• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • rasajj

Jag ar lite besviken pa mig sjalv. fick tillbaka mina papper fran immigrationen idag, med brev som forklarade att jag glomt att skriva under ansokan.. Hur himla klantigt ar inte det da?? Sa, jag ska skriva under dem och skicka in dem igen nu da.. Men bla sa klantigt..

'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • julmusten

Hahahaha saargr, det dar ar sa nagot jag skulle kunna gora. Jag ar samst pa sant dar alltsa.

Du har ju i och for sig allt gjort nu, sa det ar bara underskriften som behovs och sa ar det bra sen. Bara drygt att glomma nagot sadant banalt, men det ar ju latt atgardat med.

• Priorities

Bade jag och min man jobbar ganska langa dagar (nar jag inte ar foraldraledig vill saga!).  Vi ar bada advokater - jag jobbar pa byra och mannen pa ett foretag samt ar invald i Minnesota's House of Representatives.  For oss brukar det bli ungefar 9 timmar per dag pa kontoret och oftast nagon/nagra timmar mer pa kvallen eller morgonen.  Vi jobbar oftast ocksa lite pa helgen.  Jag tycker dock att mitt schema ar ganska ok just for att det ar flexibelt.  Vi forsoker fa sa mycket tid som mojligt med barnen, och sedan far man jobba pa natterna nar det kor ihop sig.  Semester har jag inte i ordinar betydelse, istallet har jag ett visst antal timmar jag maste debitera per ar, och nar jag ar fardig sa far jag ta sa mycket tid ledigt som jag vill.  Jag brukar kunna ta ungefar tre veckor per ar. 
    Jag tror dock inte att dessa arbetstider ar langre eller varre an att jobba som advokat i Sverige (fran vad mina gamla kurskamrater i Sverige berattar).  Jag tror inte heller att advokater i Sverige far mer semester an vad jag far.  Likasa ar nog lonen ganska likvardig, efter att boendekostnad och barnomsorg ar betalat.  Men, jag haller med om att dagis ar dyrt har.  Nu nar jag borjar jobba igen sa maste vi ju betala for barnomsorg for tre barn...

• julmusten

Prio, skulle det inte lona sig for er att ha AuPair eller nanny i sana fall?? Eller har ni redan det?

• Priorities
    julmusten skrev 2010-01-26 04:58:28 följande:
    Prio, skulle det inte lona sig for er att ha AuPair eller nanny i sana fall?? Eller har ni redan det?
    Jo, du har ratt!  Vi har haft au pairer tidigare, och har en ny som borjar om tva veckor.  Var forra au pair slutade med kort varsel for ungefar ett ar sedan (efter att hon fatt familjeproblem hemma i sverige).  Da fick killarna ga heltid pa dagis ett tag.  Nu nar jag varit hemma sa gar de bara 2,5 timmar per dag i pre-k och pre-school.  Det kommer de fa fortsatta gora nar au-pairen kommer, och sedan vara hemma med lillen och au-pairen pa eftermiddagarna.  Det blir ju lite billigare an tre dagisplatser!  Men, au-pair priserna har gatt upp ganska mycket de senaste tre aren.  Nar vi hade var forsta au-pair sa tror jag det kostade ungefar $1300 per manad, och nu kostar det over $1600.  Till det kommer ju pre-school och pre-k avgifterna!  Men, jag foredrar absolut att ha au-pairer eftersom de kan ova svenska med killarna.
  • Rhino

Jag har precis kommit hem från mitt jobb jag, fröken Hedda.
    Det är verkligen så svårt att förstå/acceptera att alla inte kan vara veckans barn varje vecka. Intresset för den som ÄR veckans barn göms i skuggan av avundsjuka... haha... Men vi jobbar på det. Terminen är fortfarande ung!

Jag har förresten inte lån hos CSN. Jag väntade med att bli "Kalifornisk innevånare" (California resident) efter jag gift mig, så jag slapp betala "out of state"-avgifterna. Jag jobbade hela college igenom och betalade för min egen utbildning (levde på Dino).
    Till en början jobbade jag på en kemtvätt i 25h/v samtidigt som jag pluggade heltid. Där kan vi snacka låga löner... De sista åren på college jobbade jag som fritidsledare (6:30-9:30). För mig är det verkligen det ideala schemat. Halv tio på förmiddagen och min arbetsdag var slut!

Vi, som de flesta här inne, lever på en lön... inte min...
    Det är ungefär samma situation; barnomsorg kostar så mycket att det inte är lönt för mig att jobba. Dessutom njuter jag av min tid hemma med barnen. Till hösten börjar Luke skolan och tiden jag får med barnen kommer ju knappast bli mer efter det. Jag känner mig lyckligt lottad som faktiskt har möjligheten ta hand om mina barn själv.

Dino får förresten 4 veckors semester på sitt jobb. Han började där 1992, men hade ett 4 år långt uppehåll när vi bodde i Sverige. De var schysta nog att låta honom fortsätta där han slutade vad gällde semestern (han började med 2 veckor 1992). Dessutom får han sjukdagar.
    I Sverige hade han NOLL betald semester... under de 4 åren han jobbade där.

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • julmusten

Rhino, sa intressant. Jag har ju inte fattat att man skall kalla veckans barn for veckans barn, utan i min klass ar det veckans barn som tar fika med sig, sa det ar liksom mest bara jobbigt att vara veckans barn!!

I Ellas klass sa vet jag inte hur det ar. Jag vet att Ella blir valdigt glad sa fort nagon fyller ar for da brukar de komma med bullar, men det ar nog ungefar pa den nivan det ar.

Prio, sa bra att ni har svensk AuPair.

Na, jag maste nog ga och lagga mig nu. Jag sitter ju uppe bara for att jag kan typ. Fast nu horde jag Finn lata lite, kanske skall lata honom somna om forst??? Man kan ju alltid hoppas att han gor det.

• Rhino

På tal om amerikanskt medborgarskap. Är det något som vet vilket datum de går efter när man ansöker. Jag vet att det måste ha gått 3 år och jag kan skicka in min ansökan tidigast 90 dagar innan det gått 3 år.
    Tre år från att jag landade och klev ut på "American soil" eller tre år från att mitt uppehållstillstång/Green Card blev godkänt?
    Någon som vet?

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • Rhino

julmusten:
    Våra veckans barn får gå först i kön om vi går ut.
    Blir intervjuade med vår hemgjorda mick (toarulle och aluminiumfolie).
    Får ta med sig precis vad de vill till hemliga lådan, som de får visa och berätta om (och dagens flicka hade tagit med sig massa Ariel-saker, och det var ju inte bl.a. min dotter lite avundsjuk på... {#lang_emotions_innocent}).
    Får dra nästa veckas barn... och det är precis lika jobbigt varje gång ens namn INTE blir draget.

Men alla ska givetvis få vara veckans barn under terminens gång!

• rasajj
    Rhino skrev 2010-01-26 05:16:31 följande:
    På tal om amerikanskt medborgarskap. Är det något som vet vilket datum de går efter när man ansöker. Jag vet att det måste ha gått 3 år och jag kan skicka in min ansökan tidigast 90 dagar innan det gått 3 år. Tre år från att jag landade och klev ut på "American soil" eller tre år från att mitt uppehållstillstång/Green Card blev godkänt?Någon som vet?
    ingen aning.. Iom att du har bott utanfor USA i mer an tva ar.. Du far nog ringa dem, lagligt nog har jag tfn har 1-800-375-5283.

Jag har en fraga till er nu. De skickade tillbaka min moneyorder, eftersom ansokan da blev avslagen. Men den har nu stampel pa sig.. Over den texten dar det stod Dept. ogf homeland security ar det nu en stampel och pa baksidan av checken sa ar det pcksa en stampel. En rund, som sager Security document. Kan jag skicka samma check igen, eller maste jag be banken fornya den? vad tror ni?
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
Svar på tråden USA tråden!