• Swweetiie

bf-juni västerås

Hej!

BF-Juni för oss Västeråsare, här kan vi tala om allt och lite till!

Ny tråd, då den andra gått ut!

Hoppas allt är toppen med alla {#lang_emotions_gravid}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 10:48
    Lägger till BF-listan så alla kan se den lite lättare!

BF 9 maj- Hippygirl
    BF 16 maj- Subj4401 (Susanne)
    BF 22 maj - Bezilia (Anna)
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-16 11:57
    BF 9 maj- Hippygirl
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 1 juni - perni80
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 14:08
    BF 9 maj- Hippygirl
    BF 17 maj - trasis
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 1 juni - perni80
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 21 juni - vårt lilla hjärta
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

• Svar på tråden bf-juni västerås
  • vikh

Lady of Baqueta:tack så mycket för en trevlig eftermiddag,med god paj och fikabröd.Kul att träffa alla igen ,nu måste vi planera in nått nytt datum för att ses igen,ska vi säga om tre eller två veckor igen.//vikh (Sara)..

• shia

Är det någon som har bestämt sig för att inte ta ryggbedövningen ? i så fall varför. Jag behöver verkligen tips och ideer om detta med smärtlindring, jag vet varken ut eller in. Ena dagen tycker jag en sak och andra dagen tycker jag något annat !!! Ingen av alternativen känns dirket naturlig , men det känns dumt att tacka nej till smärtlindring när det finns så bra hjälp att få.

• happy73
    shia jag kan bara berätt från min erfarenhet. Andningen kommer dulångt på e första stadiet sedan brukar man ta lustgas. En del kan må lite illa av det men be att personalen visar dig o din kille hur det fungerar lite innan du behöver den. Min kille hjälpte mig jätte mycket med när jag skulle ta den o när jag skulle sluta att andas i den. Man slutar andas i masken när värkarna börjar avta. Killarna ser på en aparat när du får verkar o när de avtar. Sedan tog jag ryggbedövning(säg till i tid). Det tar ca 10-15 min innan den börjar verka. Det gör inte ont att ta den som ett myggbett. Jag upplevde den bedövningen som väldigt skön. Från att vara helt inne i mig själv till att kunna gå i korridoren ,prata,äta. Krystverkarna brukar du inte behöva ha någon lustgas utan använder dig av vanlig andning.
    Barnmorskorna är duktiga på att berätta hur du ska göra. Sedan kommer er lilla knodd ut o då är verkarna över.
  • shia
    Happy73 Berättade du redan när du kom in på förlossningen att du ville ha ryggbedövning? Fick du säga till själv under själva förlossningen när du trodde det var dags att få den eller är det BM som avgör när det är lämpligt att ta den ?
  • skuggspel

Jag sa till om epidral tidigt efter att en bekant fått krysta helt utan bedövning i timmar efter att hon sa till för sent. De sätter inte eda om man redan är öppen ett visst antal cm, minns inte hur många. När jag sa till var smärtan fortfarande helt hanterbar, kunde stått ut ett bra tag till. När edan mellan varven gick ur, innan de hann fylla på den hade jag istället minnesluckor av smärtan, kunde inte stå, höll på att svimma och skakade okontrollerat. Säkert för att jag var grymt trött efter två dygn med värkar men jag undrar verkligen hur det hade gått om de inte hunnit sätta den på mig.
    Sedan är ju varje förlossning unik, vi ser ju inte likadana ut på utsidan så varför skulle vi vara det på insidan. Alla får olika mycket ont och hanterar detta onda olika. Det som funkar för mig kanske känns helt tokigt för dig. Gör det som känns rätt för dig så blir det bra. För mig var profylaxandningen (som jag inte gav ett ruttet lingon för innnan) jättebra och edan var lätt guds gåva till födande kvinnor..
    Spännande att se hur det blir nästa gång, och hur det blir för alla er!!!

• Jolinsfaster

Även jag vill tacka för en trevlig eftermiddag. Var så himla goda pajer och fikabrödet hade jag nog kunnat fått i mig allt på egen hand om jag varit själv. Fick lite inspiration inför min 30-årsfest om en månad.

Skönt att ni tar upp diskussionen om smärtlindring. Jag vet inte heller hur man ska ställa sig till det. Vet att jag vill ha det, men inte vad. Har inte läst på så himla mycket olika än, men det börjar bli dags.

Är det bara jag som börjat snarka på sista tiden? Har inte varit varje natt, men åtminstone två-tre gånger den senaste veckan har maken ryt till om att jag ska vara tyst. Precis när jag sovit som bäst! Vet inte vad man kan göra åt det.

• MumsMaräng

Jag säger som alla andra: Tusen tack Lady of B för en trevlig, god och vacker eftermiddag hos dig! Barnrummet ni gjort i ordning till Frank var fantastiskt! Vilken Lyckans Prins!

• shia

Måste få lätta på hjärtat lite. Idag har det gått precis 1 år sedan min fina storasyster Anna gick bort. Sedan ringde min pappa från Umeå i går och berättade att min älskade lilla farfar har blivit ännu dåligare och att han inte har så många dagar  kvar i livet.
    Just nu känns det inte alls bra att bo 60 mil bort från sin familj. Vet inte om jag ska åka upp till Umeå för att hälsa på farfar en sista gång, men jag vet att jag ska åka upp för begravningen också och tyvärr är det inte gratis att resa inrikes och lite svårt att ta ledigt från jobbet. Det är så drygt att man måste tänka både ekonomiskt och praktiskt när det gäller sådan här.  Ja , jag vet inte hur jag ska göra...vill bara att just den här dagen ska vara över ....

• Addisen

Tack så hemskt mycket vikh, Jolinsfaster och Mumsmaräng. Jättekul att ni kunde komma! Och kul att jag kunde inspirera dig Ulrika {#lang_emotions_wink}

Shia,
    Jag beklagar verkligen, usch va hemskt att förlora ett syskon, jag kan inte ens föreställa mig hur det måste kännas. Tänker lite extra på dig idag...

Och inget roligt att få sådana nyheter om din farfar. Min farmor är oxå väldigt sjuk och jag kan endast utgå från mig själv och jag vet att om min pappa ringde och sa att hon inte hade så långt kvar så hade jag kastat mig i bilen till henne (hon bor i Gbg). Allt för att få en sista chans att se henne vid liv. Men det är klart att det praktiska som ledigt från jobbet och det finansiella måste funka...jobbig situation. Jag hoppas du hittar en lösning som du känner dig bekväm med så du inte ångrar dig senare.

Skickar styrke kramar till dig idag!{#lang_emotions_flower}

• MaraFara

Men hur i hela fridens namn kunde jag glömma bort er i söndags? Hade tom skrivit upp det i min kalender, men det verkade ju inte hjälpa för när kl var 14 så hjälpte jag min exman med att lägga en stengång utomhus.. Å, mitt klant...

Svar på tråden bf-juni västerås