Mackenzie skrev 2010-11-10 22:12:05 följande:
Men jag har också varit med om att en främmande läkare plötsligt ringer hem till mig och säger att han tycker vi kan sluta med profylax tills MUCG svaret kommer varpå jag först sa OK, skönt! Men därefter tänkte till och fortsatte ändå (ringde in till Barn o frågade o dom sa att jag skulle ignorera denna läkarens infall) och sen fick vi svaret om hennes alldeles för stora urinvägar veckan därpå. Tänk om vi slutat! Tyvärr e det så att man får vara skeptisk ibland och stå på sig när man känner att det stämmer inte. har fått göra så flera ggr. Nu mår ju Hilding bra o det e bra det! Men hade jag varit du hade jag vägrat att ha med den doktorn att göra igen.
Detta har jag också varit med om! En jourläkare som ringde en fredagkväll och sa att vi skulle sluta med profylax. Ny forskning visade att profylax inte hjälpte barn med reflux. Eftersom Milo hade så många infektioner trots profylax tyckte vi att det kanske kunde stämma. Tre dagar tog det, sen var det njurbäckeninflammation igen. Jösses.
Milo står på dubbel profylax och det är det enda som funkat för honom. Detta var vårt eget förslag. När han var urkass i magen bytte vi profylax. Detta var vårt eget förslag. När vi gick med i refluxstudien ifrågasatte jag flera av undersökningarna och flera av mina önskemål blev tillgodosedda.
Jag har under resans gång lärt mig att man vinner på att vara aktiv, ifrågasättande och komma med egna förslag. Hur kompetent en läkare än är så är det endast vi som föräldrar som har hela bilden. En läkare kan omöjligt veta/komma ihåg allt, och de har nog sällan tid att läsa igenom en hel journal. Vi känner våra barn bäst.
Ibland är jag rädd att jag ska ses som en "jobbig" mamma. Men jag tror inte det. De flesta läkarna gillar att man är aktiv. Sist fick vi massor av beröm av Gundela, kirurgen i Gbg. "Ni är helt fantastska. Ni ifrågasätter och ställer mängder av frågor. Sen funderar ni och sen tar ni beslut."
Men för att kunna ifrågasätta och komma med egna förslag måste man vara påläst. Därför tycker jag denna tråd är jättebra. Tänk så lite jag visste när vi började denna resa och så mycket jag vet nu. Mycket tack vare att jag fått byta erfarenheter med alla här inne.