• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • e digitalis
    CoolJen skrev 2011-05-22 11:19:51 följande:
    Grattis!!
    Vad bra att han kissar mkt och har stark stråle. Hur är egentligen stark stråle? Noahs kommer upp 1 dm ca...det tycker jag är lite men det var tydligen ok ändå.
    Får ni tilläggsmata för att han är en stor kille?
    Hej, har ingen input ang. "stark stråle", vi har ju en tjej, det är ju inte jämförbart :)

Jag tror att man måste tilläggsmata när de är stora, syrrans var också stor, 4,9 vägde han, och dom var tvungna att tilläggsmata, samt att det var jätteviktigt att det inte gick för lång tid mellan matningarna. Men det där verkar vara väldigt olika... vi fick rådet att tilläggsmata vår lilla sötnos redan på BB, hon var visserligen stor, men inte SÅ stor, ca 4,1 vägde hon. Samma dag föddes en annan pojke där, vet iofs inte hur stor han var, han var nog inte 40v iaf, vet att hans mamma sagt att hon blev väldigt förvånad att han kom då och trodde det skulle dröja flera veckor. Iaf, han blev inte alls stödmatad, inte i början iaf, han gick ned massor i vikt, vet jag. Och då snackar vi samma BB, samma dag, visserligen låg vi på olika våningar, så det var väl annan personal som hade hand om oss, men ändå... 
  • Shea 1
    e digitalis skrev 2011-05-22 15:50:53 följande:
    Hej, har ingen input ang. "stark stråle", vi har ju en tjej, det är ju inte jämförbart :)

Jag tror att man måste tilläggsmata när de är stora, syrrans var också stor, 4,9 vägde han, och dom var tvungna att tilläggsmata, samt att det var jätteviktigt att det inte gick för lång tid mellan matningarna. Men det där verkar vara väldigt olika... vi fick rådet att tilläggsmata vår lilla sötnos redan på BB, hon var visserligen stor, men inte SÅ stor, ca 4,1 vägde hon. Samma dag föddes en annan pojke där, vet iofs inte hur stor han var, han var nog inte 40v iaf, vet att hans mamma sagt att hon blev väldigt förvånad att han kom då och trodde det skulle dröja flera veckor. Iaf, han blev inte alls stödmatad, inte i början iaf, han gick ned massor i vikt, vet jag. Och då snackar vi samma BB, samma dag, visserligen låg vi på olika våningar, så det var väl annan personal som hade hand om oss, men ändå... 
    Det där beror så på vem man pratar med. Jag minns när jag var på bb med Elis (storebror) att en äldre sköterska sa "Du måste väcka honom och mata minst var tredje timme, medans de andra sa att det räckte utmärkt om han åt minst 6 ggr/dygn. Väldigt förvirrande när man är "ny" i gemet bara...
  • Shea 1

Stort grattis Sweet carro!!!

Hoppas ni mår bra! Skriv gärna i tråden när du undrar över något, det finns många som har gjort de undersökningar ni troligtvis kommer att få göra så här finns mycket kunskap.

Jag tror det är vanligt att man känner sig förvirrad i början, men också att man känner att de inte "berättar något". Det tror jag dels kan bero på att läkarna faktiskt inte heller vet mer än senaste undersökningen så att säga, dels på att man kanske inte tar in allt i början. Bästa tipset är att läsa på själv så att man hänger med när de förklarar!

• Pfyrix

ang stödmatning och stora bäbisar (eller för små) är att dom inte kan hålla blodsockret på en bra nivå så då får man tillägg och sen håller man koll på blodsockret. Att man ger tillägg är ju för att amnigen inte kommit igång. Detta har således inget med viktnedgång att göra. :D

Våran tjej fick tillägg tills jag tröttnade, min mjölk kommer igång direkt så blodsockret hölls i schack ändå vilket tydligen var ovanligt för oftast behöver barn på 5.3 kg stöd ;)  Men min knubbis klarade sig galant ändå *flinar*

Å grattis till nytillskottetn  sweet carro

• Virga
    Shea 1 skrev 2011-05-21 15:36:32 följande:
    Nu är vi hemma igen! Hilding mår mycket bättre. Imorse var crp 46 och han var pigg och feberfri så då tyckte de att vi kunde få åka hem.

De sa ingeting om att Klebsiellan var resistent eller inte. Efter denna kuren med Cedax ska vi återgå till Trimetoprim som vanligt. Hilding har inte haft någon infektion tidigare, han har klarat sig väldigt bra. Jag tror inte man byter profylax för en infektion, eller vad har ni andra för erfarenhet?

Har ni andra fått göra någon extra undersökning pga infektion för att kolla ev. ärr, eller har man ändå väntat in de ordinarie undersökningarna?
    Vad skönt att ni är hemma igen! Håller tummarna att Hilding håller sig ifrån infektionerna! Man byter inte profylax efter varje infektion vad jag vet. Julius haft upprepade UVI:er i höstas/vintras men återgått till samma Furadantin igen. Man kollar inte ang.eventuella ärr efter infektionen heller i vanliga fall heller.
  • Virga
    sweetcarro skrev 2011-05-22 11:09:20 följande:
    Nu har jag hunnit läsa ikapp lite...Skönt att Hilding mår bättre.

I torsdags kväll 18.06 födde vi en stor pojke, 4550 gr och 53 cm.
    Det tog ca 1 timme efter att de tagit sista hinnan så var han ute. Men allt gick jättebra och smidigt... hann inte med nån bedövning dock...

Imorgon ska vi på det första ultraljudet. Vi får se vad det visar men läkarna verkar optimistiska eftersom han kissar mycket och med stark stråle och äter bra. Vi måste tilläggsmata dock så han inte får lågt blodsocker.

Antibiotika har vi börjat med också.
    Han är en väldigt fin liten kille...
    Grattisssssssssss!!! Hoppas att ni slipper massa undersökningar! Håller tummarna för er!
  • Shea 1
    Virga skrev 2011-05-22 22:59:58 följande:
    Vad skönt att ni är hemma igen! Håller tummarna att Hilding håller sig ifrån infektionerna! Man byter inte profylax efter varje infektion vad jag vet. Julius haft upprepade UVI:er i höstas/vintras men återgått till samma Furadantin igen. Man kollar inte ang.eventuella ärr efter infektionen heller i vanliga fall heller.

Ok, tack för svar! Jag tror att Hilding ska göra ett UL inom någon månad iaf, det låg inplanerat sedan innan.

• lima76

hej, jag hoppar in med en fråga, är det ngn här i tråden med lite större reflux-barn eller är det bebisar allihop? min dotter hade reflux grad tre som bebis, efter en första friskförklaring gick det ca ett år innan de sen upptäckte reflux på andra sidan också. hon blev friskförklarad från den också för ca 3 år sedan men för ett år sen började det om med uvi efter uvi och hon har svårt att hålla tätt, det kommer ofta några droppar i trosan innan hon hinner till toa. plus att hon periodvis kissar i sängen om natten. jag är ju rädd för att det är refluxen igen och vi har fått tid till ny muc röntgen om ca en månad. jag bara undrade om det fanns någon med lite erfarenhet som kasnke tom känner igen det här? min dotter är 7 nu.

• Shea 1

Välkommen Lima!

Jag har tyvärr inga svar på dina frågor, men kanske har någon annan?

• kattislofberg

Hej alla!
    Läääänge sen jag var här nu! Milo opererades ju i januari (förträngning av urinledare samt reflux) och sedan dess har han varit frisk. Inte så konstigt kanske, han står ju fortfarande på profylax. På torsdag är det besiktning! Ultraljud och MUCG. Spännande!

Nu ska jag läsa bakåt lite. Skrattande

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........