• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • hewa

Jahapp, det tog inte fullt 1½ timme hos barnmorskan idag (som förövrigt var yngre än jag och det har jag alltid lite svårt för - jag ska ju vara den unga liksom ), men närmare en timme tog det ändå. Fast det var inkl blodtryck och blodprov och grejer så det var rätt ok ändå. Och förstås en himla massa frågor. Det jag allra mest ville ha var remissen för kub-testet. Vi har bestämt oss för att göra det och tydligen måste bm skicka en remiss. Nu ska jag bara lyckas hitta en lämplig tid för att gå och ta det blodprovet för tydligen ska det vara en alldeles särskilt fin och snabb centrifug som inte finns i hela kommunen, så det blir till att åka in till Uppsala.

Har förövrigt pratat lite med mamma också. Berättade att jag blev ledsen över hennes reaktion och ja, det känns bättre nu. Jag vet ju egentligen vad reaktionen berodde på (och hon förklarade det precis så som jag "visste") och hade absolut inte förväntat (eller ens önskat) att hon skulle bli jublande glad, hon är helt enkelt inte sån. Men jag sa att jag hade hoppats på en lite positivare reaktion iaf. Tror hon skämdes lite, för det var ju förstås aldrig meningen att jag skulle bli ledsen.

Sweden - usch vad trist med magsjuka igen! Hoppas ni slipper eländet någon gång.

Måste få berätta om min store kille. Han åkte skolbuss hem idag. Jag hörde hur han storgrät redan innan han kom in genom dörren och trodde ju något riktigt otäckt hade hänt. Näe, han var helt otröstlig för han trodde han glömt vanten på bussen! Och det var ju inte för att han var rädd att jag skulle bli arg utan han var verkligen ledsen för att vanten var borta.

Försökte förklara att det ju ändå bara är en vante, en sån kan vi köpa en ny om den inte kommer tillrätta, men han hade ändå enormt svårt att lugna sig. Eftersom skolassistenten (som skulle kunna svara på var jag kan återfå kvarglömda saker från bussen) var på lunch gick jag ut en extra gång och kollade (A hade försökt leta bakåt men inte hittat vanten). Jag hittade den nästan ända ute vid stora vägen så han måste ha tappat den i stort sett när han klev av bussen. Så allt löste sig till slut. Men jösses vad otroligt ledsen han var, lillgubben

• Priorities
    evaoregon skrev 2010-01-26 15:52:56 följande:
    Min man jobbar också på advokatbyrå så det fungerar samma med att debitera timmar.  Dock är det en massa jobb med att få ihop de timmarna så maken blir aldrig färdig med det förrän året är slut och sedan är det dags att börja om på nytt igen!   Det kan nog vara lite olika hur advokatbyråer fungerar på olika håll i landet och antalet timmar som ska jobbas.  Är du delägare i byrån?
    Eva, du har ratt, det fungerar valdigt olika pa olika byraer och olika hall i landet.  I Minneapolis dar jag jobbar sa har de flesta storre byraer kravet att man debiterar 1850 timmar per ar.  Jag vet att de som jobbar pa var byra's New York kontor maste debitera 1950, och jag kommer inte ihag, men det kan vara samma pa vart Seattle kontor.  Vi far manads prognoser, och om vi ligger fore, eller har orsak att tro att vi kommer att fa in mer timmar senare pa aret sa kan vi ta semester nar vi vill.  Jag brukar ta nagon vecka pa varen och en vecka pa sommaren, eller tva veckor pa sommaren, samt en vecka vid jul.  Dessutom blir det ju stro dagar har och dar nar jag haft mycket att gora ett tag. 
    Jag ar ju "bara" en associate annu.  Det ar tva ar kvar tills jag ar uppe for delagarskap.  Blir till att jobba hart dessa aren om jag vill bli delagare, vilket jag faktiskt inte bestamt annu om jag vill.  Om nagra ar nar mina dubbla studielan ar betalda sa vore det kanske skont med ett statligt jobb eller sa...  A andra sidan sa tycker jag sa mycket om det jag gor, sa det ar svart att ge upp det nu.
  • evaoregon
    julmusten skrev 2010-01-26 16:09:33 följande:
    Flera av mina fore detta kollegor var advokater som hellre tog jobb med formanliga benefits och bra semester i stallet for att tjana en massa pengar. De tjanade helt OK anda, men att jobba inm HR pa ett non-profit foretag gor ju automatiskt att an inte kommer upp i de summor som de advokater arbetet sjalva anvande sig av, (de debierade typ 100 dollar per 10 minuter).
    När min man var klar med sin advokatutbildning så hade han studielån på $ 150 000...  (då bara för själva advokatutbildningen).  Många har ännu mer... Då kan man tyvärr inte ta jobb som inte betalar så bra... {#lang_emotions_frown}
  • Priorities
    evaoregon skrev 2010-01-26 20:35:27 följande:
    När min man var klar med sin advokatutbildning så hade han studielån på $ 150 000...  (då bara för själva advokatutbildningen).  Många har ännu mer... Då kan man tyvärr inte ta jobb som inte betalar så bra...
    Precis!  Men, nagon gang kommer det val att vara avbetalat!
  • evaoregon
    hewa skrev 2010-01-26 16:18:30 följande:
    Jo, visst låter det rätt lyxigt. Men det har ju inte alltid varit så för honom heller utan det är väl något han jobbat sig till och som är möjligt iom att han inte är anställd utan delägare (en av ett fåtal), det har han varit sedan 10-15 år tillbaks i tiden (han är rätt mycket äldre än jag). Det handlar nog för hans del mest om planering, att helt enkelt styra om tingsrättsförhandlingar mm på andra i firman så får han ta sådant som går att göra över telefon/dator. Men det är klart, det förutsätter ju att man har rätt stor bestämmanderätt inom organisationen. 
    Jag kan tänka mig att det kan funka i en mindre organisation, men min mans jobb är en stor advokatfirma med massor av advokater och med flera kontor även i andra delstater.  Den enskilda individen har inte mycket att säga till om där... 
  • evaoregon
    hewa skrev 2010-01-26 10:08:52 följande:
    Det jag tycker är lite läskigt med den amerikanska arbetsmarknaden är just att det verkar vara så oerhört olika villkor. I vissa fall är villkoren urusla, med minimal lön, ingen semester, inga försäkringar, orimliga arbetstider, stenhårda krav och omedelbara uppsägningar. I andra fall är villkoren helt "normala" eller superbra. På det sättet är det tryggare med en mer reglerad arbetsmarknad - baksidan är ju att den blir trögare och mer orörlig.
    Jag tycker du slår huvudet på spiken när du beskriver den amerikanska arbetsmarknaden!  Man tycker ju åtminstone att alla anställda borde ha rätt till ett par veckors betald semester och en lön som går att leva på.
  • evaoregon
    Desertchick skrev 2010-01-26 16:41:40 följande:
    Ja verkligen. Han får till och med betalt om han är sjuk! Så nice. Plus att vi har den bästa försäkringen vi nånsin har haft också.
    Toppenbra!  Alla borde ju få betalt när de är sjuka.... 
  • evaoregon
    MrsMcGlaun skrev 2010-01-26 16:49:10 följande:
    Fråga- Är det någon som varit på en Disneykryssning? Pros and cons vs en vanlig kryssning. Vi har varit på två Caribbean kryssningar förut och tycker inte direkt att det är ngt att hänga i julgranen så att säga. Finns det saker och göra för lite större barn (kommer vara 13 och 10). Jag tänker att Disney är ngt som man tycker om oavsett vilken ålder man är.
    En fd kollega till min man tog med barnen på Disneykryssning och tyckte att det var toppen för det fanns aktiviteter för barnen mest hela tiden!  Det finns aktiviteter även för tonåringar nuförtiden.  Själv har jag ingen erfarenhet av kryssningar. 
  • evaoregon
    Sweden skrev 2010-01-26 18:58:49 följande:
    DC - Nar jag pratade med grabbarnas pediatrician var hon inne pa din linje; att vi var overkansliga mot magvirus. Hon trodde att vi hade haft olika virus hela tiden och hon hade haft flera fall den har vintern med langvariga magvirus. Om det skulle vara nagon bakterie, som salmonella, skulle vi haft blod i avforing/krak och hog feber. Jag vill anda aka och "rule out" en envis bakterie. Har kommit pa att varje gang vi fatt magsjuka har det varit efter vi varit pa grabbarnas "My Gym" klass, mitt och barnens kassa immunsystem klarar kanske inte alla barnbaciller dar
    Jag hade salmonella för en massa år sedan (efter en resa till Polen) och hade varken blod i avföring/kräk eller hög feber.  Jag kan förstå att du vill få det kollat, magsjuka är verkligen bläääää...  {#lang_emotions_frown}
  • evaoregon
    Priorities skrev 2010-01-26 20:33:55 följande:
    Eva, du har ratt, det fungerar valdigt olika pa olika byraer och olika hall i landet.  I Minneapolis dar jag jobbar sa har de flesta storre byraer kravet att man debiterar 1850 timmar per ar.  Jag vet att de som jobbar pa var byra's New York kontor maste debitera 1950, och jag kommer inte ihag, men det kan vara samma pa vart Seattle kontor.  Vi far manads prognoser, och om vi ligger fore, eller har orsak att tro att vi kommer att fa in mer timmar senare pa aret sa kan vi ta semester nar vi vill.  Jag brukar ta nagon vecka pa varen och en vecka pa sommaren, eller tva veckor pa sommaren, samt en vecka vid jul.  Dessutom blir det ju stro dagar har och dar nar jag haft mycket att gora ett tag.  Jag ar ju "bara" en associate annu.  Det ar tva ar kvar tills jag ar uppe for delagarskap.  Blir till att jobba hart dessa aren om jag vill bli delagare, vilket jag faktiskt inte bestamt annu om jag vill.  Om nagra ar nar mina dubbla studielan ar betalda sa vore det kanske skont med ett statligt jobb eller sa...  A andra sidan sa tycker jag sa mycket om det jag gor, sa det ar svart att ge upp det nu.
    Har du studerat både i Sverige och i USA då?  Min man är delägare, men egentligen bara på papperet eftersom de har två typer av delägare på hans jobb och den lägre som han är får t ex ingen procent på den årliga vinsten, men behöver inte heller betala in pengar vid en förlust.  I och med att han är delägare måste han också delta i en massa interna möten, sitta i styrelser för diverse välgörenhetsorganisationer och en massa annat som tar tid förutom de där timmarna som krävs.  På hans jobb tog det 7 år innan han kunde bli inröstad som "delägare".  Det finns nästan inga kvinnor på hans jobb som har småbarn, många väljer ett mindre krävande jobb innan de får barn.  De kvinnor som jobbar där har oftast inga barn eller nästan vuxna barn.  I något fall där de har småbarn så har de en man som är hemmapappa.

Vilken slags juridik jobbar du med?
Svar på tråden USA tråden!