sweetcarro skrev 2011-05-17 21:58:21 följande:
E digitalis:
Tack för ditt otroligt utförliga svar. Det är guld värt.
Ja jag lever ju på hoppet om att vi ska slippa operation, eller åtminstone få vänta tills han vuxit till sig lite. Men de har absolut inte sagt något om operation direkt efter förlossningen, det är bara ett skräckscenario jag målar upp för mig själv.
Vad gör man inte för att den lille ska slippa bli opererad och det "bara" växer bort ? Man gör ju allt för sina barn.
Vi bor i Norrköping men Vrinnevisjukhuset här och US i Linköping har inte samma möjligheter som AL, därför blir vi väl skickade dit den dagen det väl är dags för operation.
Stort tack för ditt stöd.
Var hos bm idag och hon gjorde en hinnsvepning men hittills känner jag inte mer än andra kvällar.
På torsdag tar de hinnorna eftersom jag är öppen 4 cm redan.
Så på torsdag kväll har vi antagligen vår gosse hos oss.
Det var så lite så, det är bara att fråga så svarar vi om vi kan :)
Glömde säga att DMSA ger svar på hur de olika njurarna arbetar i förhållande till varandra. Man säger att tillsammans arbetar de 100%, och en normal människa som har två friska njurar har 50% på vardera njuren. 45% på den ena och 55% på den andra är gränsen för vad som anses som normalt.
Vår dotter hade 38% och 62%, detta är ingen katastrof, tydligen.
DMSA säger dock inget om den TOTALA njurkapaciteten, bara om hur den fördelar sig mellan njurarna. Detta kan man tex mäta genom olika blodprov, kreatinin är ett vanligt mått på detta, du ser flera i tråden som refererar till kreatinin-värden, samt % på den ena eller andra njuren.
Kram och lycka till! Vi håller tummarna!