• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Anna Panna
    Virga skrev 2011-03-11 22:37:18 följande:
    Hej Anna!!! Vad rolig att se dig här idag och höra att Andreas mår bra!! Det är ju helt fantastiskt och vi alla ju mer eller mindre väntar efter samma besked vad gäller våra små.
    Kom hit oftare :) Du är efterlängtad och uppskattad!
    Tusen kramar till dig och din söte Andreas!
    Goa Virga! Jag följer tråden noga och men det har hänt andra tråkiga saker i livet så jag orkar inte engagera mig så mycket...... dock tänker jag på er och följer era med- och motgångar - vet vad ni går igenom!!!!!
    Jag hoppas verkligen att ni andra också ska få uppleva friskskrivning och att det inte ska dröja till era små är 6 år utan att det blir mycket tidigare. En liten rolig sak kring Andreas ärr är att vi skojar om att ärret är efter en tigerattack - blir mycket "roligare" än att det är efter en operation. Han visar ibland stolt upp det och säger att det är efter en tiger.....
    Mängder av kramar till er alla!
    Anna
  • Shea 1
    MiloLK skrev 2011-03-11 18:56:16 följande:
    Tack för svar. Vi tillhör schasska barnsjukhus. Hur kan refluxen skada njuren?
    Refluxen i sig skadar inte njuren.
    När man har refluxer på sina urinledare så fungerar ju inte backventilerna som ska förhindra att kisset går uppåt mot njurarna istället för bara ner genom urinröret när man kissar. När barnet kissar så slinker kiss uppåt och efter en stund så åker det ner tillbaka i urinblåsan. Det betyder att utinblåsan sällan/aldrig är tom och det finns då ökad risk för uvi. På oss vuxna är en uvi obehagligt och besvärligt  men ofta inte "farligt" ,men på en bebis leder en uvi snabbare till njurbäckenínflammation, och det är DEN som kan skada njuren.

För oss som har barn med refluxer och andra urinvägsproblem så handlar det helt enkelt om att se till att bebisarna inte får uvi och om de får det så snbbt som möjligt behandla den.

Det vi måste ha koll på är feber och allmäntillstånd, och det är också därför man bör kontakta sjukvården om bebisen verkar otröstlig. På ett sjukhus/vc kan de enkelt ta ett CRP + urinsticka för att kolla och de brukar vara generösa med provtagning för urinvägsbebisarna.
  • Shea 1
    Anna Panna skrev 2011-03-11 09:12:44 följande:

Avflödeshinder har vi ingen erfarenhet av här hemma men jag vet från jobbet att avflödeshinder kan bero på bla förträngning, stenar (vilket är ovanligt på barn men jag jobbar med vuxna.....). Avflödeshinder är när urinen inte kan rinna ner fritt till urinblåsan från njurarna.

Det är ju detta jag inte riktigt förstår. Hilsing har inga kostaterade förträngningar men de pratar ändå om avflödeshinder. Avflödet är väldigt långsamt på högra sidan och njurarna visar tecken på nedsatt funktion.

Kan det vara så att Hildings kraftiga refluxer i sig gör att man talar om avflödeshinder? Det står ju vätska i njuren hela tiden (kraftig hydronefros).. på det första MAG-3 utlåtandet stod det "svårtolkat då njuren angränsar direkt till urinblåsan", refluxen är så kraftig att det nästan ser ut som om urinledare saknas.
  • Shea 1
    Virga skrev 2011-03-11 22:42:41 följande:
    Julius är mycket hård i magen sedan minst ett år tillbaka. Blev bara hårdare och hårdare . Till slut blev han så förstoppad att vi fick åka till barnmottagningen och fick lavemang. Det var bland värsta upplevelser i mitt liv som mamma. Vi gick därifrån efter 2 timmar helt genomsvettiga båda två. Och hela rummet stank så in i norden att man mådde illa... Så han fick Movicol och tar den varje dag redan mer än ett år . Läkarna trodde just i hans fall att hans magmuskler var för svaga för att trycka ut tarminnehåll om det blivit hårdare.
    Oj då stackars Julius!

Jag har varit orolig för Hildings lilla mage, han får kämpa väldigt när han ska bajsa. Än så länge har vi klarat det med katrinplommonpuré, men jag ska "vakta" på det så att det itne blir sämre.
    Hildings bajs stinker något fruktansvärt!! Jag måste kasta ut blöjan direkt, om jag skulle ha den i en soptunna så skulle det stinka i hela huset.
  • Shea 1

Hur har ni andra det med barnförsäkring?

Hilding fick avslag på ansökan om barnförsäkring, han ansågs inte tillräckligt frisk för att få bli försäkrad. Vi kunde teckna på lärarförsäkringar istället (kräver ingen hälsodeklaration), så det blev ganska bra ändå.

Detta kan oroa mig ibland. Eftersom hans problem upptäcktes redan i magen kommer ju hans bekymmer aldrig att kunna täckas av någon försäkring, något som ju kan få konsekvenser när han blir vuxen OM han nu skulle få större problem. Detta kan oroa mig ibland (särskilt efter att vi fått reda på att han inte har full funktion), tänk om han får problem när han blir större... Vi kan ju heller aldrig få ersättning från försäkringsbolag vid en operation.

Om det finns några gravida som läser i tråden: Ansök om försäkring så snart som det bara går. Om ni är gravida och läser här så vet ni ju redan att erat barn kan ha något fel på urinsystemet och då kvittar det ju iaf iofs...

Om ni råkar vara lärare så är Lärarförsäkringar ett bra alternativ, det är folksams barnförsäkring i botten + att den är lite bättre. Lärarförsäkringar är den bästa av de kollektiva försäkringarna vad gäller barnförsäkringar.

• CoolJen

Precis vad jag hade tänkt fråga er om- försäkring.

Vi fick ju reda på det v.18 och tecknade en gravidförsäkring(den som kostar) v.22.
    Kommer vi kunna skaffa en barnförsäkring?
    Täcker försäkringen som redan finns något?

synd om det kan vara en nackdel att upptäcka tidigt...

Noah mår mycket bättre nu när han får extra mat

• Virga
    Anna Panna skrev 2011-03-12 07:32:11 följande:
     En liten rolig sak kring Andreas ärr är att vi skojar om att ärret är efter en tigerattack - blir mycket "roligare" än att det är efter en operation. Han visar ibland stolt upp det och säger att det är efter en tiger.....
    Mängder av kramar till er alla!
    Anna
    :)) Det gäller verkligen vara så positiv som möjligt. Då är det mycket lättare. Jag avdramatiserat många saker jag var så himla orolig för. Bara låter saker och ting flytta fram fritt och se vad som händer.
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-03-12 10:46:33 följande:
    Hildings bajs stinker något fruktansvärt!! Jag måste kasta ut blöjan direkt, om jag skulle ha den i en soptunna så skulle det stinka i hela huset.
    Det kan stämma. Avföring som sitter för länge i tarmarna brukar stinka jätteilla! Se till också att Hilding får i sig mycket vätska. Det är bra både för magen och minskar risk för UVI:er.
    Julius dessutom fick en medicin som vi sprutade i blåsan via kateter morgon och kväll (den är utsatt nu för tilfälle) en helt år. Och den ger biverkingar i form av förstoppning. Det räckte för Julius. Det blev tvärstopp.
  • Virga
    Shea 1 skrev 2011-03-12 10:57:12 följande:
    Hur har ni andra det med barnförsäkring?

Hilding fick avslag på ansökan om barnförsäkring, han ansågs inte tillräckligt frisk för att få bli försäkrad.
    Har försökt försäkra vid 1,5 mån och 2 års ålder - fick avslag båda gånger. Jag är ingen lärare.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........