• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Pfyrix
    e digitalis skrev 2011-05-18 19:48:55 följande:
    aha. vi tror ju att hon både har dubbelt system och reflux, men vet inte än om hon har det. det visar sig :)
    skönt att kunna gå till VC :) 
    har ni fått tid för mucg? :)

Ja det blir tokskönt, men gårdagens tendens till feber är som bortblåst idag vilket är ännyu bättre, kan man vara med på förskolans dag imorgon.. :)
  • e digitalis
    Pfyrix skrev 2011-05-18 19:56:22 följande:
    har ni fått tid för mucg? :)

Ja det blir tokskönt, men gårdagens tendens till feber är som bortblåst idag vilket är ännyu bättre, kan man vara med på förskolans dag imorgon.. :)
    Ja, vi kör MUC i juni. Ser inte helt fram emot det, men det ska å andra sidan bli skönt att få det gjort :)

Skönt  att febern går åt rätt håll! Amandas feber verkar också gå åt rätt håll. Idag var CRPn högre än i måndags, men 16 är ändå inte så högt. Vi lämnade in en odling idag iaf, fast ingen verkar tro att det är nån UVI, men barnläkaren tyckte att det var bra, bara för att vara säker :)
  • Pfyrix
    e digitalis skrev 2011-05-18 21:32:02 följande:
    Ja, vi kör MUC i juni. Ser inte helt fram emot det, men det ska å andra sidan bli skönt att få det gjort :)

Skönt  att febern går åt rätt håll! Amandas feber verkar också gå åt rätt håll. Idag var CRPn högre än i måndags, men 16 är ändå inte så högt. Vi lämnade in en odling idag iaf, fast ingen verkar tro att det är nån UVI, men barnläkaren tyckte att det var bra, bara för att vara säker :)
    det gick busenkelt.. så det är inget att oroa sig jättemycket för :D
    M protesterade lite grann när maskinen var tajt på och dom tog sista bilderna, men annars så gick det att roa och hon märkte inte alls när dom satte in slangen för det var så bra bedövat, och då hade dom svårt att få dit slangen först. Sen kissade hon å då slank den in.. *fnissar* 

Fast.. din tjej är kanske äldre kom jag på.. *lol*
  • angeni

Jo nu mår hon utmärkt och är tillbaka på furudantin som profylax.
    Eftersom antibiotika sattes in väldigt snabbt så svarade hon bra på det. vilket gjorde att kreateninvärdet har minskat.

Vår barnläkare ringde igår och sa att de ville hålla kreateninvärdet lite under uppsikt så när vi ska göra ultraljudet efter operationen( görs efter en månad) så ska vi lämna ett blodprov för att se så kreateninvärdet fortfarande är lågt.

Hade värdet ökat och hon mått dåligt hade de fått sätta in en slang i njuren och tömma den via slangen. Men detta slapp hon,

Däremot när hon ska göra MUCG som ska göras 2-3 månader efter operationen så ska hon få ännu en profylax alltså äta 2 samtidigt så det inte ska bli något tok igen eftersom man då sätter kateter och stör urinröret, så fattade jag det iallafall.
    Och vår barnläkare sa att detta var hennes första patient som drabbats av detta. 

• Shea 1

Åh suck....
    Nu har Hilding åkt på sin första infektion. Vi är inlagda på sjukhuset just nu och han får antibiotika intravenöst. Vi har varit på sjukhuset i två nätter nu och eventuellt blir det någon natt till. Just nu är han pigg och verkar må bra, men han hade en febertopp inatt igen.

Det är alltså en njurbäckeninflammation han har, och bakterien var Klebsiella. Vi åkte in akut med feber på tisdag kväll. Stickan var helt ren och crp var normalt så vi fick åka hem, men läkaren ville ändå ha ett crp på onsdag morgon så då gick vi till vc. På onsdag morgon hade crp stigit till 46, men jourhavande barnläkare bedömde det ändå som en virusinfektion. På onsdagkväll steg febern och han började kräkas så då åkte vi in igen. Jag kände mig som värsta hysteriska mamman och jag måste säga att jag mottogs av läkaren som en sådan också. När crp svaret kom så hade det stigit till 86 och läkaren kom snabbt in tillbaka och lade in oss med antibiotika intravenöst.

Igår morse, när vi blivit inlagda var hans feber 40,9...

Nu hoppas jag bara att vi kom in tillräckligt snabbt så att det inte blev några skador. Vad morgonens crp var vet jag inte än, förhoppningsvis har det sjunkit nu.

Jag känner mig orolig och lite ledsen, men det beror nog mestadels på sömnbrist (två nätter i rad på akuten och sedan en natt på avdelning gör en rätt mör...).

Ville mest skriva av mej lite...

• e digitalis

Pfyrix: jo, hon är äldre :) hon tyckte inte om när vi gjorde DMSA... det värsta var när dom skulle sätta nålarna, hon skrek som en stucken gris... vi får se hur det går, hoppas att det går bra, så klart!

angeni: skönt att hon mår bättre... låter krångligt och jobbigt...

Shea 1: så tråkigt... måste iväg nu men återkommer så snart jag kan och läser ordentligt. Amanda har haft samma, ren sticka (tre stycken, två helt rena den tredje visade +2 på LEU). CRP var 9 i måndags och 16 i onsdags. Men det är klebsiella, >100.000. Så nu ska vi få Bactrim, tydligen var den resistent mot det mesta...

Återkommer så snart jag kan, hoppas hoppas att Hilding mår bättre snart!
    Kramar i massor 

• Pfyrix

e digitalis
    fast på mucg så är det inga nålar, iaf behövde vi inga..

Shea
    hoppas  att Hilding blir bra på en gång!!

• e digitalis
    Shea 1: Hur länge sedan sen han var sjuk? Eller har han aldrig haft en njurbäckeninflammation? Du skriver att han fått sin första... Det låter jobbigt att vara inlagd och behöva få det intravenöst... vad får han för något? Tråkigt att du blev mottagen som "värsta hysteriska mamman"... det är klart att man blir orolig som förälder, speciellt som vi vet att våra små har lätt att bli sjuka och få njurbäckeninflammation. Jag tycker att det är självklart att du måste få kolla upp när du är orolig... sen får de väl tycka vad de vill, och gör det uppenbarligen också, men de bör vara nyanserade i sin kommunikation... det är ju jobbigt nog ändå!

Vi har ju haft helt rena stickor samt normalt CRP. Odligen visade ändå klebsiella, resistent mot profylaxen och det mesta andra... har du fått reda på om er bakterie var resistent? Jag skickar massor med kramar iaf!

Pfyrix: tror inte att det var nålen i sig som var jobbig, hon hade fått EMLA-salva som bedövning. Hon tyckte att det var OK att få salvan, men sen satte de på stora plåster för att hålla salvan på plats. När dessa skulle av så gjorde det uppenbarligen väldigt ont, 4 stycken plåster skulle av. Hon skrek i högan sky redan när de höll på med första plåstret, och det blev inte bättre. Hon blev misstänksam mot sjuksyrran som höll på, så det räckte med att hon visade sig i dörren för att hon skulle bli orolig, och kom hon nära så började hon skrika eller gråta och ville inte bli hållen av henne. Situationen gled dom ur händerna redan innan nålarna skulle in... tydligen så är det svårare att hitta venen när hon skriker och är så där arg, så de försökte och försökte och höll på och leta ven och försöka sticka i båda armvecken och på båda handryggarna, utan att lyckas ett bra tag. Som sagt så tror jag inte att det var själva nålen som hade den effekten, utan allt runt omkring. Men jag tar med mig detta och försöker se till att det blir så bra som möjligt till MUCen istället... och delar med mig av kunskapen om hur det kan bli till er andra, så att ni är förberedda på det, och kan agera utifrån det. Om vi hade varit kvicktänkta så kanske vi hade kunnat be dom byta sjuksköterska, då kanske det hade gått mycket bättre. Vem vet?
  • Pfyrix

e digitalis

usch.. stackars liten.. Hur gammal är hon?
    Våran minsting är extremt svårstucke, hennes kärl precis som mina spricker eller försvinner å sist dom skulle sätta infart tog det mer än 2 timmars grävande att få till en nål´.. i huvudet. Sista kärlet så fick narkosläkaren dit den tillslut.... Hoppas vi slipper mer infarter.. dom måste ju sticka ett visst antal gånger innan de får ringa narkosen.

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........