Pfyrix skrev 2011-04-30 10:07:49 följande:
hello
behöver ett litet tips..
Vi har tid med våran lilla tjej till nefro solna, på kallelsen står det att vi ska ta med urinprov. Sist vi tog urinprov var på barnakuten och det tog över 3 timnmar att få. (fick sitta med mugg å vara beredd. :P)
Finns det något annat sätt än att behöva sitta med en mugg mot rumpan på henne i flera timmar? :)
vet i katten om ryggen klarar det :P
Hej, det finns nån liten plastpåse som man kan tejpa på, men jag har läst att det gör ont (det är ju som ett plåster som ska rivas bort sen) plus att det ofta kommer med bakterier från huden i provet. Detta gör att provet "diskas" pga "förorening" och man måste ta ett nytt prov. Vi har helt slutat med påsprov för det blir ju ändå så att vi måste ta om det, vilket jag tycker är att ödsla tid och resurser i onödan... vi kör alltså bara mugg-prov.
Jag har även nånstans läst att det finns något som kallas "pad test", dvs att bäbisen kissar på nån slags blöja eller binda och att man tar provet från detta. Jag har dock aldrig sett detta och vet inte om det görs i Sverige eller bara utomlands.
Hur gammal är er lilla tjej? Jag tycker att det funkar bra, jag ställer henne på golvet och sätter mig bredvid, hon kan ju inte stå själv men med lite assistans så går det bra. Sen är det bara att vänta. Innan dess har jag sett till att hon får rejält med dricka... och så kan det hjälpa med att sätta på en vattenkran, det har ibland fått vår lilla sötnos att kissa :) Vi har även haft henne delvis "sittandes" (bara en liten del av rumpan "sitter") på låret eller annan valfri kroppsdel, så att kiss-muggen är precis inom räckhåll för att fånga urinstrålen. Det går ju att prova sig fram till olika positioner, och det går ju också att byta medan man väntar, om man är snabb :)
Vi har ofta gjort detta på akuten eller på BVC, där har dom ju "skyddsplast" som man kan använda om man inte vill få kiss på sig själv eller golvet.
Varför ska ni till nefro? Hur länge har hon haft besvär? Vad är diagnosen, eller väntar ni fortfarande?
Lycka till!