• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • hallon80

På Alex är det alltid Narkos som sätter nålen inför div undersökningar!

Mitt hjärta är komplett
  • Pfyrix
    hallon80 skrev 2011-05-21 05:10:03 följande:
    På Alex är det alltid Narkos som sätter nålen inför div undersökningar!
    mmmm jo har man gjort tillräckligt många försök skrivs det tillslut ner i journalen, men vi får vackert stå ut tills ala somn tycker att dom är bra har testat.
  • e digitalis

Hon är nyss fyllda tio, månader alltså :)
    Pfyrix, låter jobbigt med alla nålstickförsök... hoppas att det snart blir direkt på narkos, som för hallon80s Alex...

Har ni koll på tredagarsfeber, kan prickarna komma först på andra ställen än magen, och dessutom efter5 dagar? Efter 5 dagar hade hon prickar på halsen, under hakan, i nacken... såg kanske mer ut som värmeutslag iofs. Men hon hade prickar på korsryggen, under blöjan. Idag, dag 6, har hon prickar även på magen.

Jag undrar om det är så att hon kan ha haft tredagarsfeber, och att det samtidigt var en påbörjande UVI? Att vi helt enkelt hade en himla tur att de tog en odling just då? Ibland ska man ju ha flax också :)

Shea 1: tänker på er, hoppas att Hilding mår bättre snart! Kramar i massor som vanligt! 

• Shea 1

Nu är vi hemma igen! Hilding mår mycket bättre. Imorse var crp 46 och han var pigg och feberfri så då tyckte de att vi kunde få åka hem.

De sa ingeting om att Klebsiellan var resistent eller inte. Efter denna kuren med Cedax ska vi återgå till Trimetoprim som vanligt. Hilding har inte haft någon infektion tidigare, han har klarat sig väldigt bra. Jag tror inte man byter profylax för en infektion, eller vad har ni andra för erfarenhet?

Har ni andra fått göra någon extra undersökning pga infektion för att kolla ev. ärr, eller har man ändå väntat in de ordinarie undersökningarna?

• e digitalis

Hej,

Roligt att höra att han mår bättre och att ni är hemma! Om ni skulle återgå till Trimetoprim så var den troligen inte resistent. Men kolla gärna extra... efter hennes andra UVI så sa de först inget, så vi återgick till Trimetoprim, men efter några dagar (?) så ringde barnläkaren och sa att bakterien tydligen var resistent och att vi skulle byta till Cefadroxil. De kan ju missa att kolla upp det, så jag skulle kolla för säkerhets skull.

Vi har ju bytt från Trimetoprim till Cefadroxil, och kommer kanske att byta igen. Vet inte... När vi bytte var bakterien resistent mot Trimetoprim och Furadantin. Barnläkaren sa att denna var resistent mot en massa saker, tror även Cefadroxil. Vad vi ska byta till denna gång vet jag inte... undrar om det kan bero på att jag åt så mycket penicillin när jag var liten? Hon har ju säkert fått en hel del bakterieflora från mig, vid förlossningen?

Vi har ju bara gjort en DMSA, och har inga "ordinarie" undersökingar. Skulle gissa att om ni ändå är inbokade på en undersökning att de avvaktar den... man måste ju ändå vänta en tid innan man kan göra den, om man gör den för tidigt så kan man få fel resultat, tror att det kan se värre ut än det egentligen är.

Kram 

• Shea 1

Jag ska fråga hans vanliga läkare när jag har kontakt med henne. Nu när vi låg inne så var de allra flesta barnläkarna på utbildning, så Hildings läkare jobbade inte alls, annars hade jag tänkt be att hon kom upp så att jag kunde prata med henne.
    Det är ju aldrig fel att dubbelkolla. Idag när vi blev utskrivna så märkte jag att den läkare som gick rond nog inte hade läst Hildings journal öht. Han frågade om någon annan läkare talat med oss om uppföljningsundersökningar och när vi pratade lite mer så märkte jag att han inte kände till Hildings refluxer och avflödeshinder och att vi redan gjort många undersökningar. Himla förtroendeingivande! (inte) (Men beslutet att vi skulle få åka hem var inte "felaktigt" för det, de hade sagt redan dagen innan att vi skulle få åka hem)

Det får mig att undra om läkaren vi blev uppringda av på onsdag förmiddag inte heller hade läst igenom... Hilding hade ju feber utan minsta tecken på förkylning och ett crp på 42 (inte skyhögt, men ändå). Detta tillsammans med att han ju faktiskt är en högrisk-patient, men han drog ändå slutsatsen virusinfektion.

Nu ska väl inte jag sitta här och tro att jag vet bäst, men när man märker att de inte läst igenom journalen ens...ja, då är det lätt att bli lite misstänksam!

• sweetcarro

Nu har jag hunnit läsa ikapp lite...Skönt att Hilding mår bättre.

I torsdags kväll 18.06 födde vi en stor pojke, 4550 gr och 53 cm.
    Det tog ca 1 timme efter att de tagit sista hinnan så var han ute. Men allt gick jättebra och smidigt... hann inte med nån bedövning dock...

Imorgon ska vi på det första ultraljudet. Vi får se vad det visar men läkarna verkar optimistiska eftersom han kissar mycket och med stark stråle och äter bra. Vi måste tilläggsmata dock så han inte får lågt blodsocker.

Antibiotika har vi börjat med också.
    Han är en väldigt fin liten kille...

• CoolJen
    sweetcarro skrev 2011-05-22 11:09:20 följande:

Det tog ca 1 timme efter att de tagit sista hinnan så var han ute. Men allt gick jättebra och smidigt... hann inte med nån bedövning dock...

Imorgon ska vi på det första ultraljudet. Vi får se vad det visar men läkarna verkar optimistiska eftersom han kissar mycket och med stark stråle och äter bra. Vi måste tilläggsmata dock så han inte får lågt blodsocker.

Grattis!!
    Vad bra att han kissar mkt och har stark stråle. Hur är egentligen stark stråle? Noahs kommer upp 1 dm ca...det tycker jag är lite men det var tydligen ok ändå.
    Får ni tilläggsmata för att han är en stor kille?
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-05-21 21:00:14 följande:
    Det får mig att undra om läkaren vi blev uppringda av på onsdag förmiddag inte heller hade läst igenom... Hilding hade ju feber utan minsta tecken på förkylning och ett crp på 42 (inte skyhögt, men ändå). Detta tillsammans med att han ju faktiskt är en högrisk-patient, men han drog ändå slutsatsen virusinfektion.
    Nu ska väl inte jag sitta här och tro att jag vet bäst, men när man märker att de inte läst igenom journalen ens...ja, då är det lätt att bli lite misstänksam!
    Hej, ja vi måste nog ha koll själva, och inte anta att alla andra har det... vi måste vara tydliga på vad vi menar, undrar över, osv. Tex så sa barnläkaren till oss att vi inte behövde ta en "uppföljningsodling" eftersom de ändå skulle göra det på Huddinge när vi skulle göra DMSA. (Det ska ju alltid göras en odling nån vecka efter avslutad penicilin-kur för att vara säker på att alla bakterier är borta.) När vi var där så frågade läkaren vi träffade men hon missförstod mig totalt. Barnläkaren hade sagt att de rutinmässigt tog en odling när man gjorde DMSA, vilket de tydligen slutat med. Jag frågade flera gånger om vi inte skulle göra en eftersom hon nyligen haft en UVI och fått en kur, men var tydligen inte så tydlig. Hon svarade varje gång att det inte behövdes. Jaha, tänkte jag, då hade väl barnläkaren fel som sa att vi skulle göra en. Som tur var så fattade läkaren på Huddinge efter ett tag vad jag menade, och skickade besked med en sjuksköterska att vi visst skulle lämna ett prov...
  • e digitalis
    sweetcarro skrev 2011-05-22 11:09:20 följande:

ÅÅÅÅÅH vad roligt att höra, STORT grattis! Jag tänkte faktiskt på dig och undrade hur det hade gått! Roligt att han mår bra, och att han kissar så fint :))))

Grattis, grattis, grattis! 
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........