• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • rasajj
    EL I skrev 2010-01-26 00:15:24 följande:
    Hmm ok, ja det lär ju vara en viss skillnad att jobba i USA mot Sverige. Det är sånt jag funderar mkt på eftersom man i sverige trots allt har väldigt mycket "trygghet".Jag tycker det verkar läskigt att jobba inom samma bransch i USA som man gjort hemma eftersom det är stor risk att man jämför...Har en del att fundera på med andra ord...Vårt första steg är att åka på en resa till USA för att åka runt lite och se vad vi "tycker om landet" och om vi kan tänka oss att bo där ett tag.
    Tank dock pa att det ar stor skillnad pa en kul semester och vardag..

Jag har varit har i USA tva ar som aupair, med tva ars mellanrum. Mitt sista ar, traffade jag min man och blev kvar. Jag och mannen firar 14 ar nu i april, och det blir 15 ar for mig i USA pa alla hjartans dag. Plus det forsta aret som aupair och tva USA resor innan dess. Sa jag hade testat USA lite innan jag tog steget att faktiskt stanna. Jag har inga planer alls pa att flytta tillbaka till Sverige, trivs inte dar alls, forutom familjen da.

En del mat saknar jag forstas.. Och jag hoppas verkligen att IKEA kommer till Denver snart!!

Colorado har valdigt 'svenskt' vader. Det blir inte supervarmt pa sommaren, och vi far sno pa vintern, men det ar ovanligt att den ligger kvar sa lange som den gjort iar.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • evaoregon
    Tuplan skrev 2010-01-26 02:02:02 följande:
    Det är verkligen olika vart man jobbar. Jag jobbar för ett non-profit företag som jag tycker har jätte liberal arbetspolitik. Vi får 4 veckors betald semester efter att ha jobbat där i 2 år och jag har förhandlat mig till att jag kan vara ledig i 6-8veckor varje sommar för att åka till Sverige. Visserligen obetald semester men så länge man har råd till det så. Non-profit företag betalar ju visserligen inte lika mycket i lön som om man jobbar på ett större for-profit företag men jag det är en mycket mer avslappnande att jobba där jag gör plus min lediga tid är mitt ALLT. Eva: Här finns det oxå en massa barn med två mammor eller två pappor.
    6-8 veckor ledigt varje sommar är ju rena lyxen även om inte allt är betalt!  Låter som ett toppenbra jobb!  Vad för slags non-profit är det?  Min man jobbade för en non-profit här i Portland för en del år sedan.  De sysslade med att ordna kurser för lärare, sälja läroböcker och lite sådant.  Det var en lärare som startat företaget genom ett stipendium som hon fått.  Det var dock uruselt betalt och betalade ingen sjukförsäkring så det funkade inte i längden.

Trevligt med fler ställen där homosexuella föräldrar är vanliga!
  • julmusten

Eftersom jag jobbat inom HR, sa maste jag nog halla med Mealla. Men jag tror aven att allt det dar beror helt pa hur stort foretaget ar och vilken branch man jobbar inom.

Sen sa tror jag i och for sig att chefer har ar lite annorlunda och att arbetsforhallandena trots en fungerande HR-avdelning inte ar sarskilt anpassade till den anstallda, utan ar mer dar for att foretaget skall flyta pa utan onodiga law suits och en massa uppsagningar.

• Mealla
    EL I skrev 2010-01-26 01:56:52 följande:
    Ja hur funkar det eg med det här med inkomst vs utgifter för barnomsorg? Man hör så ofta att (oftast) mamman är "hemmafru"...hur funkar det? Hur är boendepriserna? matpriser? ja omkostnader över huvudtagt vs löner (som då antagligen mannen drar in)? Klarar man sig på en lön??
    Det beror helt och hallet vilken stat man bor i, och narheten till en storstad. 
    Jag bor i NY state och barnomsorg, (dagis) kostar val ca $1500/man per barn. 
    Dar jag bor ar huspriser/skatter/matpriser hoga (matvaror ar anda billigare an i Sverige generellt sett). Lonerna ar hogre an det nationella snittet, men det behovs eftersom allt ar dyrare. 
  • Hannaliten

Tuplan - han har sökt ett email marketing jobb, så vi hoppas det går bra. Vi har uppfattat att de är ett väldigt bra företag att jobba på. Håll tummarna för honom!

• Mealla
    julmusten skrev 2010-01-26 02:15:43 följande:
     Sen sa tror jag i och for sig att chefer har ar lite annorlunda och att arbetsforhallandena trots en fungerande HR-avdelning inte ar sarskilt anpassade till den anstallda, utan ar mer dar for att foretaget skall flyta pa utan onodiga law suits och en massa uppsagningar.
    Absolut, storre foretag som kan bli stamda pa multum ar valdigt noga med att se till att inte bli stamda, det kostade for mycket pa 80-talet. 
    Inom min och mannes bransch sa har man varje ar utvarderingar av sina chefer och kollegor som gjors anonymt, jatte questionaires och egna kommentarer som sedan sammanstalls. Sedan gar chefernas chefer och HR igenom dessa utvarderingar och samtalar med den anstallde det ror utan att ta upp citat ordagrant. Man far dvs bade positiv och negativ konstruktiv kritik, och sedan aret darpa utvarderas det osv. Det tar himla tid att gora dessa questionaries for alla man arbetar med, men det ar ett ganska bra satt pa att fa fram forandringar utan att riskera att stota sig med nagon. 
  • julmusten

Ah, lycka till for er allihopa da Hannaliten.

EL I, det ar val sadar lagom latt att leva pa en lon har. Om man har en OK lon sa ar det inte nagra problem, men det ar ju inte alla som har det, sa att saga. Min man ar polis och var ekonomi skulle ma mycket battre av att jag jobbade med, men barnomsorg ar sapas dyrt att det inte skulle lona sig. Sa vi skrapar och pusslar, och har tur som bor valdigt, valdigt billigt for att vara NY-omradet, (vi betalar ungefar 1500 dollar i manaden i mortgage och maintenance).  

• rasajj

Eli, vi lever pa tva loner just nu, men har levt pa en.. Valdigt snalt, da min man dessutom har haft perioder av arbetsloshet. darmed har jag ocksa testat det amerikanska socialbidraget samt aven arbetsloshetsunderstodet.. Det ar inga hoga summor man far i bidrag.

Vi har kampat valdigt mycket for att komma dit vi ar idag, husagare och vi har inkomst nog att leva pa. Och vi har konkreta planer infor framtiden.

'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • evaoregon
    julmusten skrev 2010-01-26 02:15:43 följande:
    Eftersom jag jobbat inom HR, sa maste jag nog halla med Mealla. Men jag tror aven att allt det dar beror helt pa hur stort foretaget ar och vilken branch man jobbar inom. Sen sa tror jag i och for sig att chefer har ar lite annorlunda och att arbetsforhallandena trots en fungerande HR-avdelning inte ar sarskilt anpassade till den anstallda, utan ar mer dar for att foretaget skall flyta pa utan onodiga law suits och en massa uppsagningar.
    Ja, jag tror nog inte alltid att en HR-avdelning är till för de anställda.... 

På arbetsplatser där jag jobbat så har man avskedat folk till höger och vänster, betalat löner som de anställda inte kunde leva på (de fick ägna fritiden åt att sitta barnvakt för att kunna klara hyran) och liknande...

Den lägsta lagliga lönen som finns här i USA går det knappt att leva på även om man är barnlös och bor billigt.
Svar på tråden USA tråden!