• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1

Kattis!
    Jag har tänkt på er och undrat hur det gått. Väldigt skönt att höra att op gick bra, men tråkigt att Milo har det jobbigt. Hoppas det värsta är över snart och att han snart är sitt vanliga jag igen!
    Kramar från oss Hjärta

En fråga förresten: Är ni bägge föräldrar med honom till Gbg?

• Mackenzie
    kattislofberg skrev 2011-01-18 14:42:03 följande:
    Milo opererad igår. Allt gick bra. De tog bort 5-7 cm av uretären som var 2,5 cm bred på bredaste stället. Nästan stopp vid mynningen till blåsan.

Nu har vi det skitjobbigt, rent ut sagt. Morfin och biverkningar av detta. Slangar och sladdar och dränage. Och en mycket trött och ledsen Milo. Men man får fokusera på det viktiga - operationen lyckades och inga komplikationer har tillstött hittills.
    Härligt att operationen lyckades!  Men jag förstår han mår pyton (och ni med!), det är ju en stor operation Gråter Lille vännen. Hoppas han kryar på sig kvickt Hjärta
    Kramar
  • Mackenzie
    Tessie2022 skrev 2011-01-16 12:47:03 följande:
    När min dotter fick njurbäckeninflammation var hon 8 månader. Hon hade först hög feber (i samband med influensa spruta) och dagen efter feberfri men efter det kom febern tillbaka och efter 2 dagar (eller på andra dagen) så slutade min mkt matglada dotter att äta så jag ringde akuten.. Fick komma till ett lite mindre sjukhus som först ville skicka hem mid för att hon inte hade öroninflammation. Men då jag stod på mig och menade att hon måste vara riktigt sjuk eftersom hon inte vill äta och hon ALLTID annars vill det - även om hon är sjuk gjordes ett test. Hon hade då så högt som det kunde visas på deras apparat och jag fick akut remiss till CSK det större sjukhuset några mil bort.. Där blev vi inlada och behandling påbörjades trots att de fick vänta till morgonen innan de fick ett kisseprov (som ju visade njurbäckeninflammation). Vi fick sen stanna i 4 dygn så de kunde ge penicillin/antibiotika direkt i blodet..
    CSK  Kristianstad? Där hör vi i så fall oxå till:)
  • Ankiz

Hej!

Startade en tråd igår om min son som ska genomgå en njurtomografi med DMSA om en månad ungefär. Fick då tips om den här tråden! Tråkigt att se så många andra med samma problem, men ändå skönt att inte vara ensam. Har bara ögnat igenom de sista sidorna i tråden och vi verkar ha det ganska lätt om jämför med er andra...

Jag var på väg att dra helea historien här men tror inte ni orkar läsa Tungan ute. Elias blev sjuk när han var 2½ vecka. Vi blev inlagda på neo-iva då han hade hög feber (som mest hade han 40,8) och var alldeles slö. En massa prover tog och teststickan på urin visade det högsta utslaget. Dagen efter blev vi flyttade till barn och han fick två sorter stark antibiotika intravenöst (hela han stank av antibiotikan!). Efter det blev han snabbt bättre men vi fick ligga kvar och vänta på provsvaren och antibiotikan skulle han ha i minst tre dygn. Inga provsvar kom men till slut efter fyra dygn fick vi åka hem. Han fortsatte med antibiotikan ett par veckor och gick sen över till profylax. Efter det har han genomgått en kissobservation, kontraströntgen av njurarna (reflux) samt ett UL av njurarna. Allt ha sett bra ut! Nu är det sista undersökningen han ska på och jag hoppas så innerligt att det inte ska visa på nåt!

Provsvaren då... Jo vi fick aldrig nåt svar på proverna eftersom de inte skickats iväg... Ingen vet alltså egentligen vad det var som gjorde honom så sjuk! Jag hade gbs under graviditeten så de kan ju ha varit det som ställde till det, men ja, ingen vet. Eftersom urinstickan visade så högt utslag däremot så behandlas han som att det var en uvi han hade.

Undrar nu lite hur de gör med en liten 11-månaders som absolut inte kommer vilja ligga still när han röntgas? Tar det lång tid att få svar efter röntgen?

♥Mamma till Oliver 050922, Lucas 070708 och Elias 100310♥
  • Tessie2022

Nu var det ju en tid sedan min dotter gjorde sin sista röntgen av njurarna men jag är ganska säker på att de (på mitt sjukhus vill säga) sa att det skulle ta ca 2 veckor innan läkaren fick svaret.. Så man skulle boka in sig för ett möte med läkaren då (jag har valt telefonkontakt då jag tyckt det varit lättare att få..)..

Har du inte fått ett telefonnummer på kallelsen där du ska ringa? Det fick vi.. Minns att man skulle ringa innan för de ville veta vikt mm på vår dotter de ville även förklara att man skulle sätta emblasalva och var mm.. Vet att jag frågade där om de gav lugnande när de skulle ligga still så länge (min dotter skulle dock bara vara still  i 20 min) - men de gjorde de inte här.. Vet dock att de finns de i tråden som har fått lugnande till sina barn då det kanske din son oxå får (han skulle väl även ligga still längre?). Min dotter tvingade de som sagt genom att man lägger barnet i någon form av saccosäck och sen tar ut luften så den blir hård och barnet sitter lixom lite fast - sen turades personalen om (dottern var riktigt arg och kämpade som ett djur för att komma loss - då det var jobbigt för dem..) att hålla fast saccosäcken och dottern så hon var still.. Dock var de flera gånger de funderade på att göra om undersökningen då de trodde hon rört sig (andra gången undersökningen gjordes hade hon oxå gjort det då läkaren menade senare att det var svårbedömt pga detta men de kunde i alla fall se att problemen kvarstod och inte hade blivit bättre/sämre..)

Måste säga att det var väldigt slarvigt gjort av sjukhuset att glömma skicka iväg provsvaren - hade varit bra att veta ju!

Lycka till på undersökningen så får vi hålla tummarna att din son klarar sig igenom den bra och att de säger att de inte hittar några fel!

• Ankiz

Tessie: Tack för ditt svar! Vi fick med en liten folder där vi ska fylla i vikt och sånt och ett papper där de visade hur emlan ska på. Men sen står det också att barn under ett år emlas på barndagvården (dit vi ska först). Det finns ett nummer med till avdelningen så jag ska nog försöka ringa imorgon och höra hur de tänkt sig att han ska ligga still. 45 min stod det att undersökningen tog.

Hur har det gått sen för din dotter?

♥Mamma till Oliver 050922, Lucas 070708 och Elias 100310♥
  • kattislofberg
    Shea 1 skrev 2011-01-18 17:18:40 följande:

Kattis!
    Jag har tänkt på er och undrat hur det gått. Väldigt skönt att höra att op gick bra, men tråkigt att Milo har det jobbigt. Hoppas det värsta är över snart och att han snart är sitt vanliga jag igen!
    Kramar från oss Hjärta

En fråga förresten: Är ni bägge föräldrar med honom till Gbg?

Vi var med honom båda två under operationsdagen och dagen efter (må-ti). Fast bara en förälder får sova över. Jag åkte hem till de stora barnen tisdag kväll och min man är nu ensam med Milo på sjukhuset. Jag åker upp och avlöser honom fre-sön och sen tar han resten. Milo blir utskriven först nästa fredag, tio dagar efter operationen. Men vi får nog åka hem på permis på måndag eller tisdag.

Det är riktigt jävla skitjobbigt. Första dygnet var vidrigt. Sen vände det och blev något bättre. Han sov bättre och började äta så smått. Grät inte precis hela tiden. Men inatt var det jättetufft igen, han sov i 10-20-minutersintervall hela natten. Är så ledsen, det borde ju bli bättre, inte sämre.

Försöker fokusera på det positiva men det är så svårt när den lille lider så.

För den som är nyfiken så bloggar jag och min man flitigt.

http://katarinalofberg.blogspot.com/

http://mlofberg.blogspot.com/

Åh om man kunde flytta fram tiden.
  • Stolt mamma till två

Har inte varit inne här i tråden på evigheter!! Har vi fortfarande inga problem efter att vi slutat med profylaxen, sista ultraljudet visade även att han växt ikapp förstorningen,så det känns bra. Nu är det andra saker som "spökar" istället, alltid är det nått eller hur ;)?

Ha det gött!!

• e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-01-18 14:42:03 följande:
    Milo opererad igår. Allt gick bra. De tog bort 5-7 cm av uretären som var 2,5 cm bred på bredaste stället. Nästan stopp vid mynningen till blåsan.

Nu har vi det skitjobbigt, rent ut sagt. Morfin och biverkningar av detta. Slangar och sladdar och dränage. Och en mycket trött och ledsen Milo. Men man får fokusera på det viktiga - operationen lyckades och inga komplikationer har tillstött hittills.
    Roligt att höra att op lyckats! Hoppas att även resten reder ut sig...
  • e digitalis
    Ankiz skrev 2011-01-19 19:41:47 följande:
    Hej!

Provsvaren då... Jo vi fick aldrig nåt svar på proverna eftersom de inte skickats iväg... Ingen vet alltså egentligen vad det var som gjorde honom så sjuk! Jag hade gbs under graviditeten så de kan ju ha varit det som ställde till det, men ja, ingen vet. Eftersom urinstickan visade så högt utslag däremot så behandlas han som att det var en uvi han hade.

Undrar nu lite hur de gör med en liten 11-månaders som absolut inte kommer vilja ligga still när han röntgas? Tar det lång tid att få svar efter röntgen?
    Hej,
    Håller med, väldigt slarvigt att inte skicka provet!
    Lycka till med undersökningen! 
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........