• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • EL I
    evaoregon skrev 2010-01-25 01:31:06 följande:
    Jag bor i Portland, Oregon (Oregon är staten precis norr om Californien) och har faktistk aldrig ens besökt Florida.  Jag känner några som bor i Florida och de verkar trivas bra där.  Varför funderar du på just Florida?
    Anledningen är att vi vill bo på östra sidan för att minimera restiden för släkt och vänner från Sverige. Sedan vill vi ha varmt väder eftersom det är en av anledningarna till att vi vill flytta så småningom.
    Vi skulle gärna vilja bo rätt nära en storstad (1-2 timmar) men bo i en liten mindre med kanske max 100 000 invånare... så vi får väl lura lite
  • evaoregon
    EL I skrev 2010-01-25 01:35:32 följande:
    Anledningen är att vi vill bo på östra sidan för att minimera restiden för släkt och vänner från Sverige. Sedan vill vi ha varmt väder eftersom det är en av anledningarna till att vi vill flytta så småningom. Vi skulle gärna vilja bo rätt nära en storstad (1-2 timmar) men bo i en liten mindre med kanske max 100 000 invånare... så vi får väl lura lite
    Ok, men då borde det även funka med t ex Georgia, North Carolina och South Carolina. 
  • Mealla
    southernbelle skrev 2010-01-25 01:17:32 följande:
    Jello är faktiskt skit äckligt!! Och jag kräks i munnen varje gång den amerikanska värdinnan skryter med tårtan som är gjort från scratch som innehåller färdigköpt pajskal, nån choklad och jello blandning och nån äcklig can icing på det..fy fasiken säger jag bara Det här med casseroller är oxå lite konstigt tycker jag. Är inte en casserol översätt på svenska, gryta? Jag har alltid trott att gryta är sådan man kokar på spisen? Lovin, välkommen till tråden! Du är välkommen ändå fast du inte flyttat jag undrar hur många som egentligen smygläser ¨våran¨tråd. Jag har tex kompisar som ibland säger, jag läste på USA tråden ditten och datten...jag tror vi har en stort antal aktiva läsare, men inaktiva skrivare. Kul tycker jag!
    Jag har faktiskt aldrig blivit bjuden pa jellopie / tarta (tack och lov tror jag) utan mina amerikanska vanner ar alla riktigt duktiga pa att laga mat. Det kanske har att gora med att deras foraldrar ar immigranter, och att de lart sig fran dem? (Kroatien, dominikanska rep., Kuba) Min erfarenhet med jello ar jello shots (da jag var ung och dum nog att dricka shots)
    Gryta tror jag ar val stew, casserole ar val mer som gratang/ rora som gratineras i ugnen. 
    Lovin, (jag tanker direkt pa McLovin har {#lang_emotions_wink}) valkommen. 
  • Portland

Har inte varit inne pa ett tag, har forsokt att lasa ifatt men inte hunnit langre an till  den 22:a januari (Calle forsta fodelsedag for ovrigt)

HEWA! GATTIS!!! När jag skrev har att jag var gravid undrade jag om du ocksa gick och bar pa en liten hemlis. Nar ar det dags for er? Vad kul for er! Trist att din mamma reagerade som hon gjorde, hon kommer snart att inse att det blir supermysigt med en till liten babis. Grattis igen!

Apropa att sta vid fotbollsplanen med Charly sa kanske ni far rakna in mig med, vi funderar pa era trakter nar vi kommer hem. Inte exakt dar ni bor, men ganska nara. Vi funderar pa Sigtuna. Jag jobbar ju i Kista, Martin ar konsult sa han jobbar lite varstans och det ar troligt att atminstone en av oss kommer att resa en del sa narhet till Arlanda blir ju super. Dessutom ligger det ju inte sa langt fran mina foraldrar i Vasteras och vart landstalle oster om Koping.

Vi har kvar var lagenhet i Sthlm (Ostermalm, mittemot SVT) som vi hyr ut i andrahand. Den ar en trea som blir bra att komma hem till, men den blir trangbodd sa vi kommer att leta efter nagot annat sa fort vi landar. Det ar dock inte forran sommaren 2011.

MADDE! Lycka till med Sverige flytten. Det klart att det kommer att ga bra, det maste man ju utga ifran. Vi anvande ett litet foretag som heter Let AB som agerade "agent" for var lagenhet, de hjalpte hyresgaster hitta andrahandboende. Om det ar sa att ni bestammer er for att ga den routen sa kan du ju kontakta dem. Som hyresgast kostar inte deras service ngt tror jag. Vi som uthyrare fick betala dem en manadshyra som pris for deras service. Kor sa det ryker!

SWEDEN! Kampa pa med bade magsjukor och aktenskap. Kampa kampa. Jag sager som Charly, om du vill ha lite change of scenery sa finns det bade hjarterum och stjarterum har.

ALLA! Han en superbra sondag, nu skall jag fortsatta lasa ifatt vad ni skrivit sedan den 22:a.

KRAM

• EL I
    evaoregon skrev 2010-01-25 01:44:21 följande:
    Ok, men då borde det även funka med t ex Georgia, North Carolina och South Carolina. 
    ja absolut, trodde bara inte det var speciellt varmt där, men jag är inte speciellt bra på amerikansk geografi kanske får läsa på om de delstaterna??
  • Inez111

Är det någon här som har gått igenom processen att ansöka om Amerikanskt medborgarskap?

Hur lång tid tog det?
    Hur många frågor fick ni svara på under "testet"?
    Själv är det min tur att ansöka om ett par månader......
    Vill gärna veta så mycket som möjligt!
    Tack!
    Inez
  • Rhino

Välkomna alla nya i tråden!

charly:
    Jag tror absolut det finns "smygläsare". Detta är ju trots allt ett öppet forum, öven om det känns som om vi är på privat kafferep med kompisar här inne.
    När vi bodde i Sverige hade jag och ett gäng tjejer en fika-tråd, där vi diskuterade dittan och dattan, planerade nästa fika, osv. Det visade sig sedan att dagispersonalen satt och läste vår tråd i smyg... Och jo, visst diskuterades dagis då och då och vad som hände/inte hände där. Så, det får man nog alltid ha i baktanke, att det finns eavesdroppers...
    Men, det är ju därför vi har vår FB-grupp, eller hur?!

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • evaoregon
    EL I skrev 2010-01-25 01:52:41 följande:
    ja absolut, trodde bara inte det var speciellt varmt där, men jag är inte speciellt bra på amerikansk geografi kanske får läsa på om de delstaterna??
    Jo, det är varmt även i andra stater på östkusten. I Florida verkar det bli väldigt varmt på somrarna enligt de som bott eller bor där.  Lite FÖR varmt för många...
  • LAMadde
    Portland: Tack för tipset, ska kolla där Hittade ett hus i helgen som ligger 20min fr mina föräldar, men dom vill hyra ut i 4år.. vilket absolut inte är aktuellt för oss. Hittade en jättefin lägenhet för 700.000, men nu säger Josh att han nog hellre vill hyra iaf.. så jaja, får se hur de blir.

HS: Sorry, ja de va nog MMG som klagade på min älskade chicken noodle soup

Casserlore är ju som sagt en gratäng.. tänk makaronipudding
  • evaoregon
    Inez111 skrev 2010-01-25 01:54:02 följande:
    Är det någon här som har gått igenom processen att ansöka om Amerikanskt medborgarskap? Hur lång tid tog det? Hur många frågor fick ni svara på under "testet"? Själv är det min tur att ansöka om ett par månader...... Vill gärna veta så mycket som möjligt! Tack! Inez
    Jag blev medborgare 2003 så det var ju ett tag sedan.  Då tog det ungefär 6 månader ifrån att jag skickade in min ansökan till att jag fick göra provet och bli medborgare.  Minns inte hur många frågor jag fick svara på, men det var max 5 och så fick jag skriva en kort mening på engelska. 

Lycka till!  {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden USA tråden!