kattislofberg skrev 2011-05-26 14:43:53 följande:
Hur som helst, hon sa inte så mycket om reslutatet, mer än att det såg bättre ut än sist. Bilderna skulle analyseras och skickas till den läkare som skickat remiss. Efteråt fick vi vänta en stund och fick sedan komma in på MUCG. Så himla mysig personal! En sköterska från barnavdelningen var med hela tiden. Milo fick lugnande (i rumpan) och snart var han så där löjligt avslappnad och flinade åt allt och alla. Inga problem att ligga still, inga problem att sätta kateter. De sprutade in kontrastvätska och tog bilder och filmer. När blåsan var full, så började väntan. Den allra viktigaste bilden och filmen tas exakt i det ögonblick han kissar, vilket måste ske spontant. Det är ju då man ser om urin (kontrastvätska, i det här fallet) backar uppåt. Vi väntade. Och väntade och väntade. Milo låg där och var så nöjd och glad, med full blåsa. I nästan en timme! Det är vad jag kallar partyblåsa!
Men jag har sett bilder på hur en reflux såg ut, och det här var något helt annat. Så jag har goda förhoppningar om att han ska bli helt friskskriven. Men vi får se.
Vem vet, hela den här långa resan kanske slutar nu!?
Hej!
Så himla skönt att det gick bra! Och att du inte såg nån reflux, tycker att det borde vara så, som du skriver så har du ju sett reflux :)
Med mitt otränade öga kunde jag se att det var olika storlek på njurarna när vi gjorde DMSA, fast läkaren sa att det inte gick att säga nåt... det går det visst :) Men jag fattar att de vill vara ordentliga och ha koll :)
Skönt att höra att det går att få lugnande, jag är ju lite orolig för hur vår MUCG ska gå, hon blev ju skogstokig när vi gjorde DMSA... bra att vet att andra har fått det, och att det ger effekt! Finns det några baksidor med den? Har du några andra tips inför MUCG? Vi ska väl göra den om en sisådär tre veckor.
Hur gammal är Milo nu?
Hoppas hoppas hoppas att han är frisk nu!
Kram