• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • kattislofberg
    Shea 1 skrev 2011-05-21 15:36:32 följande:
    Nu är vi hemma igen! Hilding mår mycket bättre. Imorse var crp 46 och han var pigg och feberfri så då tyckte de att vi kunde få åka hem.

De sa ingeting om att Klebsiellan var resistent eller inte. Efter denna kuren med Cedax ska vi återgå till Trimetoprim som vanligt. Hilding har inte haft någon infektion tidigare, han har klarat sig väldigt bra. Jag tror inte man byter profylax för en infektion, eller vad har ni andra för erfarenhet?

Har ni andra fått göra någon extra undersökning pga infektion för att kolla ev. ärr, eller har man ändå väntat in de ordinarie undersökningarna?
    Vi bytte profylax efter varje infektion, men det var för bakterierna som gav infektionn var resistent mot profylaxen. Bakterierna turades om, så vi bytte varje gång. Det enda som funkade att hålla honom infektionsfri var dubbel profylax - Cefadroxil och Ciproxin.

Vi fick aldrig göra nya undersökningar pga infektionerna, utan man höll sig till ordinarie plan.
  • Shea 1
    kattislofberg skrev 2011-05-24 11:01:39 följande:

Hej alla!
    Läääänge sen jag var här nu! Milo opererades ju i januari (förträngning av urinledare samt reflux) och sedan dess har han varit frisk. Inte så konstigt kanske, han står ju fortfarande på profylax. På torsdag är det besiktning! Ultraljud och MUCG. Spännande!

Nu ska jag läsa bakåt lite. Skrattande

Härligt att han mår bra!!! Hoppas besiktningen går fin-fint!
  • kattislofberg
    Shea 1 skrev 2011-02-18 18:23:48 följande:
    Kattis: Jag brukar "smygläsa" i din blogg ibland för att se hur det går för Milo, och när jag såg bilden där han åt tårta så blev jag så rörd att det kom en liten tår! skönt att höra att det går så bra!

Jag har en liten fundering, kanske mest till Kattis och Kornelia:
    Jag ammar fortfarande och hade tänkt göra det ett tag till. Kan det vara en fördel att fortfarande amma när operationen görs? Eller vill de veta precis hur mycket vätska barnet får i sig (så att de måste få flaska eller mugg)? Jag har inte lyckats få honom att ta flaska ännu, och om han fungerar som sin storebror så kommer han inte att lära sig det förrän han slutat amma.

Typiskt mig att redan vara på de praktiska detaljerna och fundera när vi inte ens vet OM han ska opereras!
    Seeeent svar på denna fråga, kanske inte är aktuellt längre? Har han opererats? Ska opereras?

På sätt och vis är det nog bra att amma. När Milo opererats var det jätteviktigt att han fick i sig vätska och det var inte lätt. Välling nobbade han (som han gillar normalt). Så på det sättet hade det varit bra att amma. MEN. De var jättenoga med att dokumenter ALLT han åt och drack. Och det är så klart svårt att ange ml bröstmjölk. 

Milo fick dropp, men när den ingången gick sönder var det fullständigt omöjligt att sätta ny nål, han var sönderstucken överallt. Det slutade med att de satte matsond via näsan (vilket också var jättesvårt, det slutade med att de fick ge lugnande för att få ner sonden).

För andra som eventuellt är intresserade så skrev jag ett sammanfattande blogginlägg om Milos sjukdomshistoria igår. katarinalofberg.blogspot.com
  • Shea 1
    kattislofberg skrev 2011-05-24 11:21:57 följande:
    Seeeent svar på denna fråga, kanske inte är aktuellt längre? Har han opererats? Ska opereras?

På sätt och vis är det nog bra att amma. När Milo opererats var det jätteviktigt att han fick i sig vätska och det var inte lätt. Välling nobbade han (som han gillar normalt). Så på det sättet hade det varit bra att amma. MEN. De var jättenoga med att dokumenter ALLT han åt och drack. Och det är så klart svårt att ange ml bröstmjölk.

Milo fick dropp, men när den ingången gick sönder var det fullständigt omöjligt att sätta ny nål, han var sönderstucken överallt. Det slutade med att de satte matsond via näsan (vilket också var jättesvårt, det slutade med att de fick ge lugnande för att få ner sonden).

För andra som eventuellt är intresserade så skrev jag ett sammanfattande blogginlägg om Milos sjukdomshistoria igår. katarinalofberg.blogspot.com

Vi vet fortfarande inte om han ska opereras, vi är fortfarande i "avvakta"-stadiet. Han är inte aktuell för deflux-injektion eftersom han har ett avflödeshinder, så det blir antingen operation eller om vi har turen att det växer bort av sig själv (det lät inte som om de trodde det, men man kan ju hoppas).

Nu när vi var inlagda så var det tur att vi hade amningen, då fick han i sig något och det är ju väldigt lugnande också. Sedan fick de lov att sätta dropp iaf, men det var skönt att han kunde amma lite. Trots att jag ammat i 10 månader lyckades han suga sönder mina bröstvårtor...

Vi var också tvungna att skriva ner allt han åt och drack nu när vi låg inne, det var lite klurigt när han ammade.

• Shea 1

Nu när du ändå är i tråden Kattis: Växte Milo som han skulle under sitt första år? Hilding har bytt ner sig 3 kurvor på längden och 4 på "tvären" och det oroar mig. Viktkurvan kan förklaras med amningspuckeln, men längden har de ingen förklaring till. Han får inte trappa av mer på längden enl. hans läkare. BVC tycker som vanligt att allt är normalt

Hildings läkare tror inte att kurvorna ser ut som de gör pga urinsystemet/njurarna. För att inte växa som man ska pga njurnarna så ska man vara svårt njursjuk, och det är han ju inte.

• kattislofberg
    Shea 1 skrev 2011-05-24 11:32:36 följande:

Nu när du ändå är i tråden Kattis: Växte Milo som han skulle under sitt första år? Hilding har bytt ner sig 3 kurvor på längden och 4 på "tvären" och det oroar mig. Viktkurvan kan förklaras med amningspuckeln, men längden har de ingen förklaring till. Han får inte trappa av mer på längden enl. hans läkare. BVC tycker som vanligt att allt är normalt

Hildings läkare tror inte att kurvorna ser ut som de gör pga urinsystemet/njurarna. För att inte växa som man ska pga njurnarna så ska man vara svårt njursjuk, och det är han ju inte.

Ja, Milo gick ner lite vid operationen, men annars har han följt sin kurva fint.
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-05-24 11:32:36 följande:

Amanda har hoppat ned både på vikten och längden, men kopplat till hennes UVIer. Det är jättetydligt att när hon blir sjuk så hoppar hon ned på kurvan... har dock inte i huvudet hur mycket.
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-05-22 16:05:38 följande:
    Det där beror så på vem man pratar med. Jag minns när jag var på bb med Elis (storebror) att en äldre sköterska sa "Du måste väcka honom och mata minst var tredje timme, medans de andra sa att det räckte utmärkt om han åt minst 6 ggr/dygn. Väldigt förvirrande när man är "ny" i gemet bara...
    Ja, håller med... många bud och klart förvirrande så där i början...
  • e digitalis
    lima76 skrev 2011-05-23 16:29:56 följande:
    hej, jag hoppar in med en fråga, är det ngn här i tråden med lite större reflux-barn eller är det bebisar allihop? min dotter hade reflux grad tre som bebis, efter en första friskförklaring gick det ca ett år innan de sen upptäckte reflux på andra sidan också. hon blev friskförklarad från den också för ca 3 år sedan men för ett år sen började det om med uvi efter uvi och hon har svårt att hålla tätt, det kommer ofta några droppar i trosan innan hon hinner till toa. plus att hon periodvis kissar i sängen om natten. jag är ju rädd för att det är refluxen igen och vi har fått tid till ny muc röntgen om ca en månad. jag bara undrade om det fanns någon med lite erfarenhet som kasnke tom känner igen det här? min dotter är 7 nu.
    Välkommen :)

Jag har också en bäbis, men hade reflux själv som liten. Minns inte att jag hade problem med detta, snarare tvärtom. Jag hade en sjukt stor blåsa och kunde hålla mig hur länge som helst. Blev å andra sidan opererad vid 4,5 års ålder, vet inte om det eventuellt påverkade detta på något sätt. 
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........