• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Virga
    e digitalis skrev 2011-03-19 12:51:30 följande:
    Uppdatering: hon har fortfarande feber, är uppenbarligen inte frisk... vill inte äta, varken mat eller banan, och har heller inte fått i sig så mycket bröstmjölk. Är trött och gnälllig, men vill inte sova, fast hon borde vara helt slut. Vad är era erfarenheter av detta under profylax? 
    Det är aldrig fel att lämna in urinodling. Om det inte finns andra mycket tydliga symptom på t.ex. förkylning/snuva/hosta etc. då kan man tänka att det är urinvägarna. Man kan ju tyvärr  få genombrottsinfektion trotts profylax... Vänta inte alltförlänge. Det är bättre att fånga infektion i nedre urinvägarna och behandla den innan den hunnit att "klättra upp" till njurarna.
  • e digitalis

Hon har hostat några gånger, men inte särskilt mycket, och hon verkar inte särskilt snorig. Kan det finnas något annat skäl, tex att hon börjar få tänder, som gör att hon får feber?

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-03-19 19:32:10 följande:
    Hon har hostat några gånger, men inte särskilt mycket, och hon verkar inte särskilt snorig. Kan det finnas något annat skäl, tex att hon börjar få tänder, som gör att hon får feber?
    Jag har läst att detta med tänder och feber är ett missförstånd som "lever vidare". 

Det är  inte så att man får feber av tänder däremot får man tänder av feber. När man har feber så påskyndas tandsprickningen och det är vanligt att en tand tittar fram precis efter febern och då drar föräldrarna slutsatsen att febern berodde på tanden.

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=7648&del=2

Jag skulle nog kolla upp det om jag vore du.

Förresten: På sjukvårdsupplysningen kan de ringa till barnavdelningen och rådgöra. Sist som jag ringde 1177 så ringde sköterskan till jourbarnläkaren på mitt sjukhus och han sa åt oss att komma in. Det var samme läkare som vi sedan fick träffa när vi kom in också.
  • e digitalis

Hej och tack för er input!

Ett besök på barnakuten senare kan vi konstatera följande: 40 i kropsstemperatur (39,3 i örat, hon sa att det blev 40), 47 i CRP, neg för nitriter, +2 för leukocyter. Inte en entydig bild, alltså, men Cedax-behandling sattes in för att vara på säkra sidan, i väntan på odlingssvar.

Det var farmor som nämnde det där med feber och tänder, tack för info, ska bli spännande att se om det dyker upp några tänder nu efter febern :)

Sen får vi se om vi får byta bort Trimetoprimet...

Ha det gott! 

• e digitalis

Hon tokkräks av cedax... förra gången gick det jättebra, men inte nu. Har ni några tips?

Jag har för mig att de förra gången sa att hon inte fick äta 2 timmar före medicinen samt en timme efter, men denna gång har de sagt en timme före och en timme efter.

Vad har ni fått höra? Hur har det funkat? 

• pippi2

Hej
    Tycker ni att jag ska åka in och ta urinprov. Min lilla har ju haft en uvi när hon var 4 månader och sedan varit infektionsfri. Är nu 10 mån, vi har gjort blåsröntgen och ultraljud på njurarna och allt var okej, så hon äter alltså ingen profylax. Nu var hon varm i natt ca 38, 5 på morgonen låg den 37,9 och nu på eftermiddagen 39,1. Hon har varit lite förkyld men inte något mycket. Jag tycker att det luktar lite stark om urinen, men det tycker jag alltid när jag blir rädd för uvi. Hon har varit hård i magen ett tag här nu och jag har gett henne laktolus för att det ska gå lättare. Förstoppning kan ju leda till uvi, har jag läst. I går när hon bajsade så var det så där löst som vid henes första infektion, men som sagt hade jag ju gett henne laktous så det kan lika gärna vara det.
    Jag blir super nojlig när hon får feber och att det ska vara en ny uvi. Nu till min fråga skulle ni ha åkt in och kollat urinet?
    Om det skulle vara uvi och behandling sätts in i kväll, hinner det skada så mycket då tror ni? När man tar urinprov på en liten så har dom ju oftas bara haft kisset i blåsan en timme eller så eftersom dom kissar så ofta, är urinprovet tillförlitligt då?
    Jag vet att jag är super nojig, men bättre det än åt det motsatta hållet i alla fall!

• e digitalis

hej, jag tycker nog att det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite, men jag är ingen expert... kan nog inte svara på dina frågor mer än så... 
    lycka till!

• Anna Panna

Hej, nåller med e digitalis, bättre att åka in en gång för mycket än en gång för lite.
    Hur mår hon idag?
    Kram Anna

• pippi2

Hejsan! Tog det säkra före det osäkra och åkt in. Urinprovet var helt blankt och visade inget. Läkaren sa att vi inte måste åka in varje gång hon får feber eftersom hon inte löper någon större risk än någon annan att få uvi.
    I dag är hon lite febrig och har börjat snora. Tack för svar!

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........