• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • Mackenzie Grace

Min dotter beter sig nästan som en tonåring..
    Jag hade frukost på bordet imorse och ropade på henne, och när hon inte kom första gången så ropade jag ännu högre, och började gå mot sovrummet.

Då ligger hon i sängen och skriker åt mig "Im coming, im coming!!". Hon har inte världens bästa morgon humör. Men det är helt ok att väcka alla andra och sen ligga och dra sig... Har verkligen mycket härligheter att se framemot, or not!

• LAMadde
    Rhino: Reglerna ang greencard är så att om du ska vara borta i mer än ett år måste du ha ett 'resetillstånd' fr the immigration service där det står att man har 'rätt att lämna landet' lr nåt sånt som ska visas upp när man kommer tillbaka hit på semester. Detta kan man tydligen förnya 2ggr och efter det ska dom ta kortet i passkontrollen. Om man bestämt att man ska flytta utomlands i 2år så ska man 'enligt reglerna' skicka in sitt greencard och fylla i nåt papper där man 'avsäger sig allt ansvar' som kommer mer att ha ett greencard och när man åker till usa ska man ha ett turistvisum som alla andra.

Kommer ihåg att du skrev för ganska länge sen att man får ha kortet kvar om man åker hit en ggn om året och tänkte att det va ju jättebra. Men sen börja jag läsa och sådär på internet och det stämmer tyvärr inte helt. Men om det fungerade för dig
    så kanske det fungerar för mig också Man får väl spela dum i tullen, och OM dom tar kortet så kanske de inte gör så mycke?!
  • Desertchick
    julmusten skrev 2010-01-26 16:46:38 följande:
    Men de flesta magbaterier blir man val resistent i mot nar man val har haft det en gang? Jag tycker det later jattemysko, och jag hoppas att du mar battre snart Sweden, jag skulle ha bott pa mentalsjukhus vid det har laget om jag vore du. Vi maste ivag till IKEA har, men det tar tid att komma ivag alltsa. Och nu luktardet lite skumt fran Finns hall, far val ta tag i det och sen sa far vi borja komma igang. IKEA here we come.
    Man borde ju bli det, men jag tänkte kanske på att om de har kräkt lite överallt (vet inte hur det har varit hemma hos Sweden) och de kanske inte har fått alla bakterier upptorkade att de hänger kvar på det viset.  Eller så kanske det är att de bara är överkänsliga mot magvirus.
  • LAMadde
    lundholmster skrev 2010-01-26 16:45:31 följande:
    Jaha ja.. så blev man dissad av Madde på Facebook. Vad är det för sätt att kicka ut en som också är från dom södra förorterna??
    Yes, jag har rensat upp bland skiten! Men så mycke kan du inte ha saknat mig eftersom jag raderade en jäkla massa människor för typ 2 mån sen Haha, nä som ja skrev på FB så har jag FÖR många 'vänner', varav jag har kontakt med typ en tredjedel så jag tog bort ganska många för nåra mån sen som jag aldrig pratar med. Du har ju varit helt frånvarande här på FL också så jag trode inte du ville va en del av vår USA-tråds-kompis-cirkel längre
  • lundholmster
    LAMadde skrev 2010-01-26 17:08:38 följande:
    Yes, jag har rensat upp bland skiten! Men så mycke kan du inte ha saknat mig eftersom jag raderade en jäkla massa människor för typ 2 mån sen Haha, nä som ja skrev på FB så har jag FÖR många 'vänner', varav jag har kontakt med typ en tredjedel så jag tog bort ganska många för nåra mån sen som jag aldrig pratar med. Du har ju varit helt frånvarande här på FL också så jag trode inte du ville va en del av vår USA-tråds-kompis-cirkel längre
    Jag tänkte jag skulle tipsa om boende i svea rike, men så kunde jag inte hitta dig på FB. :)
  • julmusten

MMG, en familj jag jobbade for gillade Disney Cruises sapas mycket att de investerade en sjuhelsikes massa pengar i Disney. De hade tva barn med 7 ars mellanrum och de hade tydligen bada kul, men det har var for en 6-7 arsen, sa det kanske har andrats nu.

Jag har i vilket fall som helt inte varit pa en enda cruise, jag ar lite skeptisk samtidigt som det later kul. Men risk for sjosjuka och krakningar gor att jag inte ar helt sald annu.

• MrsMcGlaun
    julmusten skrev 2010-01-26 17:14:27 följande:
    MMG, en familj jag jobbade for gillade Disney Cruises sapas mycket att de investerade en sjuhelsikes massa pengar i Disney. De hade tva barn med 7 ars mellanrum och de hade tydligen bada kul, men det har var for en 6-7 arsen, sa det kanske har andrats nu. Jag har i vilket fall som helt inte varit pa en enda cruise, jag ar lite skeptisk samtidigt som det later kul. Men risk for sjosjuka och krakningar gor att jag inte ar helt sald annu.
    Ah, ja de familjer vi pratat med har gillat Disneykryssningar. Vi funderar på att göra någonting roligt med barnen nästa sommar och funderar på en European disney cruise som går från Barcelona.
    Förra gången vi åkte runt i Europa så var barnen verkligen jätteduktiga, men barn är barn och blir lätt trötta på "vuxensaker" man vill se och göra. Detta verkar vara en rolig sak som vi kan göra tillsammans, ha roligt och ett sätt för dom att se lite fler delar av Europa.
    Sverige i all ära, men vi börjar bli lite trött på denna ständiga semesterort!

Jag och maken har varit på två Caribbean kryssningar och det var väl sådär lagomt roligt. Jag gillar inte dessa caribbean countries så vidare mycket. Ortsbefolkningen är så otroligt jobbiga och vill sälja en massa SKIT precis hela tiden. Det känns som att man åker till U-länder. Visst, stränderna är vackra och alla vattenaktiviteter är skojiga. Det var roligt att se Mayaruiner osv...men sen då?

Sist vi åkte hade vi en presidential suite med egen veranda och det var verkligen kanon. Vi satt och drack goda drinkar och smuttade på vin på vår balkong typ hela resan. Vi åkte med en grupp på 12 personer, så det var skojigt.
  • Wagram

Hej! Nu ar jag tillbaka i traden igen. Maken ar i Buenos Aires sedan i fredags, och barnen passade da pa att bli sjuka, oroninflammation for den ena och bihaleinflammation for den andra, sa har har vi haft roligt i helgen men rinniga nasor och griniga sjuka barn som inte kunde sova pa natten (det slkutade for det mesta med att vi lag i sangen alla tre med tva snarkande barn, och sa jag som inte kunde sova for att det var sa obekvamt och trangt). Nu ar de i alla fall battre, och Elliot gick till skolan idag. Det "roliga" ar att precis samma sak hande for ganska precis ett ar sedan: de blev sjuka samtidigt i samma saker som de har nu. Skall detta bli tradition, tro?

• Wagram
    LAMadde skrev 2010-01-26 17:02:06 följande:
    Rhino: Reglerna ang greencard är så att om du ska vara borta i mer än ett år måste du ha ett 'resetillstånd' fr the immigration service där det står att man har 'rätt att lämna landet' lr nåt sånt som ska visas upp när man kommer tillbaka hit på semester. Detta kan man tydligen förnya 2ggr och efter det ska dom ta kortet i passkontrollen. Om man bestämt att man ska flytta utomlands i 2år så ska man 'enligt reglerna' skicka in sitt greencard och fylla i nåt papper där man 'avsäger sig allt ansvar' som kommer mer att ha ett greencard och när man åker till usa ska man ha ett turistvisum som alla andra. Kommer ihåg att du skrev för ganska länge sen att man får ha kortet kvar om man åker hit en ggn om året och tänkte att det va ju jättebra. Men sen börja jag läsa och sådär på internet och det stämmer tyvärr inte helt. Men om det fungerade för dig så kanske det fungerar för mig också Man får väl spela dum i tullen, och OM dom tar kortet så kanske de inte gör så mycke?!
    Jag har last en del om det dar nyligen, och tydligen ar det sa att aven om mojligheten att fornya utresetillstandet tva ganger finns i teorin, sa gors det i princip aldrig i verkligheten, man far tillstand for att bo nagon annanstans i tva ar (under vissa forutsattningar) och that's it. Sedan kan de ocksa ta kortet nar man aker in i landet AVEN om man har utresetillstandet om de av nagon anledning misstanker att man lamnat landet permanent. Vad det galler vad som hander om de tar kortet sa ar det kanske annorlunda om man ar gift med en amerikan, men i vart fall skulle vi formodligen aldrig kunna fa greencard igen. Vi har sa forverkat den ratten genom att flytta harifran permanent. Ansoka igen kan man ju alltid gora, men fragan ar om det skulle ga igenom. Det ar ocksa viktigt att man har kvar saker som bankkonton, adress, kreditkort osv i USA som bevis pa att man har for avsikt att atervanda hit for att bo har efter utlandsvistelsen. Men som sagt, allt det har galler om man fatt GC via arbete, sa om man fatt det via giftemal kan det vara sa att andra regler galle. Hur som helst tror jag att det ar jatteviktigt att kontakta en immigrationsadvokat innan sa att det inte blir problem senare (det kommer vi att gora om vi bestammer oss for att flytta till Frankrike).
  • Sweden

DC - Nar jag pratade med grabbarnas pediatrician var hon inne pa din linje; att vi var overkansliga mot magvirus. Hon trodde att vi hade haft olika virus hela tiden och hon hade haft flera fall den har vintern med langvariga magvirus. Om det skulle vara nagon bakterie, som salmonella, skulle vi haft blod i avforing/krak och hog feber. Jag vill anda aka och "rule out" en envis bakterie. Har kommit pa att varje gang vi fatt magsjuka har det varit efter vi varit pa grabbarnas "My Gym" klass, mitt och barnens kassa immunsystem klarar kanske inte alla barnbaciller dar

Svar på tråden USA tråden!