• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • hewa
    Hjartesjalen skrev 2010-01-26 10:14:09 följande:
    Sa trevligt o se nagon som e vaken! Sa ibland kan dom 7 tim vara bra o ha nar man sjalv inte kan sova.. Haller helt med dig ang det du skrev om arbetsmarknaden.
    Haha, annars brukar jag få vänta i flera timmar på svar Hoppas du får fatt i John Blund snart, klockan måste ju vara hur mycket som helst hos dig! Själv ska jag sätta mig med minstingen och kolla lite Magic Schoolbus på dvd (är ledig idag).
  • Hjartesjalen
    hewa skrev 2010-01-26 10:20:22 följande:
    Haha, annars brukar jag få vänta i flera timmar på svar Hoppas du får fatt i John Blund snart, klockan måste ju vara hur mycket som helst hos dig! Själv ska jag sätta mig med minstingen och kolla lite Magic Schoolbus på dvd (är ledig idag).
    Ja vad gott med lite ledig, aldrig fel! Joda, har e kl nu 3,24am o John Blund kom aldrig till mig igar kvall....blidde bortglomd kan jag tanka mig.{#lang_emotions_dreamer}
    Ha en supermysig dag idag o sa ses vi sakert senare.
  • hewa

Ok, nu är jag sur {#lang_emotions_yell} Mest på mig själv tyvärr. Har känt sen jag började jobba att de drar väldigt lite skatt, så jag ringde lönekontoret. Nejdå, det var helt i sin ordning. Och det litade jag på, för jag vet ju att de ändrat i skatter för just oss som arbetar (och vi som är två friska, hyggligt välavlönade ska ju vara i gruppen som vunnit mest på Reinfeldt & Co). Men nu gjorde jag iaf en skatteberäkning på skatteverkets hemsida och visst blir det restskatt, inga enorma summor (knappt 5000 kr) men det lär väl vara samma sak för maken och han tjänar ju rätt mycket mer så det rör sig garanterat om rätt mycket mer i restskatt. Blä!

Skönt ändå att jag kom på det redan, är ju bara att börja snåla och lägga undan. Hur kul är det då?! Jag som ville resa...

• Hjartesjalen
    hewa skrev 2010-01-26 12:58:05 följande:
    Ok, nu är jag sur Mest på mig själv tyvärr. Har känt sen jag började jobba att de drar väldigt lite skatt, så jag ringde lönekontoret. Nejdå, det var helt i sin ordning. Och det litade jag på, för jag vet ju att de ändrat i skatter för just oss som arbetar (och vi som är två friska, hyggligt välavlönade ska ju vara i gruppen som vunnit mest på Reinfeldt & Co). Men nu gjorde jag iaf en skatteberäkning på skatteverkets hemsida och visst blir det restskatt, inga enorma summor (knappt 5000 kr) men det lär väl vara samma sak för maken och han tjänar ju rätt mycket mer så det rör sig garanterat om rätt mycket mer i restskatt. Blä!Skönt ändå att jag kom på det redan, är ju bara att börja snåla och lägga undan. Hur kul är det då?! Jag som ville resa...
    Nee fy vad trist!! Ja, sant blir man verkligen skitsur pa, o nar det nu galler er bada tva sa blir det som sagt ingen liten summa...
    Bra anda att du kollade upp det sa ni kan lagga undan till det.
  • Inez111
    Rhino skrev 2010-01-26 05:16:31 följande:
    På tal om amerikanskt medborgarskap. Är det något som vet vilket datum de går efter när man ansöker. Jag vet att det måste ha gått 3 år och jag kan skicka in min ansökan tidigast 90 dagar innan det gått 3 år. Tre år från att jag landade och klev ut på "American soil" eller tre år från att mitt uppehållstillstång/Green Card blev godkänt? Någon som vet?
    Det är TRE år efter att ditt Greencard blev godkännt!
  • Inez111
    Inez111 skrev 2010-01-26 14:35:13 följande:
    Det är TRE år efter att ditt Greencard blev godkännt!
    Sorry...vet inte varför jag skrev tre med versaler!
    Du kan alltså ansöka 90 dagar innan ditt Greencard var godkännt.
    Tex: Om ditt card var utfärdat den 1 April så kan du skicka in din ansökan om medborgarskap 90 dagar innan den 1 April.
    Jag befinner mig själv mitt i "smeten" när det gäller citizenship!  
    Lycka till!
    INEZ
  • evaoregon
    julmusten skrev 2010-01-26 03:24:35 följande:
    Min man har ocksa 5 veckors semester, och de planerar in dem ett ar i forvag, sa han maste ta dem typ. Han kan inte samla pa sig dagar heller, sa de personal days och timmar han samlar pa sig i overtid maste han gora av med innan aret ar slut. Plus att han jobbar fyra dagar i rad bara, (fast med tva dagar ledigt sa hans dagar han jobbar flyttar pa sig jamt). Han har en hel del andra perks med, som jag tror mer eller mindre beror pa att han jobbar pa ett jobb med union. A andra sidan sa tjanar han inte jattebra da, men vi overlever ju. Om han skulle jobba mer an vad han gor sa skulle jag nog inte vara lika OK med det. Vi kanske lever snalt, men vi kan ha familjemiddag varje dag klockan 5, det ar inte sa manga som kan som vi kanner, (i de familjer dar bara en jobbar, jobbar den manniskan oftast sent, och i de familjer dar bada jobbar, jobbar de oftast om varandra).
    Vi äter också middag tillsammans varje dag, men inte förrän efter 18.  Min man cyklar till jobbet vid typ halv sju på morgonen så han brukar vara hemma 18 till 18.30 ungefär.
  • evaoregon
    Sweden skrev 2010-01-26 03:30:33 följande:
    Jag hade 2 veckors betald semester da jag jobbade heltid men kunde ta mer obetald (litet foretag). Min make ar saljare och har ingen satt semestertid, han far ta semester men han maste fortfarande mota sin "sales quota" varje manad vilket ar nastintill omojligt om han tar ledigt mer an en vecka. Kraven fran hans foretag ar egentligen helt sanslosa, han jobbar minst 12 timmar/dag + overnattning 2-3 dagar/veckan + en massa pappersarbete pa helgerna. Charly - Har du nat gott mac'n'cheese recept att dela med dig av? Jag har aldrig lyckats fa till det riktigt men jag har ett crock pot recept jag tankte prova i helgen, blev sugen av allt prat har inne
    Min mans jobb funkar som så att han måste få ihop ett visst antal timmar som "billing hours" dvs arbetstimmar som han kan ta betalt av någon klient för.  Det är en massa timmar så ingen klarar av att få ihop de timmarna utan att jobba massor.
  • Hjartesjalen

Puhhh, jag har varit uppe inatt, sa jag borjade jobba kl 4.30 med smycketillverkning, nu har vi atit frukost o jag ska ta en laaaaang paus....{#lang_emotions_dreamer}

• evaoregon
    Priorities skrev 2010-01-26 04:54:12 följande:
    Bade jag och min man jobbar ganska langa dagar (nar jag inte ar foraldraledig vill saga!).  Vi ar bada advokater - jag jobbar pa byra och mannen pa ett foretag samt ar invald i Minnesota's House of Representatives.  For oss brukar det bli ungefar 9 timmar per dag pa kontoret och oftast nagon/nagra timmar mer pa kvallen eller morgonen.  Vi jobbar oftast ocksa lite pa helgen.  Jag tycker dock att mitt schema ar ganska ok just for att det ar flexibelt.  Vi forsoker fa sa mycket tid som mojligt med barnen, och sedan far man jobba pa natterna nar det kor ihop sig.  Semester har jag inte i ordinar betydelse, istallet har jag ett visst antal timmar jag maste debitera per ar, och nar jag ar fardig sa far jag ta sa mycket tid ledigt som jag vill.  Jag brukar kunna ta ungefar tre veckor per ar.  Jag tror dock inte att dessa arbetstider ar langre eller varre an att jobba som advokat i Sverige (fran vad mina gamla kurskamrater i Sverige berattar).  Jag tror inte heller att advokater i Sverige far mer semester an vad jag far.  Likasa ar nog lonen ganska likvardig, efter att boendekostnad och barnomsorg ar betalat.  Men, jag haller med om att dagis ar dyrt har.  Nu nar jag borjar jobba igen sa maste vi ju betala for barnomsorg for tre barn...
    Min man jobbar också på advokatbyrå så det fungerar samma med att debitera timmar.  Dock är det en massa jobb med att få ihop de timmarna så maken blir aldrig färdig med det förrän året är slut och sedan är det dags att börja om på nytt igen!   Det kan nog vara lite olika hur advokatbyråer fungerar på olika håll i landet och antalet timmar som ska jobbas.  Är du delägare i byrån?
Svar på tråden USA tråden!