• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • Rhino

GC-status... förstås...

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • Wagram
    Rhino skrev 2010-01-27 02:35:18 följande:
    KS: Det vore ju verkligen jätteskönt om ni kunde få behålla er DC-status (elelr va det kan tänkas heta), så ni också kan bli medborgare, precis som barnen. MG: Snart kommer du sitta här och inte kunna ens föreställa dig er familj med "bara" ett (2) barn! På tal om något annat... FB-uppdateringar ( )... så har jag en väninna som relativt nyligen skilt sig och delar vårdnaden för sonen. De delar 50/50 och pga min väninnas arbetsschema, så har pappan pojken alla helger. Alltså, jag kan inte ens föreställa mig hur det är att bara få ha sitt barn halva veckan, så jag kan väl inte riktigt relatera... men... Nästan alla hennes uppdateringar om sonen handlar om hur begåvad och smart och gullig och rar och, och, och han är. Det spelar ingen roll om det handlar om hans skratt eller något hans sagt/gjort, hon får honom att framstå som om han är "off the chart" vad det än gäller. Jag förstår att alla föräldrar höjer sina barn till skyarna, men det börjar bli lite väl nu. Eller så kanske det är jag som är snål med kommentarer om mina egna barn. Skulle ni vilja veta varje dag hur otroligt intelligenta och begåvade Luke och Alexis är på allt?
    Ja, visar det sig att det inte finns nagra mojligheter for det sa flyttar vi nog inte. Speciellt eftersom det tydligen blir varsta forhoret varje gang man aker in i landet om man haft GC och gett upp det, och det vill vi garna undvika. Eftersom det uppenbarligen ar mojligt att jobba at dem harifran blir det nog i sa fall sa att maken jobbar harifran tills vi kan bli medborgare (dvs om 1 1/2 - 2 ar).
  • Desertchick

rhino: Jag har såna vänner också. Visst, jag har inga barn så jag kanske inte fattar hur det är att ha några, men när varenda status uppdatering handlar om ens unge....it gets a little old.

Jag har föresten "städat" bland mina vänner i dag. Många jag inte har pratat med, eller inte ens sagt ett ord till sen vi blev vänner. Whats the point?

Jag har ju som sagt börjat skolan. I dag fick jag reda på vart jag ska praktisera. Mina första 4 veckor ska jag vara på OB! En dag ska jag vara på labor and delivery! Jag ser verkligen fram emot det! Skulle vara så kul att se en födsel- både en vaginal eller an c-section!

• evaoregon
    Mealla skrev 2010-01-27 01:16:57 följande:
    MG,  Jag kanner igen tankarna fran nar jag vantade Ingrid, hur skulle det ga med 2 barn, hur racker man till osv. Nu har jag dock inga sana tankar, jag vet att det kommer att bli jatteintensivt och kampigt i borjan, men jag vet ocksa att man fixar det pa nagot vis. Jag tycker att det var en storre omstallning att fa forsta barnet an att ga fran ett till tva barn. 
    Jag håller också med om att det var en större omställning att gå ifrån noll till ett än ifrån ett till två!  Faktiskt så var det mycket lättare med tvåan eftersom man hade lite rutin sedan innan och jag kände mig mindre orolig för olika saker.
  • Mackenzie Grace
    Desertchick skrev 2010-01-27 02:48:20 följande:
    rhino: Jag har såna vänner också. Visst, jag har inga barn så jag kanske inte fattar hur det är att ha några, men när varenda status uppdatering handlar om ens unge....it gets a little old. Jag har föresten "städat" bland mina vänner i dag. Många jag inte har pratat med, eller inte ens sagt ett ord till sen vi blev vänner. Whats the point? Jag har ju som sagt börjat skolan. I dag fick jag reda på vart jag ska praktisera. Mina första 4 veckor ska jag vara på OB! En dag ska jag vara på labor and delivery! Jag ser verkligen fram emot det! Skulle vara så kul att se en födsel- både en vaginal eller an c-section!
    Spännande! Jag skulle nog inte klara av att se nagon föda framför mig. Men det finns ju en anledning varför du kommer vara där och inte jag
  • Rhino

KS:
    Är det 5 år som gäller om man inte "fått" GC via äktenskap?

DC:
    Ju mer jag tänker på det, desto mer har det nog med skilsmässan att göra, för så här höll inte på förut. :-/
    Spännande med OB-praktik förresten!! De som jobbar på förlossningen är helt klart ett "eget folkslag". Man får inte ha en dålig dag på jobbet. Just den dagen är den viktigaste i patientes liv och varje dag på jobbet måste inkludera en otrolig mängd tålamod och förståelse.

Hur skulle ni förklara för en 3-åring att hon ska "sköta sig" även när mamma inte står bredvid och tittar på?
    Barnen sitter i köket och äter melon och det fnittrades och fnittrades och fnittrades och till slut hör jag något ramla.
    "Vad gör ni?"
    Tystnad. "Alexis slösade..." fick Luke fram.
    Och när jag kommer in i köket hade damen rullat ut allt papper i hushållsrullen... tja, för det var väl kul just då.
    Men man ser ju på henne (och bara tysntaden säger ju en del) att hon VET att det inte är ok. Jag försökte förklara att jag vill kunna lita på att hon inte gör dumheter när jag inte är med, att hon vet vad man får och inte får göra. Det ska jag inte behöva säga till henne hela tiden.
    Men det kändes inte som om meddelandet gick fram. Jag kunde inte förklara det på något bra vis med korta rakna meningar. Jag kände själv hur det bara blev "blah-blah-blah" av det hela. Suck.

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • julmusten

Hedda, om hon vet att hon inte far gora det sa tror jag det racker med att du sager att hon inte skall gora sa.

Du ar nog vanta i nagra ar med att hon skall forsta att du vill kunna lita pa henne.

Kanske ocksa lata henne rulla upp pappret igen, for det lar val inte vara det lattaste. Eller var det smutsigt och ackligt?

Jag har inte sa manga som pratar om sina barn faktiskt. Jag har nagra styckna som pratar om hur lite de far sova, och dem vill jag nastan sparka pa genom datorn, men sa andas jag ut och tanker att vi alla upplever somnloshet annorlunda, och de som vaknar 2-4 ganger per natt ar val trotta de med.

• julmusten

de, skall det sta, de, de, de, inte dem. Bara sa ni vet, sa vet jag att jag skrev fel.

• Wagram
    Rhino skrev 2010-01-27 03:11:24 följande:
    KS: Är det 5 år som gäller om man inte "fått" GC via äktenskap?
    Japp, fem ar ar det (men a andra sidan far man "permanent" fran borjan utan den dar provotiden som ar om man far det via aktenskap).
  • Rhino

Julmusten:
    Helt klart visste hon att hon gjort bus. Jag behövde bara fråga "Vad gör ni?" för att det skulle bli knäpptyst... Luke har aldrig haft sånt fyffens för sig (som sagt, personligheten på nr2 är en annan).

Och vad gäller de/dem så har jag helt klar blivit sämre "på äldre dar"... haha. Jag har koll på när det ska vara de eller dem, men ofta ser jag inte felen förrän jag läst igenom vad jag skrivit, vilket jag inte alltid gör.

Svar på tråden USA tråden!