caffekoppen skrev 2010-01-24 19:39:07 följande:
EL I: Jag ar utbildad sjukskoterska i Sverige och jobbar nu har i USA som det. Ryktet har alltid varit att det ar en stor brist pa ssk har, men det har nog tyvarr andrats pga den daliga financiella sitaution, MEN det kan nog variera i olika delar av USA. Manga nyutexaminerade sjukskoterskor ar arbetslosa och svart att hitta ett jobb pga av de inte har erfarenhet. Har du mkt erfarenhet ar det till din fordel, till din nackdel kan din utlandska erfarenhet och utbildning vara dock. Men forhoppningsvis vander laget och om ni planerar att flytta om ett par ar sa kan det vara latt att fa jobb och hjalp med visum da. Du maste fa din svenska utbilding konverterad sa att den blir godkand har samt att du maste ta ett prov som kallas NCLEX for att bli godkand ssk och fa din leg. Varje delsstat i USA har sina olika krav pa vilka tester du maste ta for att konvertera din utbilding. Nar jag gjorde det for ett par ar sedan sa gjorde man det genom en organisation som heter CGFNS, tror hemsidan heter
CGFNS.org fortfarande. Dar finns/fanns alla ansokningspaper och sant, det var en ganska lang procedure, tar nog ca ett ar. I det stora hela sa gick det ut pga att din skola ska fylla i paper och intyga din utbildning samt att du har gjort praktik inom alla omraden de kraver har, du ska ocksa be socialstyrelsen om att skicks bevis pa ditt leg, TOEFL=test of English as a foreign language, skulle ocksa goras. Den har biten ar inte supersvar eller sa, det kravs att man pluggar engelsk terminologi innan och fraschar upp sina baskunskaper. Den svarare biten ar just visum biten, och tyvarr jag inget rad att ge dig om det. Statliga skolor dar vi bor ar bra, sonen har lart sig engelska helt flytande-svarigheten ligger nu i att halla honom helt flytande i svenska, det finns en svensk skola har som han gar i en gang i veckan. Svenska skolar finns overallt i USA.Hoppas detta hjalper dig lite, Lycka till!
Tack för all info. För oss ligger det MINST 3-4 år bortåt i tiden men tänkte ändå börja kolla hur saker o ting går till.
Någon här som bor i Florida?? Trivs ni?? För-och nackdelar?