• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Shea 1
    hallon80 skrev 2011-05-17 01:37:37 följande:

SweetCarro

Min Alex har också haft hydronefros sedan RUL v 18. Han va 21 mån när han opererades. Tror eller har för mig att man inte vill operera dom innan dom är 1½ år. Vi gjorde vårt första UL på Alex när han va 2 dgr, men på vårt sjukhus där jag födde är dom inte så "vassa" på barnul så vi blev skickade till Lund när han va 5 dagar! Sen dess har vi varit på täta och många kontroller. Just nu är läget lite si sådär för oss...Då den opererade sidan har försämrats och funktionen på den inte är den bästa. Japp, Alex är bara opererad på höger sidan. Vänster har man hela tiden sagt att den nog blir bra av sig själv. Vi har gjort UL och MAG 3 med olika mellanrum genom åren...Alex är nu 5 år i juli så vi har lite erfarenhet av detta. Svarar gärna på frågor och så...Ska imorgon se om jag kan kolla hur hans mått såg ut när han föddes.

Håller tummarna för dig.

Jag måste få fråga, jag har funderat på detta: Är det svårare för barnen med urinvägsproblematik (eller vad man ska kalla der) att bli blöjfria? Fungerar kissandet bra för er?
    Jag har för mig att jag läst någonstans att sängvätning är vanligare hos barn med urinvägsproblem.
  • Pfyrix

e digitalis

Q80 är infektionsavd kopplad till barnakuten :)
    Vi fick UL pga uvi och sedan fick vi göra en MUCG (tror jag du skrev) för att kolla ev reflux pga dubbelt system.
    Vi har inte fått hennes journaler.. antar att läkaren på nefro menade mm. Linné heter docenten vi träffade och ska träffa igen efter nästa ul. Ska ringa Q80 och få journalen å sen tar jag det med han på nästa träff... man hinner inte smälta det han sa på 3 sekunder ( vi har ju inte fått veta vad hon har tidigare) så hem å mhm vidgat njurbäcken ... jaha?   *lol*Linné tyckte det var korkat att läkaren tagit bort trimetroprim:et bara för att det inte fanns någon reflux när det inte gjorts nått mer UL för att kolla njurbäckenet...  (vi visste inte ens att det var vidgat)  Problemet är nog att vi hamnade mellan 2 läkare som den ena förväntar sig att den andra ska berätta allt å den andra tror att den första har berättat vad som felas ..
    (inget av detta upptäcktes under graviditeten)...  så där står vi nu å stampar... *lol*

• sweetcarro

E digitalis:
    Tack för ditt otroligt utförliga svar. Det är guld värt.
    Ja jag lever ju på hoppet om att vi ska slippa operation, eller åtminstone få vänta tills han vuxit till sig lite. Men de har absolut inte sagt något om operation direkt efter förlossningen, det är bara ett skräckscenario jag målar upp för mig själv.
    Vad gör man inte för att den lille ska slippa bli opererad och det "bara" växer bort ? Man gör ju allt för sina barn.

Vi bor i Norrköping men Vrinnevisjukhuset här och US i Linköping har inte samma möjligheter som AL, därför blir vi väl skickade dit den dagen det väl är dags för operation.
    Stort tack för ditt stöd.
    Var hos bm idag och hon gjorde en hinnsvepning men hittills känner jag inte mer än andra kvällar.
    På torsdag tar de hinnorna eftersom jag är öppen 4 cm redan.
    Så på torsdag kväll har vi antagligen vår gosse hos oss.

• sweetcarro

Hallon80:
    Ja som sagt, vi hoppas ju få vänta lite med operation om vi inte slipper den. Men det känns bra att läsa det ni skriver om att de är restriktiva med operationer och att man utreder först.

Vår pojke har störst förstoring på högersidan, vänstersidan var inte så farlig.
    Du får gärna kolla hans mått.
    Jag tror vår pojkes förstoring på högersidan låg på 32mm för 4 veckor sedan, och knappt 9mm på vänster. Men jag kan ha fel.

• hallon80
    Shea 1 skrev 2011-05-17 08:21:24 följande:
    Jag måste få fråga, jag har funderat på detta: Är det svårare för barnen med urinvägsproblematik (eller vad man ska kalla der) att bli blöjfria? Fungerar kissandet bra för er?
    Jag har för mig att jag läst någonstans att sängvätning är vanligare hos barn med urinvägsproblem.
    Ja, det har varit ett litet gissel för oss...och jag har väl känt att det fick komma när det kom. Alex va 3 år när lillasyster kom och då kände vi att det inte va läge att försöka bli blöjfria...
    Så förra vintern när han hade blivit 3.5 år så kom det....det har varit med frågetecken i början som om Alex inte kände när det va tid att kissa... Det har ändå gått bra och han har väl bara nåt fåtal ggr kissat ner sig totalt men ofta inte dagligen kommer det små droppar och då undrar jag om det är så att det är nåt som har med hans problem att göra. Han är fortfarande inte torr på natten och det tänker jag att det får komma när det kommer och han blir ju 5 i sommar. Han har varit igenom så mycket så vi överlever blöjan på natten.

Sweetcarro
    28 mm var Alex när han föddes. Men om jag inte minns helt fel så var det uppe på 35 mm när jag va gravid dom sista veckorna. 43% funktion hade han på högran när han va 8 veckor.
    När han sen va 9 veckor va hans mått på högran 31 mm. Suck va jag blir matt när jag tänker tillbaka på den tiden...:-/
    Finns här om du undrar eller har frågor.
    Snart tid för nya undersökningar för Alex del då funktionen just nu inte är på topp....
    Mitt hjärta är komplett
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-05-17 08:21:24 följande:
    Hej, har ju inte testat att göra henne blöjfri än, men jag tror inte att jag själv hade bekymmer med det, snarare tvärtom. Jag hade ju fått för stor blåsa och kunde hålla mig hur länge som helst. Men jag vet inte säkert, minns inte :) och har tyvärr ingen att fråga heller. 

När tänkte du testa att ta bort blöjan för Hilding? 
  • e digitalis
    sweetcarro skrev 2011-05-17 21:58:21 följande:
    E digitalis:
    Tack för ditt otroligt utförliga svar. Det är guld värt.
    Ja jag lever ju på hoppet om att vi ska slippa operation, eller åtminstone få vänta tills han vuxit till sig lite. Men de har absolut inte sagt något om operation direkt efter förlossningen, det är bara ett skräckscenario jag målar upp för mig själv.
    Vad gör man inte för att den lille ska slippa bli opererad och det "bara" växer bort ? Man gör ju allt för sina barn.

Vi bor i Norrköping men Vrinnevisjukhuset här och US i Linköping har inte samma möjligheter som AL, därför blir vi väl skickade dit den dagen det väl är dags för operation.
    Stort tack för ditt stöd.
    Var hos bm idag och hon gjorde en hinnsvepning men hittills känner jag inte mer än andra kvällar.
    På torsdag tar de hinnorna eftersom jag är öppen 4 cm redan.
    Så på torsdag kväll har vi antagligen vår gosse hos oss.
    Det var så lite så, det är bara att fråga så svarar vi om vi kan :)

Glömde säga att DMSA ger svar på hur de olika njurarna arbetar i förhållande till varandra. Man säger att tillsammans arbetar de 100%, och en normal människa som har två friska njurar har 50% på vardera njuren. 45% på den ena och 55% på den andra är gränsen för vad som anses som normalt.

Vår dotter hade 38% och 62%, detta är ingen katastrof, tydligen.

DMSA säger dock inget om den TOTALA njurkapaciteten, bara om hur den fördelar sig mellan njurarna. Detta kan man tex mäta genom olika blodprov, kreatinin är ett vanligt mått på detta, du ser flera i tråden som refererar till kreatinin-värden, samt % på den ena eller andra njuren.

Kram och lycka till! Vi håller tummarna! 
  • e digitalis
    Pfyrix skrev 2011-05-17 10:31:16 följande:
    e digitalis

Q80 är infektionsavd kopplad till barnakuten :)
    Vi fick UL pga uvi och sedan fick vi göra en MUCG (tror jag du skrev) för att kolla ev reflux pga dubbelt system.
    Vi har inte fått hennes journaler.. antar att läkaren på nefro menade mm. Linné heter docenten vi träffade och ska träffa igen efter nästa ul. Ska ringa Q80 och få journalen å sen tar jag det med han på nästa träff... man hinner inte smälta det han sa på 3 sekunder ( vi har ju inte fått veta vad hon har tidigare) så hem å mhm vidgat njurbäcken ... jaha?   *lol*Linné tyckte det var korkat att läkaren tagit bort trimetroprim:et bara för att det inte fanns någon reflux när det inte gjorts nått mer UL för att kolla njurbäckenet...  (vi visste inte ens att det var vidgat)  Problemet är nog att vi hamnade mellan 2 läkare som den ena förväntar sig att den andra ska berätta allt å den andra tror att den första har berättat vad som felas ..
    (inget av detta upptäcktes under graviditeten)...  så där står vi nu å stampar... *lol*
    aha, har hon också dubbla system? var det reflux? hur gammal är hon? har bomull i hjärnar efter förkylningen...
    o visst car det AL i Solna som ni "hängde" på?

vi hamnade också mellan 2 läkare, det är nog ganska vanligt... håller med, svårt att smälta allt... det blir ofta mycket info på kort tid, möte eller telesamtal... svårt att hålla reda på allt. men ju mer man vet i förväg, desto enklare är det att fatta och komma ihåg, tycker jag...

• Pfyrix
    e digitalis skrev 2011-05-18 16:32:24 följande:
    aha, har hon också dubbla system? var det reflux? hur gammal är hon? har bomull i hjärnar efter förkylningen...
    o visst car det AL i Solna som ni "hängde" på?

vi hamnade också mellan 2 läkare, det är nog ganska vanligt... håller med, svårt att smälta allt... det blir ofta mycket info på kort tid, möte eller telesamtal... svårt att hålla reda på allt. men ju mer man vet i förväg, desto enklare är det att fatta och komma ihåg, tycker jag...

ja dubbelt system men ingen reflux :)  Myran blir 12 veckor på fredag :)
    Japp AL men fick idag tillåtelse att åka till årdcentralen först när hon får feber för att slippa sitta på barnakuten när hon bara är förkyld. hemskt skönt när jag inte har körkort :P
  • e digitalis
    Pfyrix skrev 2011-05-18 17:18:45 följande:
    ja dubbelt system men ingen reflux :)  Myran blir 12 veckor på fredag :)
    Japp AL men fick idag tillåtelse att åka till årdcentralen först när hon får feber för att slippa sitta på barnakuten när hon bara är förkyld. hemskt skönt när jag inte har körkort :P
    aha. vi tror ju att hon både har dubbelt system och reflux, men vet inte än om hon har det. det visar sig :)
    skönt att kunna gå till VC :) 
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........