• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1

E-digitalis: Hilding har gjort 2 MUC, en i Karlstad och en i Göteborg. I Göteborg kan de också mäte blåstrycket, den utrustningen har de inte i Karlstad. Han har gjort två MAG-3, ungefär samma som DSMA.

Just nu är Hildings mage i fin form. Han dricker mycket vatten och är just nu varken hård eller lös. Det känns väldigt skönt. När han var hård i megen så mådde han ganska dåligt av det, han fick kämpa som bara den för att få ut sina små lortar.

På våran VC kan man INTE ringa själv och "beställa" undersöknaingar vilket de nogsamt upplyste mig om. Dit var jag tvungen att gå (f.ö. med två barn, utan bil den dagen, i snöstorm) och träffa en sur jourläkare, sedan till lab för att därefter få redan på att sista körningen till lab i Karlstad hade gått så vi var tvungna att åka in med kisset dagen efter.
    Om jag misstänker något så ringer jag barnmedicin och de beställer ett urinprov åt mig. Sedan kan jag lämna in kisset på vc. Just den gången som jag beskriver ovan så var det ingen som svarade på barnmedicin. Annars kan man ringa 1177 så kan de ringa till barnjourläkaren så får han/hon bestämma vad som ska göras.

Återkommer senare!

• Shea 1

E Digitalis: Jag tror inte att det finns ett avflödeshinder vid blåsan. De kallar det för avflödeshinder men såvitt jag förstått har de inte hittat något faktiskt hinder. Kanske kallar de det för hinder bara pga att avrinningen är så dålig, jag vet inte.

Just nu känner jag mig lite orolig för Hilding. Jag ska ringa bvc + ev. barnmedicin imorgon. Han har gått upp i vikt lite dåligt, det är därför jag ska ringa till bvc, så att de kan kolla vikten på journalbladet. Han är gnälligare än vanligt och han äter sämre än vanligt. Detta är ju inget konstigt för en 9-månadersbebis, allt skulle kunna förklaras med separationsfasen, men jag blir orolig iaf. Måste ringa till Elis barnmedicin imorgon också (såklart inte samma avdelning, grrrrr) och diskutera hans allergier. Alltid är det någt.

Virga: Hur går det för er?

• e digitalis

OK, bra tips, tack!

Ringde jourläkaren i helgen på Vårdguidens inrådan (1177). De tyckte alla att jag skulle åka in, hon hade fått "förhöjd kroppstemperatur", dvs högre än vanligt men inte över 38. Jag vill ju lära mig att fånga en ev UVI innan den går upp i njurarna... denna gången var det falskt larm, men det tog rätt lång tid innan det konstaterades, för det var full rulle på akuten.

Hon har varit rätt så gnällig också, och ätit sjukt dåligt. Mailade faktiskt BVC igår och berättade om hennes "matvägran". Kanske är det samma fas som de går igenom? Just idag har hon ätit i princip som vanligt, så det känns OK igen, men har också varit orolig. Har tänkt att den senaste infektionen kanske inte helt gett med sig och att det är därför hon haft högre temperatur än vanligt, ovh varit gnällig och inte haft matlust. Men det verkar inte så...

Måste läsa på om separationsfasen, känner jag genast. Vad händer?

Hoppas att han inte mår dåligt, eller att det är något allvarligt med honom... Lycka till med allergiandet och  med maten, hoppas att det också löser sig snart!
    Kram 

• hallon80

Shea

Låter som om våra barn  har samma diagnos? Hydronefros? Min Alex är i och för sig snart 5 år så vi har varit i rullorna länge

Mitt hjärta är komplett
  • Shea 1
    hallon80 skrev 2011-04-13 01:32:45 följande:

Shea

Låter som om våra barn  har samma diagnos? Hydronefros? Min Alex är i och för sig snart 5 år så vi har varit i rullorna länge

Ja, Hilding har reflux på bägge sidorna (5 + 4-5) och hydronefros. Fast jag tror att reflux 5 per automatik innebär hydronefros.. (eller?)

Jag ringde barnmedicin i måndags och Hildings läkare ringde tillbaka på må em. Jag berättade om min oro och hon ville ha in honom, så igår var vi in en sväng. Vi fick ta "stora" omgången prover denna gången, men jag har inte fått några svar ännu.
    Varför tar man inte blod  ur armvecket på bebisar? Det kunde jag ju ha frågat på lab, men där var jag upptagen med att hålla fast en hysterisk pojke. Att klämma 5-6 "barnrör" (vet inte om det heter så, men de där minirören menar jag) ur fingret är inte kul...
  • e digitalis

Hej, utan att veta så tycker jag att reflux V borde innebära hydronefros per automatik :)

Jag fick tipset när vi skulle ta blod nån gång att sjunga för henne redan innan sticket samt under hela tiden de tog blod. Om jag är lugn och sjunger så fattar hon att det är lugnt o ingen fara. Det funkade på henne den gången iaf :) Funkade inte när de satte DMSA nålen, men då hade de ju redan retat upp henne genom att dra bort 4 st gigantiska plåster som gjorde jätteont (enligt henne).

Hoppas att allt är bra med proven, berätta gärna när du vet mer... 

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-04-13 21:46:19 följande:
    Hej, utan att veta så tycker jag att reflux V borde innebära hydronefros per automatik :)

Jag fick tipset när vi skulle ta blod nån gång att sjunga för henne redan innan sticket samt under hela tiden de tog blod. Om jag är lugn och sjunger så fattar hon att det är lugnt o ingen fara. Det funkade på henne den gången iaf :) Funkade inte när de satte DMSA nålen, men då hade de ju redan retat upp henne genom att dra bort 4 st gigantiska plåster som gjorde jätteont (enligt henne).

Hoppas att allt är bra med proven, berätta gärna när du vet mer... 
    De fick "knäppa hål" 3 ggr. Första gick bra, men på andra blev han ledsen och tredje hysterisk... men jag ska komma ihåg tipset tills nästa gång!

Jag tror nog att proverna kommer att vara bra, det var nog mest jag som var orolig (vilket jag också påpekade för doktorn, men hon tyckte att det var bra läge att ta lite prover oavsett min oro)
  • e digitalis

Aldrig fel med lite prover, speciellt om du är orolig. Hoppas att de är OK allihopa :)
    Kram 

• Virga
    Shea 1 skrev 2011-04-13 07:53:42 följande:
    Varför tar man inte blod  ur armvecket på bebisar?
    Jag tror trotts allt att det är lättare ta i fingret fast det ser makabriskt ut.  Många små barn är mycket svårtstuckna. Dem flesta faktiskt.
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-04-10 19:34:44 följande:
    Just nu känner jag mig lite orolig för Hilding. Jag ska ringa bvc + ev. barnmedicin imorgon. Han har gått upp i vikt lite dåligt, det är därför jag ska ringa till bvc, så att de kan kolla vikten på journalbladet. Han är gnälligare än vanligt och han äter sämre än vanligt. Detta är ju inget konstigt för en 9-månadersbebis, allt skulle kunna förklaras med separationsfasen, men jag blir orolig iaf. Måste ringa till Elis barnmedicin imorgon också (såklart inte samma avdelning, grrrrr) och diskutera hans allergier. Alltid är det någt.

Virga: Hur går det för er?
    Har Hilding några tänder? Julius har fått första tand vid 9 mån ålder :)  Det behöver inte vara separationen kanske.

Vi har det rätt så bra, tack. Julius skall snart avsluta antibiotikakur, men hans suprapubisk kateter är ändå geggig runtomkring. Vi har varit i väg igår och gjort ultraljud på hans njurar. Vet ej något svar. Blir spännande att få besked. Har inte fått tid på cystometri och DMSA. Långa köer. Väntar väntar...
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........