• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • evaoregon

Vi kan leva på en lön eftersom min man tjänar väldigt bra (då är han också borta ungefär 12 timmar per dag...) 

Det är inte så dyrt med bostäder, mat, barnomsorg etc här som i t ex New York, men lönerna är också lägre här så det blir ändå inte billigare att leva.

• IceFalk

Desertchick: Vad är SSK? Det enda jag hittar på Google är någon hockeyklubb från Skellefteå. :-P

LAMadde: Tack!

Ni som pluggar/har pluggat i USA, tog ni lån från CSN?

Anledningen till varför jag vill plugga till MUA i USA är dels för att kontaktnätet måste vara tusen gånger större än i Sverige och dels för att jag har velat bo där i hela mitt liv, det känns dessutom mycket svårare att plugga till MUA här och sen försöka flytta till USA eftersom jobbvisum är så svåra att få.

Ni som bor i California/New York (state), hur är vädret, människorna, boendet?

Hoppas ni står ut med mina tusen frågor, vill verkligen veta allt som finns att veta!

• evaoregon
    Hannaliten skrev 2010-01-26 02:22:53 följande:
    Tuplan - han har sökt ett email marketing jobb, så vi hoppas det går bra. Vi har uppfattat att de är ett väldigt bra företag att jobba på. Håll tummarna för honom!
    Jag håller tummarna!  {#lang_emotions_smile}
  • LAMadde
    Icefalk: Vi har precis diskuterat detta då några andra frågat, bläddra bara nån sida tillbaka så står det en massa om det du frågat om. Det som är ett plus med CA är absolut vädret, folk är generellt väldigt trevliga.. Det som kan vara jobbigt inom the beauty business här i Los angeles är att det är ju jättestor konkurens om sminkjobb, de bästa av de BÄSTA jobbar ju här och det tar ju ganska lång tid att jobba sig upp. Är samma sak om man är skådis lr modell, här är alla servitriser modeller typ Alla är 'the shit' i sin lilla hemstad och kommer till LA och är en i mängden. Hmmm.. skola här lr i sverige.. alltså. Det som är ett plus om du gör det i sverige är att du lätt kan jobba samtidigt. Man kan tyvärr inte få CSN lån för att gå MUS utbildning, det du  kan göra är att ta ett privatlån på din bank kanske? Det som är ett plus med att gå utbildning här skulle väl va att din utbildning kanske väger tyngre i sverige om du vill jobba där och att det såklart är roligt att komma till ett nytt land och pröva på hur de e att va här.
  • southernbelle

MIn man har 5 veckor semester men han kan typ aldrig ta dem så det är ju sådär. Jag trivs att vara hemmamamma och har ingen lust att jobba just nu (vilken tur att man kan säga något sådant här inne på tråden..hehe).
    det går på runt 1800 dollar för ett bra dagis här så det är bättre att jag är hemma.

Ikväll har jag gjort Mac & cheese (inte i box ), chicken Tikka Masala och mockarutor. Så jag har ju varit Martha för denna vecka....

• Hannaliten
    southernbelle skrev 2010-01-26 02:57:48 följande:
    MIn man har 5 veckor semester men han kan typ aldrig ta dem så det är ju sådär. Jag trivs att vara hemmamamma och har ingen lust att jobba just nu (vilken tur att man kan säga något sådant här inne på tråden..hehe). det går på runt 1800 dollar för ett bra dagis här så det är bättre att jag är hemma. Ikväll har jag gjort Mac & cheese (inte i box ), chicken Tikka Masala och mockarutor. Så jag har ju varit Martha för denna vecka....
    Vad duktig du var då! Igår bakade jag banana cream cheesecake som blev jättegod.
  • MrsMcGlaun
    IceFalk skrev 2010-01-26 02:47:15 följande:
     Ni som pluggar/har pluggat i USA, tog ni lån från CSN?
    Jag tror de flesta av oss som pluggat har tagit CSN lån.

Har du kikat med CSN att den utbildning du vill gå är godkänd?
    Jag vet att dom är ganska kinkiga med vilka skolor/utbildningar som man kan låna till.
  • MrsMcGlaun
    southernbelle skrev 2010-01-26 02:57:48 följande:
    MIn man har 5 veckor semester men han kan typ aldrig ta dem så det är ju sådär. Jag trivs att vara hemmamamma och har ingen lust att jobba just nu (vilken tur att man kan säga något sådant här inne på tråden..hehe). det går på runt 1800 dollar för ett bra dagis här så det är bättre att jag är hemma. Ikväll har jag gjort Mac & cheese (inte i box ), chicken Tikka Masala och mockarutor. Så jag har ju varit Martha för denna vecka....
    Trey har också 5 veckors semester. Som tur är kan han jobba hemma så det brukar inte vara några problem för oss att ta en längre semester. Det är dock lite synd om honom när vi är hemma i Sverige då han måste jobba mellan 17 och 24. Fast hans jobb (har 3 stycken heltidsjobb) är väldigt bra då dom inte bryr sig om när och hur han jobbar. Bara han producerar så struntar dom i hur han lägger sitt schema. Jag kan även säga att det finns många nätter då han sitter uppe ända till 2tiden på natten.
    Det är då verkligen tur att han tycker om det han gör.
  • julmusten

Min man har ocksa 5 veckors semester, och de planerar in dem ett ar i forvag, sa han maste ta dem typ. Han kan inte samla pa sig dagar heller, sa de personal days och timmar han samlar pa sig i overtid maste han gora av med innan aret ar slut. Plus att han jobbar fyra dagar i rad bara, (fast med tva dagar ledigt sa hans dagar han jobbar flyttar pa sig jamt). Han har en hel del andra perks med, som jag tror mer eller mindre beror pa att han jobbar pa ett jobb med union. A andra sidan sa tjanar han inte jattebra da, men vi overlever ju. Om han skulle jobba mer an vad han gor sa skulle jag nog inte vara lika OK med det. Vi kanske lever snalt, men vi kan ha familjemiddag varje dag klockan 5, det ar inte sa manga som kan som vi kanner, (i de familjer dar bara en jobbar, jobbar den manniskan oftast sent, och i de familjer dar bada jobbar, jobbar de oftast om varandra).

• Sweden

Jag hade 2 veckors betald semester da jag jobbade heltid men kunde ta mer obetald (litet foretag). Min make ar saljare och har ingen satt semestertid, han far ta semester men han maste fortfarande mota sin "sales quota" varje manad vilket ar nastintill omojligt om han tar ledigt mer an en vecka. Kraven fran hans foretag ar egentligen helt sanslosa, han jobbar minst 12 timmar/dag + overnattning 2-3 dagar/veckan + en massa pappersarbete pa helgerna.

Charly - Har du nat gott mac'n'cheese recept att dela med dig av? Jag har aldrig lyckats fa till det riktigt men jag har ett crock pot recept jag tankte prova i helgen, blev sugen av allt prat har inne

Svar på tråden USA tråden!