• Anna Panna

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Aj katten, jag brukar ha full koll på att börja en ny tråd innan den gamla tar slut men missat det denna gång, hoppas så många som möjligt i den gamla hittar hit.
    Här samlas vi med barn som har problem i njurar och urinvägar. Vi stöttar och peppar varandra och hjälper till med ev svar på frågor.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m47879078.html

Kram Anna

• Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........
  • Busemma
    e digitalis: Nä, läkaren visste inte det då hon var infektionsläkare, så förstår då inte varför hon nämner det till mig om hon är säker på sin sak. Då jag tycker att detta kunde ha väntat tills vi skulle på återbesök till njurläkare för att veta vidare behandling och vad undersökningen visade.
  • Shea 1
    Busemma skrev 2011-05-27 18:56:35 följande:
    Men vad gör man åt det?

Hej Busemma och välkommen hit!

På barn med refluxer så går alltså urinet åt fel hål från urinblåsan upp mot njurarna. Normalt sett ska det finnas fungerande backventiler som hindrar att urin går åt fel håll, men på barnen med refluxer så fungerar inte detta.

Samtidigt som barnet kissar ut urin så vänder endel urin uppåt. Efter en stund rinner detta kiss ner i blåsan igen . Detta innebär att det ofta står kvar "gammalt kiss" i blåsan och det medför att det finns ökad risk för uvi hos våra barn. För att motverka uvi så behandlas barnen med antibiotika. Det kallas profylax och de får en liten dos antibiotika varje dag.

På längre sikt brukar man ha noggrann koll på dessa barn. Tillståndet kan växa bort själv om mn har tur, men det kan också krävas ett operativt ingrepp.

De "risker" som finns är att njurarna tar skada av upprepade uvi:er.

• Shea 1
    Pfyrix skrev 2011-05-27 11:38:54 följande:
    jaha så har M feber igen och då hon skrikit sig igen natten så blir det in till AL och lämna diverse kroppsvätskor.. håll tummarna för att de är negativa..

Håller tummarna!

• Shea 1

Idag har vi varit på sjukhuset hela dagen med Hildings storebror (han är avårt jordnötsallergisk) och då råkade det var Hildings läkare som var vår läkare för dagen. Vi hann prata lite om Hilding och det känns skönt att få ha ställt de frågor jag hade. Bl.a. så undrade jag ju just varför infektionen alls uppstod. När hon gick och kontrolläste så visade det sig att Hildings Klebsiella VAR resistent mot Trimetoprim.

Så nu är det ju viktigt att Cedaxen verkligen tar Klebsiellan. Men enl. läkaren så byter vi inte bort trimetoprimet direkt iaf, någon som har en åsikt om detta? Sista dosen cedax tar vi imorgon, sedan är det Trimetoprim igen. Lite oroligt känns det...

• Busemma

Urinodlningen man tar efter 10dags behandling visade E-coli resistenta mot Trimetoprim så vi fick lämna ett nytt urinodling idag, för att se om vi skulle bytta behandling eller ej.

• Shea 1
    Busemma skrev 2011-05-27 19:42:23 följande:
    Urinodlningen man tar efter 10dags behandling visade E-coli resistenta mot Trimetoprim så vi fick lämna ett nytt urinodling idag, för att se om vi skulle bytta behandling eller ej.
    Har han stått på Trimetoprim sedan infektionen?
  • Busemma

Ja. Började  med att han fick feber så vi åkte in på akuten eftersom han bara var 8veckor. Blev inlagda med ab intravenöst och fick 3 doser sedan blev vi hem skickade då de trodde att han hade fått ett virus från sin store bror som går på dagis. Men efter 2dagar (mellan dessa dagarna fick han inte ab.) så fick de svar på odlingen som vissade uvi och då började han med ab. Cefadroxil i 10dagar efter det så började vi på Trimetoprim, då vi tog en ny urinodling 10dagar efter avslutad behandling på AB. och sen gjorde vi ul-njure som var fin och igår gjorde bi mucg som vissade reflux bilat. grad 4. som jag fick svar av en infektionsläkare som inte riktigt vet vad det innebär som jag förstog henne och att odlingen vissade E-coli som är resistenta mot Trimetoprim så vi fick göra om odlingen idag. Så nu hoppas man på att denna odlingen är bättre.
    Men det jag inte förstår riktigt, varför de inte tog en ny odling i samband med katetersättningen för mucg undersökningen för då finns det ingen chans att det skulle det inte kunna missbedöma odlingen.

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-05-27 19:27:30 följande:

Idag har vi varit på sjukhuset hela dagen med Hildings storebror (han är avårt jordnötsallergisk) och då råkade det var Hildings läkare som var vår läkare för dagen. Vi hann prata lite om Hilding och det känns skönt att få ha ställt de frågor jag hade. Bl.a. så undrade jag ju just varför infektionen alls uppstod. När hon gick och kontrolläste så visade det sig att Hildings Klebsiella VAR resistent mot Trimetoprim.

Så nu är det ju viktigt att Cedaxen verkligen tar Klebsiellan. Men enl. läkaren så byter vi inte bort trimetoprimet direkt iaf, någon som har en åsikt om detta? Sista dosen cedax tar vi imorgon, sedan är det Trimetoprim igen. Lite oroligt känns det...

Hej, vi har alltid fått göra en kontrollodling en vecka efter avslutad Cedax-kur, för att kolla att bakterierna är borta. Ska ni göra en sån? Fråga om ingen har sagt något. Vi har fått byta varje gång hittills, eftersom det har varit resistent. Jag tycker att det är konstigt att ni inte skulle byta... var bakterien resistent mot fler saker än Trimetoprim?
  • Busemma

Vi gjorde en kontrollodling som vissade bakterien resistent mot Trimetoprim enligt infektionsläkaren som ringde och sa detta till mig idag och ville att vi skulle göra om odlingen idag så fort som möjligt för ev bytte i behandlingen, så nu hoppas man bara att den är bättre än kontrollodlingen.

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........