evaoregon skrev 2010-01-26 16:06:03 följande:
Ja, jag kan tänka mig att advokater jobbar mycket även i Sverige, men att ta 3-4 veckors sammanhängande semester är en omöjlighet för min man. Min man har en kompis som jobbar som advokat i den offentliga sektorn här i USA. Han har också bra semesterförmåner, pension, sjukförsäkring etc, men lönen är inte särskilt hög.
Jo, visst låter det rätt lyxigt. Men det har ju inte alltid varit så för honom heller utan det är väl något han jobbat sig till och som är möjligt iom att han inte är anställd utan delägare (en av ett fåtal), det har han varit sedan 10-15 år tillbaks i tiden (han är rätt mycket äldre än jag). Det handlar nog för hans del mest om planering, att helt enkelt styra om tingsrättsförhandlingar mm på andra i firman så får han ta sådant som går att göra över telefon/dator. Men det är klart, det förutsätter ju att man har rätt stor bestämmanderätt inom organisationen.
Själv får jag mail från min chef om semesterplaneringen, önskemål ska vara inlämnade senast i mitten av februari. Med det lustiga lilla tillägget att hon gärna ser att alla eventuella föräldraledigheter i sommar, av solidariska skäl, meddelas i god tid, helst omgående. Jag kände mig enormt träffad även om jag nog tror hon mer tänkte på om någon tänkt ta långledigt mha föräldrapenning (vilket man iofs har rätt till och inte kan nekas men som kan ställa till det rätt rejält i semesterplaneringen). Blir nog i vilket fall tvungen att out:a min lilla hemlighet snart, åtminstone för chefen.
Ska förrästen på inskrivning här om några timmar, bm sa att det skulle ta 1½ timme - jösses, ska de gå igenom hela mitt livs historia? Hur lång tid kan det ta att svara nej, jag har inga ärftliga sjukdomar, ja min pappa har högt blodtryck, tre gånger har jag varit gravid, två barn har jag fött, nej jag är inte allergisk/röker inte/dricker inte/använder inte droger. Jaja, vi får väl se, jag kommer nog bli lätt kolerisk om hon är av den där inkännande, "hur känns det?"-typen