• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • Emsebamse
    evaoregon skrev 2010-01-21 22:03:12 följande:
    Det är nog mest för att jag träffat så många amerikaner som inte alls trivdes i Sverige.
    Och så finns det svenskar som inte trivs i USA {#lang_emotions_wink}

Min sambo är väl då ett undantag eftersom han trivs bra här i Sverige. Han har ett jobb han gillar, vi bor i ett superområde och för oss är det självklart att vi flyttar hem igen efter året/åren i Florida
  • Emsebamse

Madde, ni får flytta till Helsingborg! Vårt hus ska hyras ut, toppenläge, bara 8 timmar med bil till Stockholm

• southernbelle
    Emsebamse skrev 2010-01-21 21:58:10 följande:
    Madde, precis som du skrivit så hade det ju helt klart varit lättare att hyra än att köpa hus, jag håller dock med Priorities att om ni kan lägga ner en ordentlig handpenning så blir inte borgenärens "börda" så tung. Köper ni hus i Stockholmsområdet lär inte priserna sjunka nämnvärt. Sen förstår jag inte varför ni andra "oroar" er så för att Maddes man inte skulle trivas. De har kommit överrens om att prova på att bo i Sverige ett par år. Om han nu inte skulle trivas sådär super så är väl inte två år hela världen? Skulle han inte kunna stå ut med det?        
    För att vi bryr oss om Madde såklart och jag har egen erfarenhet där mannen inte trivdes och vi fick flytta tillbaka. Det var super jobbigt för alla parter. Visst så skall man inte måla fan på väggen (det har ju gått bra för er) men jag tror det är bra att man är medveten om att det kan vara svårt. Jag hade bara blivit glad om någon hade ¨varnat¨mig om vad motgångarna kan vara när man flyttar till Sverige så vi hade kunnat förberett oss bättre. Visst är det bara att flytta tillbaka om det inte funkar med det är ganska jobbigt om en av parterna vill bo kvar i Sverige (som det var för oss första gången). jag tycker självklart Madde skall testa att flytta till Sverige och förhoppningsvis så går allt bra och dom hittar ett hus dom vill köpa och lånet löser sig, men skulle inte lånet lösa sig så tycker inte jag att hyra är världens undergång och förstör hela flytten.
  • hewa
    Emsebamse skrev 2010-01-21 22:09:07 följande:
    Och så finns det svenskar som inte trivs i USA Min sambo är väl då ett undantag eftersom han trivs bra här i Sverige. Han har ett jobb han gillar, vi bor i ett superområde och för oss är det självklart att vi flyttar hem igen efter året/åren i Florida
    Va, ska ni flytta till FL?! (ja Florida då, inte familjeliv ) Hade jag totalt missat. Nu blir jag avis. Ta mig härifråååååååååån!

(riktigt så illa är det inte här hemma i Svedala, bli inte avskräckt Madde, men ibland längtar jag bort så förtvivlat - mest tror jag det är för att jobbsituationen är så trist)
  • evaoregon
    Tuplan skrev 2010-01-21 22:05:15 följande:
    Eva: min man kommer från Indien
    Ok, det har jag nog missat!  Kul!  {#lang_emotions_smile}
  • southernbelle
    Emsebamse skrev 2010-01-21 22:11:37 följande:
    Madde, ni får flytta till Helsingborg! Vårt hus ska hyras ut, toppenläge, bara 8 timmar med bil till Stockholm
    Jag kan hyra det huset..I löve H-borg. Mannen har sökt flera IKEA jobb där
  • evaoregon
    Emsebamse skrev 2010-01-21 22:09:07 följande:
    Och så finns det svenskar som inte trivs i USA Min sambo är väl då ett undantag eftersom han trivs bra här i Sverige. Han har ett jobb han gillar, vi bor i ett superområde och för oss är det självklart att vi flyttar hem igen efter året/åren i Florida
    Såklart att det finns svenskar som inte trivs i USA också, men tvärtom verkar vanligare.
  • hewa

Nä, fy vad jag gnäller!!! Sorry medtrådare, ska omedelbums skärpa mig, dags att ta en kopp te och en lussebulle från frysen så blir jag nog gladare ska ni se

• southernbelle
    hewa skrev 2010-01-21 22:04:11 följande:
    Ungefär som Charly beskriver det, i Knivsta men lite utanför själva tätorten. Vi har väl ca 15 min till Arlanda, 20-30 min till centrala Uppsala och 45-50 min till centrala Stockholm (förutsatt att man inte fastnar i köer förstås). För maken som reser mycket i jobbet är det perfekt att ha så nära till flyget. Öregrund är fint, men blir det inte en smula dött på vintern? Eller är det bara mina fördomar kanske Tack för värmande ord, har precis pratat med en kompis också (den enda som vet något) så det känns lite bättre nu. Nu ska jag samla mod i si sådär 8-10 veckor till innan jag törs berätta för någon annan.
    Ja vem vet Hewa, vi kanske står där på fotbolls planen och hejar på barnen som riktiga soccermoms nångång i framtiden

öregrund är så härligt på sommaren, men vette tusan om jag skulle klara vintrarna. Min moster bodde där i många herrans år och det är så mysigt på sommaren.
  • Emsebamse
    hewa skrev 2010-01-21 22:15:18 följande:
    Va, ska ni flytta till FL?! (ja Florida då, inte familjeliv ) Hade jag totalt missat. Nu blir jag avis. Ta mig härifråååååååååån!(riktigt så illa är det inte här hemma i Svedala, bli inte avskräckt Madde, men ibland längtar jag bort så förtvivlat - mest tror jag det är för att jobbsituationen är så trist)
    Sambon ska öppna upp ett USA kontor åt sitt jobb. Eftersom han är den enda amerikanen så föll lotten på honom. Tanken är att vi ska vara borta i ett par år. Jag är lite nervös för flytten (mest flytten i sig) men idag när jag puttade vagn i snöig uppförsbacke samtidigt som jag drog en sur treåring i pulka så ser jag fram emot att åka.   
Svar på tråden USA tråden!