• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • weem

Hej alla

Har en dotter på 4,5 hon har reflux grad fem på ena sidan och grad fyra på andra redan från födseln. Vi testade att sluta med antibiotikan i höstas men det dröjde inte länge innan hon fick uvi så efter ny konsultation med Göteborg har de nu beslutat om op. Någon här som gjort detta? Hur gick det och hur länge var ni på sjukhus? Några komplikationer efteråt? Det är en deflux op hon ska göra.

• CoolJen

Pfyrix: Börja med EC så är det lätt att fånga upp när bebis ska kissa/bajsa

Jag har tex. inte bytt en enda bajsblöja på 7 veckor (sonen är 10 veckor)

Jag tycker det låter konstigt att flera av er har fått sluta med antibiotika men inte Noah trots att läkaren sa att det såg bättre ut, att vi inte behövde göra ytterligare test förutom ett förmodat sista UL i aug.

• Virga
    weem skrev 2011-05-07 22:22:42 följande:
    Hej alla

Har en dotter på 4,5 hon har reflux grad fem på ena sidan och grad fyra på andra redan från födseln. Vi testade att sluta med antibiotikan i höstas men det dröjde inte länge innan hon fick uvi så efter ny konsultation med Göteborg har de nu beslutat om op. Någon här som gjort detta? Hur gick det och hur länge var ni på sjukhus? Några komplikationer efteråt? Det är en deflux op hon ska göra.
    Hej!

Min son har inte fått någon deflux injektion men så mycket jag vet så det är litet skonsam ingrep. Barnet sövs ner, man kommer in med en liten kamera (cystoskop) i urinblåsa och utför en injektion(man sprutar speciellt ämne in under vävnaden) där det behövs. Det kallas för deflux. Man behöver inte ligga på sjukhus, det räcker med besök på dagkirurgi. När barnet vaknar efer narkos och mår bra, man kan åka hem. Klart. Bra va?
  • Pfyrix

hej alla igen..

Idag var vi till nefro med våran lilla myra.. Å japp som ni sa.. det var inte meningen att vi skulle gå av medicinen. För tydligen har hon utvidgat  njurbäcken (antar jag.. läkaren var mer än lovligt virrig och efteråt så antar jag att han tror att vi fått all info redan, vilket vi inte fått) han pratade om att UL:et när hon var 2 veckor gammal sa en siffra på 20.. vilket var mycket?  Någon som kan berätta vad 20 betyder? *lol*
    Men vi skulle inte starta om med antibiotikan nu då hon varit utan i 3 veckor utan problem, men vi kanske får starta igen senare beroende på vad tester visar.

Vi ska tillbaka i juni på UL och sedan någon screening och tja.. mer fick vi eg inte veta mer än att det inte fanns någon reflux och att hon såg välmående ut (våran liiiiilla tjej är en bjässe ;)  ) och att våran andra läkaren gjort lite fel ;)

• Shea 1
    Pfyrix skrev 2011-05-12 17:28:10 följande:
    hej alla igen..

Idag var vi till nefro med våran lilla myra.. Å japp som ni sa.. det var inte meningen att vi skulle gå av medicinen. För tydligen har hon utvidgat  njurbäcken (antar jag.. läkaren var mer än lovligt virrig och efteråt så antar jag att han tror att vi fått all info redan, vilket vi inte fått) han pratade om att UL:et när hon var 2 veckor gammal sa en siffra på 20.. vilket var mycket?  Någon som kan berätta vad 20 betyder? *lol*
    Men vi skulle inte starta om med antibiotikan nu då hon varit utan i 3 veckor utan problem, men vi kanske får starta igen senare beroende på vad tester visar.

Vi ska tillbaka i juni på UL och sedan någon screening och tja.. mer fick vi eg inte veta mer än att det inte fanns någon reflux och att hon såg välmående ut (våran liiiiilla tjej är en bjässe ;)  ) och att våran andra läkaren gjort lite fel ;)
    Åh, grr vad bedrövligt när de gör fel!!!
    Mitt bästa tips är att be att få ut journalblad på undersökningarna och spara allt i en pärm. Nu när jag läste detta så gick jag till Hildings pärm för att kolla hur hans njurbäcken såg ut. Jag har tyvärr inte uppgifter på måtten på njurbäckenet från hans första ul (5 dgr), men på hans andra när han var 4 veckor står det:
    Höger njure uppvisar kraftig hudronefros med njurbäckendiameter på 3,5 cm. Vänster njure lätt till måttligt vidgat med diameter 1,5 cm.

Jag skulle tro att 20 betyder 20 mm och om man jämför med Hildings siffror så borde det betyda måttligt eller kanske måttligt till kraftigt (?) vidgat, men det vet jag eg. inte för de kanske har tabeller där man går efter ålder och andra faktorer...
  • Shea 1

Pfyrix: Jag tycker du ska skriva ner alla dina funderingar och sedan ringa till avdelningen och be att få en telefontid så att ni får klarhet!

• Pfyrix

vi ska snart dit igen för UL så  vi tar våra frågor då. RInga Q80 gör varken till eller från för dom har ingen större koll på sånt å detta ska dom ha sett sen i mars men inte sagt nått om när jag frågat så jag antar att dom inte "får" då det ligger utanför deras område. :)
    Ja jag tror också att 20 är mm och han la till att det var kraftigt när det uppmättes (2½ vecka gammal) men poängterade att det kan ju lika gärna växt bort till nästa UL (som sker i juni) och vi får träffa denna docent direkt efteråt så vi kan ta våra frågor då. :)

Screeningen var för att kolla om uvi hade lämnat några skador, intressant eftersom våran första läkare sa att det var ofarligt och om det blev några ärr så var det fullständigt skit samma.. men om det är så blaha blaha så screenar man väl ändå inte efter ett uvi?

Vi är eg inte så oroliga.. ungkraken växer så det knakar och mår alldeles prima och klarat sig hittills utan uvi trots brist på pencillin. :)  Men en smula irriterande är det att våran läkare bara väntat ut våran tid till nefro och låtit dom komma med informationen (som dom tror att han gett oss.. haha)

Men som sagt.. vi ska snart dit så får vi väl mer svar.. *lol*

• sweetcarro

Hej allihopa!
    Hittade precis denna tråd.
    Jag och min sambo väntar vår andra son med bf 25 maj.
    Vi har vetat sedan rutinultra att han förstorat njurbäcken, värst på högersida, och detta har följts upp väldigt noggrant under graviditeten.
    Tyvärr har det vuxit alldeles för fort och mycket så  vi vet redan nu att det kommer krävas en operation för att åtgärda hans stopp.
    På sista ultrat för tre veckor sedan hade även urinledaren börjat svälla, så var det ínte innan.

Nu är detta en stor och rejäl pojke vi väntar så den 19 maj kommer man försöka få igång förlossningen med en hinnsvepning.
    Finn det någon här med erfarenhet av förstorat njurbäcken följt av operation efter födseln?

• Shea 1

Väldigt märkligt att läkaren sade att det skulle kvitta att det blir ärr, vi andra får ju bara höra motsatsen??? Det viktigaste är att skydda njurarna mot ärr?

• Shea 1
    sweetcarro skrev 2011-05-12 20:53:44 följande:
    Hej allihopa!
    Hittade precis denna tråd.
    Jag och min sambo väntar vår andra son med bf 25 maj.
    Vi har vetat sedan rutinultra att han förstorat njurbäcken, värst på högersida, och detta har följts upp väldigt noggrant under graviditeten.
    Tyvärr har det vuxit alldeles för fort och mycket så  vi vet redan nu att det kommer krävas en operation för att åtgärda hans stopp.
    På sista ultrat för tre veckor sedan hade även urinledaren börjat svälla, så var det ínte innan.

Nu är detta en stor och rejäl pojke vi väntar så den 19 maj kommer man försöka få igång förlossningen med en hinnsvepning.
    Finn det någon här med erfarenhet av förstorat njurbäcken följt av operation efter födseln?
    Välkommen hit!
    Sedan jag kom till tråden tror jag inte att någon opererats direkt efter förlossning/tidigt. Virga har varit i tråden längre, kanske vet du Virga?
    Har man sagt att han ska opereras direkt, har ni fått veta det?
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........