• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-05-25 20:03:47 följande:

Tänkte bara nämna, eftersom vi diskuterat barnförsäkringar tidigare, att jag ringde Hildings bolag efter vår sjukhusvistelse. Vi blir ersatta med runt 2300 kr för tre nätter på sjukhus. Det tycker jag var jättebra. Självklart hade jag hellre sett att han var infektionsfri, men det känns bra att vi har en försäkring som hjälper till så att inte lönebortfallet blir så stort om han blir sjuk när jag börjat jobba.

(Vi kunde ju inte teckna en vanlig försäkring utan fick teckna en facklig försäkring, men även en sådan kan tydligen vara bra att ha)

toppen! ska ta och kolla upp vad som gäller på vår, kanske :)

Kattis, surt att ni inte får något... 
  • e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-05-26 14:39:18 följande:
    Nej det har jag aldrig hört! Däremot så fick vi till slut dubbel profylax av olika sorter, för att bakterierna inte skulle "turas om". Det var det enda som funkade för oss.
    OK, tack. När du säger "turas om" så menar du resistensen, antar jag? Eller var det olika bakterier varje gång?
  • e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-05-26 14:43:53 följande:
    Hur som helst, hon sa inte så mycket om reslutatet, mer än att det såg bättre ut än sist. Bilderna skulle analyseras och skickas till den läkare som skickat remiss. Efteråt fick vi vänta en stund och fick sedan komma in på MUCG. Så himla mysig personal! En sköterska från barnavdelningen var med hela tiden. Milo fick lugnande (i rumpan) och snart var han så där löjligt avslappnad och flinade åt allt och alla. Inga problem att ligga still, inga problem att sätta kateter. De sprutade in kontrastvätska och tog bilder och filmer. När blåsan var full, så började väntan. Den allra viktigaste bilden och filmen tas exakt i det ögonblick han kissar, vilket måste ske spontant. Det är ju då man ser om urin (kontrastvätska, i det här fallet) backar uppåt. Vi väntade. Och väntade och väntade. Milo låg där och var så nöjd och glad, med full blåsa. I nästan en timme! Det är vad jag kallar partyblåsa!

Men jag har sett bilder på hur en reflux såg ut, och det här var något helt annat. Så jag har goda förhoppningar om att han ska bli helt friskskriven. Men vi får se.

Vem vet, hela den här långa resan kanske slutar nu!?
    Hej!

Så himla skönt att det gick bra! Och att du inte såg nån reflux, tycker att det borde vara så, som du skriver så har du ju sett reflux :)

Med mitt otränade öga kunde jag se att det var olika storlek på njurarna när vi gjorde DMSA, fast läkaren sa att det inte gick att säga nåt... det går det visst :) Men jag fattar att de vill vara ordentliga och ha koll :)

Skönt att höra att det går att få lugnande, jag är ju lite orolig för hur vår MUCG ska gå, hon blev ju skogstokig när vi gjorde DMSA... bra att vet att andra har fått det, och att det ger effekt! Finns det några baksidor med den? Har du några andra tips inför MUCG? Vi ska väl göra den om en sisådär tre veckor.

Hur gammal är Milo nu?

Hoppas hoppas hoppas att han är frisk nu!
    Kram 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-05-26 13:15:32 följande:
    Idag fick jag kallelse till UL, på måndag ska vi vara där. Jag tyckte det låg väldigt nära inpå, är det någon här som vet om ev. ärr syns så snabbt efter en inflammation? För visst tar det ett tag innan ärrvävnaden bildas?
    Hhhhhmmmmm, ser man ärr på ett UL? Jag trodde man bara kunde se ärr på DMSA? Det är den som det bör gå ett tag för att se permanenta ärr. Vi fick göra UL på torsdagen efter att hon blivit sjuk, vi åkte ju in akut söndag, så det var snabbt det också. Minns faktiskt inte vad syftet var med UL, men tror inte att det var för att se ärr. Men jag ska inte svära på det... :)
  • Shea 1
    e digitalis skrev 2011-05-26 23:31:00 följande:
    Hhhhhmmmmm, ser man ärr på ett UL? Jag trodde man bara kunde se ärr på DMSA? Det är den som det bör gå ett tag för att se permanenta ärr. Vi fick göra UL på torsdagen efter att hon blivit sjuk, vi åkte ju in akut söndag, så det var snabbt det också. Minns faktiskt inte vad syftet var med UL, men tror inte att det var för att se ärr. Men jag ska inte svära på det... :)
    Nej du har nog rätt! Vi hade ju dessutom ett ul inplanerat före sommaren, jag tyckte kallelsen kom så himla snabbt bara.
  • Shea 1

Kattis:

Skönt att du tyckte det såg bättre ut!

Sådär har de sagt till mig också, fast på en MAG-3; "Vi måste analysera bilderna först, de här bilderna säger ingenting", men jag såg ju att isotopet låg kvar i evigheters evigheter på högra sidan, medans allt rann bort efter diuretika på vänstra sidan.

Jag antar att de vill vara säkra och kunna analysera i lugn och ro, men man ser ju vad man ser...

Fast nu när jag tänker på det, när vi gjorde MUCG i Göteborg så hojtade en av sköterskorna "Kolla vad tydligt man ser refluxerna här" ...

• angeni
    kattislofberg skrev 2011-05-26 14:43:53 följande:
    Ultraljud och MUCG idag. Hinner inte skriva så jag kopierar in mitt långa blogginlägg.

Då var vi hemma igen. Ultraljudet gick som sagt väldigt bra. Det var samma läkare som tog emot oss och gjorde ultraljud i somras, när vi åkte in akut efter defluxen. Hon kände igen oss, jag kände inte igen henne... Det lustiga var hennes kommentar till det "Det är ju inte så konsigt, så många läkare som ni har varit i kontakt med". Jo, det är ju sant. Men hur många patienter kommer hon i kontakt med dagligen!? Men det är klart, inte så många som är så söta och goa som Milo. Jag tror faktiskt att han ofta ger ett starkt intryck på personalen. Just för att han är så ovanligt lugn och medgörlig.

Hur som helst, hon sa inte så mycket om reslutatet, mer än att det såg bättre ut än sist. Bilderna skulle analyseras och skickas till den läkare som skickat remiss. Efteråt fick vi vänta en stund och fick sedan komma in på MUCG. Så himla mysig personal! En sköterska från barnavdelningen var med hela tiden. Milo fick lugnande (i rumpan) och snart var han så där löjligt avslappnad och flinade åt allt och alla. Inga problem att ligga still, inga problem att sätta kateter. De sprutade in kontrastvätska och tog bilder och filmer. När blåsan var full, så började väntan. Den allra viktigaste bilden och filmen tas exakt i det ögonblick han kissar, vilket måste ske spontant. Det är ju då man ser om urin (kontrastvätska, i det här fallet) backar uppåt. Vi väntade. Och väntade och väntade. Milo låg där och var så nöjd och glad, med full blåsa. I nästan en timme! Det är vad jag kallar partyblåsa!

Till sist kissade han i alla fall och de kunde ta de bilder och filmer som behövdes. Inte heller nu fick jag veta något resultat. Men jag bad om att få se någon bild, och hon visade en film just när han kissade. Man såg tydligt att blåsan tömdes, men inte syntes någon reflux, inte! Jag konstaterade detta högt och ville väl få medhåll av läkaren. Men hon sa bara att alla bilder måste analyseras och det var inte möjligt att ge något som helst svar ännu. Nä nä. Men jag har sett bilder på hur en reflux såg ut, och det här var något helt annat. Så jag har goda förhoppningar om att han ska bli helt friskskriven. Men vi får se.

Sen fick vi komma upp till dagvården. Nu hade Milo piggnat till igen, och den lugnande medicinen hade slutat verka. Lite mat i magen och en engångsdos antibiotika, sen fick vi åka hem. En trött Milo somnade i bilen och sov sedan lugnt vidare hemma.

Nu fortsätter vi med profylax tills vi får svar från läkaren, om någon vecka eller så. Vem vet, hela den här långa resan kanske slutar nu!?
    Kattis: Åkte in akut efter defluxen? Vad hände då?
  • Pfyrix

jaha så har M feber igen och då hon skrikit sig igen natten så blir det in till AL och lämna diverse kroppsvätskor.. håll tummarna för att de är negativa..

• Busemma

Hej!
    Fick idag vet att min 2:ra son har reflux grad 4 på båda njurarna efter gårdagen mucg undresökning. Han fick en uvi när han var 8 veckor och är 3månader nu.
    Läkaren jag pratade med mig visste inte riktigt vad det innebär.
    Är det någon av er som vet?

• e digitalis

Jobbigt, Pfyrix, hoppas att M mår bättre snart!

Busemma: reflux betyder att urinen går bakåt till njurarna. Tror att det är en 5-gradig skala, och att 5 är "värst". Vi har inte gjort MUCGen än, så jag är inte så påläst. Tror dock att jag kan ha skrivit om detta tidigare i tråden, om du tar "visa endast" på mig så ser du det. Tror att det var ett långt inlägg, kanske riktat till sweetcarro.

Visste inte läkaren vad det innebar!??!?!? Vad var det för en konstig läkare???

Lycka till och fråga mer om du undrar. Här är det många som vet mycket :) Nu vaknade min sötnos så jag måste kila!
    Kram 

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........