• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • e digitalis

Hej!
    Pratade med barnläkaren idag, bla om att ta blodprov för att utvärdera njurfunktionen. Är det något som ni också har gjort? Jag har tidigare hört talas om att kreatininhalten i blodet är ettmått på njurfunktionen, men hon skickade remiss på natrium, kalium och urea också. Är det något som ni också har fått göra?

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-03-23 15:44:57 följande:
    Hej!
    Pratade med barnläkaren idag, bla om att ta blodprov för att utvärdera njurfunktionen. Är det något som ni också har gjort? Jag har tidigare hört talas om att kreatininhalten i blodet är ettmått på njurfunktionen, men hon skickade remiss på natrium, kalium och urea också. Är det något som ni också har fått göra?

Hilding har kollatr Na och Ka  6-7 gånger sedan han föddes, kreatinin likaså. Däremot vet jag inte riktigt om han mätt urea? (kan det provet kallas något annat?)

Här kan man lättfattat läsa vad de olika proverna visar:

http://www.njurdagboken.se/prover_provsvar/blodprover.html
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-03-23 20:32:25 följande:
    Hilding har kollatr Na och Ka  6-7 gånger sedan han föddes, kreatinin likaså. Däremot vet jag inte riktigt om han mätt urea? (kan det provet kallas något annat?)

Här kan man lättfattat läsa vad de olika proverna visar:

www.njurdagboken.se/prover_provsvar/blodprove...
    Toppen, tack! Vilken bra sida! 
    Vet inte vad provet kan ha kallats, men dom sa på labbet att det var det de mätte, iaf...
    Hur är det med Hilding? Förresten, vilket sjukhus var det nu tillhörde nu igen?
    Kram 
  • Virga

Har visat Julius infekterade katetern idag för läkare. Det blev odling på såret och nu väntar vi på svar och ev antibiotika behandling. Kunde inte dra på det längre det blev bara värre och värre...  Och han är pigg och glad! Kände inte igen mig när han kom med pappa till barnmottagningen då jag var i sjukhuskläder och kom att vara med dem en stund. Det var riktigt konstig upplevelse, när ens barn tittar och blicken är helt tom :))) Det tog några sekunder bara och hans ansikte  lystes upp och han slängdes mig i famn... Min lille hjälte!

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-03-24 16:02:33 följande:
    Toppen, tack! Vilken bra sida! 
    Vet inte vad provet kan ha kallats, men dom sa på labbet att det var det de mätte, iaf...
    Hur är det med Hilding? Förresten, vilket sjukhus var det nu tillhörde nu igen?
    Kram 
    Hilding mår bara fint!
    Vårt lokala sjukhus är Karlstad, annars hör vi till Drottning Silvia.
  • Shea 1
    Virga skrev 2011-03-28 21:35:40 följande:
    Har visat Julius infekterade katetern idag för läkare. Det blev odling på såret och nu väntar vi på svar och ev antibiotika behandling. Kunde inte dra på det längre det blev bara värre och värre...  Och han är pigg och glad! Kände inte igen mig när han kom med pappa till barnmottagningen då jag var i sjukhuskläder och kom att vara med dem en stund. Det var riktigt konstig upplevelse, när ens barn tittar och blicken är helt tom :))) Det tog några sekunder bara och hans ansikte  lystes upp och han slängdes mig i famn... Min lille hjälte!
    Det var säkert klurigt för honom att få ihop det där först: mammas ansikte och sköterske-kläder!

Ni som har barn som är lite äldre: verkar de bli rädda av läkar/sköterskekläderna? Ja, inte av själva kläderna alltså, men verkar de förknippa sjukhuskläderna med något negativt?
  • CoolJen

Är det jag som är otålig, kanske tar det lång tid mellan remiss och nån kontakt av vården?

Vi var ju på UL i början av mars men har sen inte hört nåt vidare...brukar det ta sån tid?

• e digitalis

Hej!

Har inte haft tid att läsa igenom tråden (så jag kanske svarar helt uppåt väggarna nu?), men vår dotter  blev sjuk 12 dec, vi gjorde UL 17 dec, var hos barnläkaren den 18 dec, och hon skickade remiss till DMSA. Det sas då att DMSA skulle göras i feb, sen feb-mars, nu har vi fått tid den 5 april, dvs nästa vecka. Tydligen har de sjukt långa köer, speciellt om det gällde små pyttingar.

Men kolla med barnläkaren, för en sån hoppas jag att du har fått? När vi var på akuten i dec så skickade de en remiss till en barnläkare, vi hade ingen så de skickade till en som var i närheten. Det är barnläkaren som sedan skickat remiss till DMSA. Det är även henne som jag hittills har terrat med frågor om profylaxer, mm.

Lycka till! 

• CoolJen

Då kan jag nog lugnt räkna med att det tar lite tid alltså...

Noah föddes 27 feb, tror vi var på UL 7 mars...sen ringde de och sa att de skickar vidare till Karolinska sjukhuset.

Läkaren som skrev ut medicinen är barnläkaren som fanns på BB, så det är nog den barnläkare vi 'har'

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........