Pfyrix skrev 2011-05-12 17:28:10 följande:
hej alla igen..
Idag var vi till nefro med våran lilla myra.. Å japp som ni sa.. det var inte meningen att vi skulle gå av medicinen. För tydligen har hon utvidgat njurbäcken (antar jag.. läkaren var mer än lovligt virrig och efteråt så antar jag att han tror att vi fått all info redan, vilket vi inte fått) han pratade om att UL:et när hon var 2 veckor gammal sa en siffra på 20.. vilket var mycket? Någon som kan berätta vad 20 betyder? *lol*
Men vi skulle inte starta om med antibiotikan nu då hon varit utan i 3 veckor utan problem, men vi kanske får starta igen senare beroende på vad tester visar.
Vi ska tillbaka i juni på UL och sedan någon screening och tja.. mer fick vi eg inte veta mer än att det inte fanns någon reflux och att hon såg välmående ut (våran liiiiilla tjej är en bjässe ;) ) och att våran andra läkaren gjort lite fel ;)
Åh, grr vad bedrövligt när de gör fel!!!
Mitt bästa tips är att be att få ut journalblad på undersökningarna och spara allt i en pärm. Nu när jag läste detta så gick jag till Hildings pärm för att kolla hur hans njurbäcken såg ut. Jag har tyvärr inte uppgifter på måtten på njurbäckenet från hans första ul (5 dgr), men på hans andra när han var 4 veckor står det:
Höger njure uppvisar kraftig hudronefros med njurbäckendiameter på 3,5 cm. Vänster njure lätt till måttligt vidgat med diameter 1,5 cm.
Jag skulle tro att 20 betyder 20 mm och om man jämför med Hildings siffror så borde det betyda måttligt eller kanske måttligt till kraftigt (?) vidgat, men det vet jag eg. inte för de kanske har tabeller där man går efter ålder och andra faktorer...