• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • CoolJen
    e digitalis skrev 2011-04-08 00:23:54 följande:

CoolJen: Till mig sa dom att det vanliga är att man gör UL, sedan går man ev vidare med DMSA (beroende på vad UL visar) och att man sen ev går vidare med MUC, beroende på vad DMSA visar. MUC verkar vara en mycket jobbigare undersökning så de gör den bara om de måste, som jag har förstått det. Och DMSA gör de inte heller om allt ser normalt ut på UL.

Tror att det var Shea 1 som tipsade om att ha ordning och reda på alla papper, jag tog till mig det och har redan haft nytta av det, kunnat svara på saker som jag inte hade haft en chans att veta annars. Ber att få journalen från akuten, och från barnläkaren, osv. Kommer väl be om den från nefro också, så småningom :)

Vet inte heller om man kan bedöma reflux utifrån storleken på njurbäckenet, men jag har för mig att den iaf borde vara större om det är en grav reflux. Men jag vet inte om det är enda anledningen, kanske det finns andra orsaker?

Hoppas att sempers magdroppar har hjälpt. Har ni märkt nån skillnad?

Det är en ”beroendeframkallande” tråd, har man väl börjat så blir man kvar, iaf så länge som besvären består, kan jag tänka mig :)

Vi gjorde också njurUL på DS.

Till oss sa de att den skulle tas på kvällen (pga urinmängden, som Shea 1 sa), vi har gjort som de har sagt J Har dock noterat att hon har mycket gaser på natten, men det har hon å andra sidan på dagen också, när jag tänker efter. Är nog inte till mycket hjälp är jag rädd…

Bor ni i Stockholm? Vår remiss skickades tydligen till Karolinska Solna men de håller på att lägga ned sin nefro-avdelning så de skickade vidare remissen till Karolinska Huddinge. Har hört att det är där den stora nefro-avdelningen finns. En pluggkompis barn hade också liknande besvär, de har tydligen gått på Sachsska (dvs SÖS). De var jättenöjda med nefro där.

Är din son född typ sista februari? Så liten så liten… jobbigt med sjukdom. Vi upptäckte det inte förrän hon var nästan 5 månader, skönare på ett sätt… Hilding var ju också så där pytteliten. Jag vette tusan om jag hade klarat det (fick en massa komplikationer efter födseln), fast man hade väl fått bita ihop… eller nåt…

Har inte så mycket koll än på ”tidiga symptom” men vet iaf att vid minsta tecken på ”oförklarad feber” (dvs ingen förkylning eller annat uppenbart man kan skylla febern på) är det bra att kolla upp om UVI.

Man kan få ”genombrottsinfektioner” trots förebyggande profylax, dessutom kan bakterierna bli resistenta. Amanda fick en genombrottsUVI och det visade sig att hon hade bakterier som var resistenta mot både Trimetoprim och Furadantin. Nu har vi bytt till Cefadroxil, sedan i tisdags.

Hungrig bäbis definitivt = kinkig bäbis :) och BVC gillar definitivt inte när de inte följer kurvorna, iaf när de är så små.

_______

Å tack för ett långt svar och bra förklaring

Vi använder sempers droppar men vet faktiskt inte om det hjälpt så mycket, han har fortfarande mkt gaser.
    Använder även minifom som vi ett tag slutade med men märkte då direkt skillnad i hans humör och efter 4 dagar började vi igen.
    Läkaren som vi träffade(nefrologen) sa att medicinen inte ger några gaser och att det istället var viktigt med att rapa bebisar.
    Han sa även åt oss att som du säger- ge medicinen på kvällen för att man kissar mindre på natten, så det börjar vi med idag...får väl se vad det resulterar i...

Japp, han är född 27 feb och är alltså snart 7 veckor

Vi var som sagt på ännu ett UL i torsdags, där såg de att njurbäckenet fortfarande var utvidgat men inte mycket och det hade tom. blivit 1 mm mindre.
    På förra UL trodde de att de såg njursten och kollade därför extra noga efter det denna gången men allt såg bra ut.
    Om jag uppfattade det rätt så var det området utanför urinblåsar som var något vidgat? men inte urinledarna. Njurarna skulle det inte vara något fel på.

Vi lyckades även ganska bra få ett urinprov då vi EC:ar honom och bara fick försöka fånga upp med en påse. Provet visade inga bakterier.

Läkaren tyckte att det såg bra ut för Noah, att det förmodligen bara skulle bli ett besök till( om 3 månader) då de gör ett nytt UL och att vi skulle fortsätta med medicinen. Han sa även att Noah inte borde ha någon ökad risk för UVI.

Har läkaren nu rätt så kanske vi kan pusta ut...det vore så skönt! Det låter ju så jobbigt med alla dessa undersökningar/operationer ni pratar om...
  • hallon80

CoolJen

Min Alex har sin vidgning precis utanför njuren - njurbäcknet...som beror på att han hade ett hinder längre ner i uretären/urinledaren. Han har ganska kraftig påverkan på sina njurar..och vi ska in på extra koll i sept. 3 år sen nu han blev opererad och den opererade sidan är inte bra. Har numera en funktion på 40%. :-/ Ett tips är att alltid ta urinprov i en ren mugg...inte i dessa urinpåsar som vårdpersonalen envisas om. Själv jobbat på barnakuten och det bildas en del onödiga bakterier i påsarna under tiden man har dom på. Så här tas alltid i mugg.

Håller tummarna att allt är bra med alla.

Mitt hjärta är komplett
  • Shea 1
    Virga skrev 2011-04-15 22:25:09 följande:
    Har Hilding några tänder? Julius har fått första tand vid 9 mån ålder :)  Det behöver inte vara separationen kanske.
    Hilding har 5 tänder, och visst kan det vara de som spökar också! Sedan är han i en intensiv utvecklingsfas när vi märker att det händer mycket. Han jobbar stenhårt på att försöka ställa sig upp och blir frustrerad när det inte går.
  • e digitalis

CoolJen, hoppas att allt fortsätter att vara bra, och att den fortsätter att minska :)

hallon80, tråkigt att det inte är bra... vad gjorde dom under operationen, och vad betyer den njurfunktionsgraden som du anger? du fär gärna utveckla om du har lust :)

Shea1, vår sötnos har inte en endaste liten tand :) Gillar att gå om vi håller henne, men har inte kommit på att hon kan dra sig upp själv. Kan sätta sig upp om det lutar lite, så det är kanske inte långt borta. Det känns som om det händer massor just nu! Och glad är hon också :) Hon tar sig fram sittandes, och ålar sig på mage och rygg. Det känns som om hon vill krypa, men att det inte riktigt går... hon har alltid ett ben i vägen gör att lyckas :)

____

Jag håller också tummarna för att det är bra med alla! Amanda är bra iaf :)
    Kram på er 

• Shea 1

Alla Hildings provsvar såg bra ut, så det var skönt . Däremot hade han sina vanliga bakterier i urinen; riklig tillväxt av blandflora, men är det blandflora så bedöms det som ett förorenat prov (att bakterierna kommer från förhuden). Detta var ett perfekt mittstråleprov så jag frågade om det verkligen "ska" vara rikligt med bakterier då, och det var tydligen ingen fara.

• e digitalis

Shea 1: Skönt att höra att svaren såg bra ut, trots blandfloran :) Det svaret har vi också fått, förorenat med blandflora, då fick vi ta om provet. Den gången var det taget med påse, första och sista gången förhoppningsvis :)

Till er alla: Vi har fått tid på MUCG nu... har ni några bra tips inför undersökningen?

Det stod att det var bra att ta med en nappflaska med något gott att dricka i, men hon vägrar ju fortfarande nappflaska. Tips? 

• Shea 1

E-digitalis: Hur gammal är hon nu igen?
    Ammar du? Om man är helt bekväm med att flasha sig så kan man ju slänga fram bröstet om det kniper. När vi gjorde andra mucg:en så hade jag behövt göra det, Hilding var jätteledsen, men det kändes inte riktigt bekvämt. Men han kunde dricka ur flaska då så vi prövade med lite vatten.

• e digitalis

Haha, jag var rätt så blyg förr, och det hade varit helt otänkbart, men en förlossning senare och alla hämningar släppte, det skulle nog gå att amma henne :))) Har för mig att det bara skiljer några dagar eller en vecka... var Hilding född den 12? Hon är iaf föddden 18 juli.

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-04-23 22:46:03 följande:
    Haha, jag var rätt så blyg förr, och det hade varit helt otänkbart, men en förlossning senare och alla hämningar släppte, det skulle nog gå att amma henne :))) Har för mig att det bara skiljer några dagar eller en vecka... var Hilding född den 12? Hon är iaf föddden 18 juli.
    Ja just det, så var det ju! ,Hilding är född 13:e juli. Om vi skulle göra en mucg nu så vet jag inte om det skulle funka att amma... Hilding kan ibland vara ganska vild även vid bröstet, flaxa och dra och greja. Men man kanske kan ha det som nödlösning.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........