• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • Mackenzie Grace

Träffade min man i Sverige, följde med honom runt i Europa där han då jobbade före vi fortsatte till USA och vi har varit bosatta i Houston sen 2006. Gifta, barn, hus, djur. Thats my story.

Joe är faktiskt en av dom som inte skulle ha något problem att flytta till Sverige, eftersom han jobbade i Europa i 8 år till och från. Han säger att det är bara det där med jobb som håller oss vars vi är. Ex frun låter oss inte se Caleb vidare mycket ändå. Det är tungt att köra 6 timmar till MS varannan Fredag och sen köra hem 6 timmar Söndag.

• Mackenzie Grace

Jag köpte mig en flaska bubbly idag Swedish style pear cider (Alcohol free), det är så gott. Så jag ska köra direkt ut flaskan medans jag färgar håret och ser The Bachelor ikväll. Ingenting kan stoppa mig, förutom dom gånger jag måste gå och kissa, vilket kommer bli väldigt många. Slå min kväll peeps om ni kan!!

• Desertchick

eli: Jag saknar inte att bo i Sverige. Har bott här i över 12 år och har inga planer att flytta dit, men vem vet vad framtiden har i sitt sköte (vad är det för j*kla uttryck egentligen? LOL!)  Jag saknar mamma min mest av allt. Och kanske lite blodpudding, och en semla från ett bageri skulle vara gott.

MG: Härlig kväll! Jag vet att du kommer ha mkt roligare än mig, jag ska till bibblan nämligen för min första study session.

Swedishmamma: Vi har hemskt fint väder här i Nevada, fyra årstider, och inga direkta naturkatastrofer. Lite jordbävningar i bland, men de är inte speciellt "stora".

• evaoregon
    MrsMcGlaun skrev 2010-01-25 23:19:44 följande:
    Arbetspolitiken är TOTALT främmande för en "bortskämd svensk" och jag kände att det var alltför mycket kissing ass för min smak. Detta beror såklart på vad man jobbar med för ngt, men såå mycket skiljer det sig inte. Företagen har inga regler dom måste följa,och har dom det så finns det alltid tusentals loop holes att slingra sig igenom. Nu har jag varit hemmafru sedan 2007 och trivs så otroligt bra. Jag har inga som helst planer på att återvända till det amerikanska arbetslivet.
    Nej, jag håller med dig att arbetspolitiken är dålig på de flesta arbetsplatser.  {#lang_emotions_frown}  Min man är advokat och jobbar mest med fall som rör arbetslivet så jag har lite insyn där plus att jag har egen erafenhet ifrån arbetslivet (i de flesta fall mindre bra).  Arbetsgivaren har som du säger väldigt få regler som de måste följa. 

Jag trivs också bra som hemmafru och längtar inte tillbaka till arbetslivet.  En annan anledning till att vara "hemmamamma" är att man själv får typ 2 veckors semester, men barnen här i Portland har sommarlov i 11-12 veckor.  Om man inte har ett välbetalt jobb så lönar det sig alltså knappt att jobba med tanke på kostnader för barnomsorg/fritids/sommarläger.
  • evaoregon
    MrsMcGlaun skrev 2010-01-25 23:54:12 följande:
    Mealla- Ja nog skiljer det sig beroende på storleken på företaget samt branch man jobbar inom. Jag blev nog skadad av min första arbetsplats här i USA. Ganska litet ställe (finns i Houston, San Antonio och Dallas), familjeägt, Southern Baptistsägt. Religion ska ju egentligen inte ha ngt med saker och ting o göra, men shit pommes frittes alltså. Vid Thanksgiving så ställde ägaren sig upp och höll ett 30 minuters tal om Gud, Jesus, och hur mycket han hatade Homosexuella och att hans företag minnsan ALDRIG skulle anställa sådana syndare.
    Usch!  {#lang_emotions_throwup}  Sådana arbetsplatser har jag inte jobbat på, men det är väldigt enkelt att avskeda anställda och någon semester behöver man inte alls få.  Jag tycker anställda har väldigt få rättigheter, ofta inte ens löner som går att leva på, t ex.

Sådant som diskriminering av homosexuella hör till fall som min man jobbar med.  Inte lagligt.  Här i Portland är det väldigt liberalt så den där ägaren skulle inte gilla det här.  På barnen skola finns en massa par med två mammor eller två pappor. 
  • evaoregon
    EL I skrev 2010-01-26 00:15:24 följande:
    Hmm ok, ja det lär ju vara en viss skillnad att jobba i USA mot Sverige. Det är sånt jag funderar mkt på eftersom man i sverige trots allt har väldigt mycket "trygghet". Jag tycker det verkar läskigt att jobba inom samma bransch i USA som man gjort hemma eftersom det är stor risk att man jämför... Har en del att fundera på med andra ord... Vårt första steg är att åka på en resa till USA för att åka runt lite och se vad vi "tycker om landet" och om vi kan tänka oss att bo där ett tag.
    Det är bra ide att åka hit och kolla in landet, olika ställen etc.  Har ni varit i USA tidigare?  Jag hade varit i USA flera ggr innan jag flyttade hit så det var bra, men det är ju aldrig samma sak som att bo här.  Dock är det klart bättre än att flytta till en plats som man aldrig besökt.
  • EL I

Ja hur funkar det eg med det här med inkomst vs utgifter för barnomsorg?
    Man hör så ofta att (oftast) mamman är "hemmafru"...hur funkar det? Hur är boendepriserna? matpriser? ja omkostnader över huvudtagt vs löner (som då antagligen mannen drar in)?
    Klarar man sig på en lön??

• evaoregon
    Mackenzie Grace skrev 2010-01-26 00:37:57 följande:
    Det är tungt att köra 6 timmar till MS varannan Fredag och sen köra hem 6 timmar Söndag.
    Oj, 6 timmar enkel resa är verkligen långt...  {#lang_emotions_frown}
  • Tuplan

Det är verkligen olika vart man jobbar.
    Jag jobbar för ett non-profit företag som jag tycker har jätte liberal arbetspolitik. Vi får 4 veckors betald semester efter att ha jobbat där i 2 år och jag har förhandlat mig till att jag kan vara ledig i 6-8veckor varje sommar för att åka till Sverige. Visserligen obetald semester men så länge man har råd till det så.
    Non-profit företag betalar ju visserligen inte lika mycket i lön som om man jobbar på ett större for-profit företag men jag det är en mycket mer avslappnande att jobba där jag gör plus min lediga tid är mitt ALLT.

Eva: Här finns det oxå en massa barn med två mammor eller två pappor.

• evaoregon
    EL I skrev 2010-01-26 01:56:52 följande:
    Ja hur funkar det eg med det här med inkomst vs utgifter för barnomsorg? Man hör så ofta att (oftast) mamman är "hemmafru"...hur funkar det? Hur är boendepriserna? matpriser? ja omkostnader över huvudtagt vs löner (som då antagligen mannen drar in)? Klarar man sig på en lön??
    Det funkar enbart att den ene är hemmamamma eller hemmapappa (känner flera sådana) om den som arbetar har en tämligen hög lön.  Boendepriser, matpriser etc är det svårt att säga hur de är generellt för det är så olika i olika städer, stater etc. 

En stor kostnad är ofta sjukförsäkring (som inte alltid företaget betalar).  Det kan bli så dyrt att många inte har råd med någon och då ligger man illa till när man blir sjuk... 

Barnomsorg är dyrt.  Mycket dyrt i jämförelse med Sverige. 
Svar på tråden USA tråden!