• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Virga
    CoolJen skrev 2011-03-12 11:45:54 följande
    Noah mår mycket bättre nu när han får extra mat
    Solig  Vad roligt! Det är nog det som saknades.
  • CoolJen

Så barnet kommer vara oförsäkrat?

Såg att min gravidförsökring gäller tills barnet är 6 månader.
    Sen läste jag även på om barnförsäkringen som jag kan teckna utan hälsodeklaration...betyder det då att jag kan teckna den?

• Shea 1
    CoolJen skrev 2011-03-12 17:53:50 följande:

Sen läste jag även på om barnförsäkringen som jag kan teckna utan hälsodeklaration...betyder det då att jag kan teckna de
    De fackliga försäkringarna tecknar man oftast utan hälsodeklaration, så då kan det gå vägen. De fackliga försäkringarna anses väl som lite sämre, utom lärarförsäkringar som är riktigt bra. en facklig försäkring är dock bättre än ingen!

Men vad försäkringsbolaget gör för bedömning beror ju på vad som är fel.

Du ska ansöka om försäkring nu direkt, inte vänta tills barnet är 6 månader. Gravidförsäkringen är inte lika omfattande.

Om ni får teckna en vanlig försäkring eller om ni  tecknar en facklig så kommer njurar och urinsystem att vara undantagna eftersom det felet redan finns så att säga. Så fungerar det  alltid i en försäkring, man kan ju inte försäkra TV´n efter att den gått sönder. Med reservation för hur sort "fel" det är på er dotter då...

Det här har gjort mej ledsen och orolig många gånger men det är ju inget jag kan göra något åt...
  • Shea 1
    Virga skrev 2011-03-12 12:47:02 följande:
    Det kan stämma. Avföring som sitter för länge i tarmarna brukar stinka jätteilla! Se till också att Hilding får i sig mycket vätska. Det är bra både för magen och minskar risk för UVI:er.
    Julius dessutom fick en medicin som vi sprutade i blåsan via kateter morgon och kväll (den är utsatt nu för tilfälle) en helt år. Och den ger biverkingar i form av förstoppning. Det räckte för Julius. Det blev tvärstopp.
    JAg "vattnar honom" allt jag kan han är väldifr förtjust i vatten, så det är enkelt.
  • Shea 1

Sen läste jag även på om barnförsäkringen som jag kan teckna utan hälsodeklaration...betyder det då att jag kan teckna den?
    Men det är också lite svårt att "råda". Såhär skulle jag råda:
    1. Om du/pappan är lärare, teckna lärarförsäkringar omedelbart.
    2. Om du inte är lärare, ring det försäkringsbolag du hade tänkt att välja och rådgör.

Om du kommer att få avslag på ansökan så är det bättre att teckan en hälsodseklarations-fri försäkring direkt. Problemet är ju att man inte får besked om avslag eller inte på en gång, det kan ta några veckor.
  • CoolJen

Tack för svaren Shea 1 !

Jag har min andra son försäkrad i folksam(medlemsbarn-facket) Den enda skillnaden är att den är billigare och utan hälsodeklaration som jag förstått det.´

Ska ringa på måndag...

• Virga
    Man kan skaffa olycksfallförsäkring i så fall. Det är bättre än ingenting. Min Julius är inte försäkrad alls. Vet inte vad jag väntar för. Förskjuter hela tiden bara. :(
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-03-12 18:09:38 följande:
    JAg "vattnar honom" allt jag kan han är väldifr förtjust i vatten, så det är enkelt.
    Jättebra!
  • e digitalis

Hej!

Vi har varit dunderförkylda, haft ögoninflammation, besök av svärföräldrarna, mm, har inte varit inne här på evigheter. Ska läsa igenom tråden så snart jag hinner, så länge, grattis till CoolJen som har fått en son! Såg att han får profylax, Trimetoprim. Vår Amanda får det också, vi ger henne Sempers magdroppar för att vi tyckte hon blev dålig i magen av det. Fungerar mycket bättre med dom, de är dyra, men bra :) Finns att köpa på Apoteket. Nån kanske redan har svarat detta, jag har som sagt inte läst igenom tråden än :)

Jag har dock en fråga till er alla: ni som har barn på profylax, hur yttrar sig en ev "tyst infektion" eller hur yttrar sig en UVI trots profylaxen? Igår fick hon feber och var rätt "pipig", precis som hon lät när hon fick sin UVI i dec. Som mest hade hon ca 38,5, idag verkar hon vara feberfri. Jag antar att det är något annat än en UVI, för då hade väl inte febern gått ned så snabbt? Vet inte exakt när hon fick feber, på förmiddagen eller runt lunch kanske. Tyckte att hon var varm då, men jag var inne i stan så jag kunde inte kolla förrän jag kom hem.

Tycker ni att vi bör göra en odling för säkerhets skull? Är det något annat vi bör tänka på i det här läget?

Hoppas att ni alla får en trevlig helg, och att ni har det lika soligt och fint som vi har det här!
    kram 

• e digitalis

Uppdatering: hon har fortfarande feber, är uppenbarligen inte frisk... vill inte äta, varken mat eller banan, och har heller inte fått i sig så mycket bröstmjölk. Är trött och gnälllig, men vill inte sova, fast hon borde vara helt slut. Vad är era erfarenheter av detta under profylax? 

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........