• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Virga
    kattislofberg skrev 2011-01-20 11:18:12 följande:
    Det är riktigt jävla skitjobbigt.
    Åh om man kunde flytta fram tiden.
    Kattis! Lider verkligen med er! Men samtidigt är väldigt glad för er skull att operationen är över och förhoppningsvis allt som var jobbigt blir snart över också! Håller tummarna stenhårt för er!
    Stolt mamma till två skrev 2011-01-20 20:41:00 följande:
    Har inte varit inne här i tråden på evigheter!! Har vi fortfarande inga problem efter att vi slutat med profylaxen, sista ultraljudet visade även att han växt ikapp förstorningen,så det känns bra. Nu är det andra saker som "spökar" istället, alltid är det nått eller hur ;)?

Ha det gött!!
    Ni har väl gjört defluxen eller jag är fel? Gud vad roligt för er att alt fungerar utan profylax ! Vad är det nu som spökar?

Vi kan inte komma ifrån den onda cirkeln. Jag är helt slutkörd. Fick gastrit til slut och nu försöker komma igång med lite mat, det gick dåligt sista tiden. Julius har fått 5.e kateter (om jag minnas rätt) ikväll på akuten. Sedan testikel operationen i oktober vi har försökt att kateterisera (RIK-a) honom med 2-4 veckors paus (då fick han bära permanent kateter emmellan) men allt gick åt skogen. Jag vill tro att jag har gjort allt. För 1,5 vecka sen gjorde man cystoskopi igen po honom men där hittade man inga konstigheter så vi enligt läkare skulle kunna kateterisera Julius utan stora bekymmer. Men efter bara en vecka vi har jättebekymmer igen. Ingen kan sätta kateter på honom! Så det blev akuten igen. Vet inte vad jag gör annat än bara hänger på telefonen hela tiden... Jo, jag jobbar ju 100% också. Så en del telefonsamtal från läkarna/uroterapeut kommer till jobbet.
    Jag tycker att det är läskigt när min kropp säger ifrån med riktiga magsmärtor att gränsen är över för länge sedan. Och jag vet det också men den onda cirkeln tar alldrig slut. Har väl når där vid bröstet också (mammografi visade ingenting) som jag inte alls gillar då där är väl nåt som jag inte haft tidigare.

Kramar till alla! Och välkommna alla nya! Har läst ikapp ikväll. Det tog lite tid så jag orkar inte svara på frågor just nu men skall försöka så gott jag kan. Bara det blir till nytta för någon.
    Godnatt alla!

Milo lillen!  Hjärta  Krya på dig!
  • Shea 1
    Vi var med honom båda två under operationsdagen och dagen efter (må-ti). Fast bara en förälder får sova över. Jag åkte hem till de stora barnen tisdag kväll och min man är nu ensam med Milo på sjukhuset. Jag åker upp och avlöser honom fre-sön och sen tar han resten. Milo blir utskriven först nästa fredag, tio dagar efter operationen. Men vi får nog åka hem på permis på måndag eller tisdag.

Det är riktigt jävla skitjobbigt. Första dygnet var vidrigt. Sen vände det och blev något bättre. Han sov bättre och började äta så smått. Grät inte precis hela tiden. Men inatt var det jättetufft igen, han sov i 10-20-minutersintervall hela natten. Är så ledsen, det borde ju bli bättre, inte sämre.

Försöker fokusera på det positiva men det är så svårt när den lille lider så.

För den som är nyfiken så bloggar jag och min man flitigt.

katarinalofberg.blogspot.com/

mlofberg.blogspot.com/

Åh om man kunde flytta fram tiden.
    Nu har jag läst era bloggar, tänk vad de ska gå igenom de små pluttarna...
    Hoppas närmsta tiden går snabbt.Kram
  • Shea 1

Virga!
    Kära nå´n vad du/ni har det jobbigt! Så ska du inte behöva ha det!!!
    Har ni vårdbidrag för Julius? Skulle det kunna vara ett alternativ för att kunna gå ner i arbetstid? (Förlåt om jag är och trampar på "privat område" men jag tycker det låter jättejobbigt för dej!!)
    För att ansöka om vb ska man ju ha ett merarbete om minst 10 h/vecka för sitt barn, och det tycker jag absolut att det låter som på din beskrivning.

• e digitalis
    Virga skrev 2011-01-20 23:52:11 följande:
    Kramar till alla! Och välkommna alla nya! Har läst ikapp ikväll. Det tog lite tid så jag orkar inte svara på frågor just nu men skall försöka så gott jag kan. Bara det blir till nytta för någon.
    Godnatt alla!

Milo lillen!  Hjärta  Krya på dig!
    Hej!
    Det låter som att ni har det otroligt jobbigt! Tänk inte på att svara på frågor, gör bara det som känns bra, OM det känns bra. Foka på att må bättre själv, och att ta hand om din familj :)
    Många kramar från oss! 
  • e digitalis
    För den som är nyfiken så bloggar jag och min man flitigt.

katarinalofberg.blogspot.com/

mlofberg.blogspot.com/
    Hej! Nu har jag också skummat igenom era bloggar, Milo var otroligt söt, speciellt på bilden vid akvariefiskarna. Jag tycker iaf att det verkar som om det är lite mer solsken i era senare bloggposter... hoppas att han fortsätter att reagera bra på Alvedon, är det stolpiller han får?

Kramar från oss! 
  • Stolt mamma till två

Virga: Vi har inte gjort några ingrepp, förstorningen berodde inte på någon reflux och jag har än idag inte fått något svar på varför. Vi har haft en del beskymmer med allergier och nu senast med nässelutslag, som dök upp utan förklaring men tack å lov vet jag varför nu, skönt att man redan är involverad på ett större sjukhus, när vct inte riktigt räcker till.

• Virga
    Shea 1 skrev 2011-01-21 09:33:04 följande:
    Har ni vårdbidrag för Julius?
    För att ansöka om vb ska man ju ha ett merarbete om minst 10 h/vecka för sitt barn, och det tycker jag absolut att det låter som på din beskrivning.
    Jo det har vi. Den minsta beloppet som finns av dem fyra. Men vad jag vet så fick vi vårbidrag för merkostnader. Viste ingenting om sådan sak som merarbete. Tack snälla du!
    e digitalis skrev 2011-01-21 17:08:31 följande:
    Det låter som att ni har det otroligt jobbigt! Tänk inte på att svara på frågor, gör bara det som känns bra, OM det känns bra. Foka på att må bättre själv, och att ta hand om din familj :)
    Många kramar från oss! 
    Vi lever i extrem röra sista 3 månader vad gäller bara Julius. Men rörigt var det faktiskt hela tiden mer eller midre i perioder. Nu känns det att det aldrig tar slut på nåt vis. Fast det fan borde ju ta slut väl nån gång?? Hoppas... Jag vet att jag är inte tvingad till någonting här, men det känns bra att hjälpa andra. Och jag hittar tröst här också. Jag vet att jag är inte ensam tack vare denna underbara tråd!
    Stolt mamma till två skrev 2011-01-21 19:30:24 följande:
    Virga: Vi har inte gjort några ingrepp, förstorningen berodde inte på någon reflux och jag har än idag inte fått något svar på varför. Vi har haft en del beskymmer med allergier och nu senast med nässelutslag, som dök upp utan förklaring men tack å lov vet jag varför nu, skönt att man redan är involverad på ett större sjukhus, när vct inte riktigt räcker till.
    Många säger att barn växer ifrån mycket. Dett kanske har hänt till er :) Jag vet inte om jag är för naiv och hoppas för mycket men jag vill tro att Julius kan växa ifrån visa besvär. Det vore ju helt underbart! Jag kan hålla med dig helt och hållet om hur bra är att ha kontakter på större sjukhus. Vi har aldrig vänt oss till Vc för Julius besvär. Det alltid blev sjukhus direkt då vi vårt fall var det meningslöst att åka till VC , dem hade skickat oss vidare ändå...
  • Shea 1

Hmm. jag kanske har fel vad gäller vårdbidraget Virga, men jag hade fattat det som att man kan få både för merarbetet OCH merkostnaderna.
    Vi har faktiskt begärt vb för våra båda pojkar (man kan göra en syskonansökan) för Hildings storebror har mycket problem med allergier och eksem. Jag har redan pratat med handläggaren och hon gjorde bedömningen att vi skulle göra en ansökan för vi låg precis på gränsen för att kunna få vb. Vi får väl se hur det går.

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-01-22 09:38:56 följande:
    Hmm. jag kanske har fel vad gäller vårdbidraget Virga, men jag hade fattat det som att man kan få både för merarbetet OCH merkostnaderna.
    Vi har faktiskt begärt vb för våra båda pojkar (man kan göra en syskonansökan) för Hildings storebror har mycket problem med allergier och eksem. Jag har redan pratat med handläggaren och hon gjorde bedömningen att vi skulle göra en ansökan för vi låg precis på gränsen för att kunna få vb. Vi får väl se hur det går.
    inte för att vi ens ligger nära än, men det är bra att veta att det finns, om det skulle bli aktuellt :)
  • e digitalis
    Virga skrev 2011-01-22 00:34:05 följande:
    e digitalis skrev 2011-01-21 17:08:31 följande:
    Många kramar från oss! 
     Vi lever i extrem röra sista 3 månader vad gäller bara Julius. Men rörigt var det faktiskt hela tiden mer eller midre i perioder. Nu känns det att det aldrig tar slut på nåt vis. Fast det fan borde ju ta slut väl nån gång?? Hoppas... Jag vet att jag är inte tvingad till någonting här, men det känns bra att hjälpa andra. Och jag hittar tröst här också. Jag vet att jag är inte ensam tack vare denna underbara tråd!Många säger att barn växer ifrån mycket. Dett kanske har hänt till er :) Jag vet inte om jag är för naiv och hoppas för mycket men jag vill tro att Julius kan växa ifrån visa besvär. Det vore ju helt underbart! Jag kan hålla med dig helt och hållet om hur bra är att ha kontakter på större sjukhus. Vi har aldrig vänt oss till Vc för Julius besvär. Det alltid blev sjukhus direkt då vi vårt fall var det meningslöst att åka till VC , dem hade skickat oss vidare ändå...
    Vi tar gärna emot hjälpen och ger tröst :)
    ___

Min kusin hade njurproblem (vet inte exakt vad), hennes växte bort. Det finns hopp :))) 
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........