns det någon möjlighet att se detta redan på UL i magen? Eller kan man göra UL på barnets njurar när det är nyfött? Och sätta in antibiotikaprofylax direkt om man ser något.

Vill INTE vara med om blodförgiftning på en nyfödd igen...!!!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........