e digitalis skrev 2011-04-08 00:23:54 följande:
CoolJen: Till mig sa dom att det vanliga är att man gör UL, sedan går man ev vidare med DMSA (beroende på vad UL visar) och att man sen ev går vidare med MUC, beroende på vad DMSA visar. MUC verkar vara en mycket jobbigare undersökning så de gör den bara om de måste, som jag har förstått det. Och DMSA gör de inte heller om allt ser normalt ut på UL.
Tror att det var Shea 1 som tipsade om att ha ordning och reda på alla papper, jag tog till mig det och har redan haft nytta av det, kunnat svara på saker som jag inte hade haft en chans att veta annars. Ber att få journalen från akuten, och från barnläkaren, osv. Kommer väl be om den från nefro också, så småningom :)
Vet inte heller om man kan bedöma reflux utifrån storleken på njurbäckenet, men jag har för mig att den iaf borde vara större om det är en grav reflux. Men jag vet inte om det är enda anledningen, kanske det finns andra orsaker?
Hoppas att sempers magdroppar har hjälpt. Har ni märkt nån skillnad?
Det är en ”beroendeframkallande” tråd, har man väl börjat så blir man kvar, iaf så länge som besvären består, kan jag tänka mig :)
Vi gjorde också njurUL på DS.
Till oss sa de att den skulle tas på kvällen (pga urinmängden, som Shea 1 sa), vi har gjort som de har sagt J Har dock noterat att hon har mycket gaser på natten, men det har hon å andra sidan på dagen också, när jag tänker efter. Är nog inte till mycket hjälp är jag rädd…
Bor ni i Stockholm? Vår remiss skickades tydligen till Karolinska Solna men de håller på att lägga ned sin nefro-avdelning så de skickade vidare remissen till Karolinska Huddinge. Har hört att det är där den stora nefro-avdelningen finns. En pluggkompis barn hade också liknande besvär, de har tydligen gått på Sachsska (dvs SÖS). De var jättenöjda med nefro där.
Är din son född typ sista februari? Så liten så liten… jobbigt med sjukdom. Vi upptäckte det inte förrän hon var nästan 5 månader, skönare på ett sätt… Hilding var ju också så där pytteliten. Jag vette tusan om jag hade klarat det (fick en massa komplikationer efter födseln), fast man hade väl fått bita ihop… eller nåt…
Har inte så mycket koll än på ”tidiga symptom” men vet iaf att vid minsta tecken på ”oförklarad feber” (dvs ingen förkylning eller annat uppenbart man kan skylla febern på) är det bra att kolla upp om UVI.
Man kan få ”genombrottsinfektioner” trots förebyggande profylax, dessutom kan bakterierna bli resistenta. Amanda fick en genombrottsUVI och det visade sig att hon hade bakterier som var resistenta mot både Trimetoprim och Furadantin. Nu har vi bytt till Cefadroxil, sedan i tisdags.
Hungrig bäbis definitivt = kinkig bäbis :) och BVC gillar definitivt inte när de inte följer kurvorna, iaf när de är så små.
Å tack för ett långt svar och bra förklaring
Vi använder sempers droppar men vet faktiskt inte om det hjälpt så mycket, han har fortfarande mkt gaser.
Använder även minifom som vi ett tag slutade med men märkte då direkt skillnad i hans humör och efter 4 dagar började vi igen.
Läkaren som vi träffade(nefrologen) sa att medicinen inte ger några gaser och att det istället var viktigt med att rapa bebisar.
Han sa även åt oss att som du säger- ge medicinen på kvällen för att man kissar mindre på natten, så det börjar vi med idag...får väl se vad det resulterar i...
Japp, han är född 27 feb och är alltså snart 7 veckor
Vi var som sagt på ännu ett UL i torsdags, där såg de att njurbäckenet fortfarande var utvidgat men inte mycket och det hade tom. blivit 1 mm mindre.
På förra UL trodde de att de såg njursten och kollade därför extra noga efter det denna gången men allt såg bra ut.
Om jag uppfattade det rätt så var det området utanför urinblåsar som var något vidgat? men inte urinledarna. Njurarna skulle det inte vara något fel på.
Vi lyckades även ganska bra få ett urinprov då vi EC:ar honom och bara fick försöka fånga upp med en påse. Provet visade inga bakterier.
Läkaren tyckte att det såg bra ut för Noah, att det förmodligen bara skulle bli ett besök till( om 3 månader) då de gör ett nytt UL och att vi skulle fortsätta med medicinen. Han sa även att Noah inte borde ha någon ökad risk för UVI.
Har läkaren nu rätt så kanske vi kan pusta ut...det vore så skönt! Det låter ju så jobbigt med alla dessa undersökningar/operationer ni pratar om...