• Swweetiie

bf-juni västerås

Hej!

BF-Juni för oss Västeråsare, här kan vi tala om allt och lite till!

Ny tråd, då den andra gått ut!

Hoppas allt är toppen med alla {#lang_emotions_gravid}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 10:48
    Lägger till BF-listan så alla kan se den lite lättare!

BF 9 maj- Hippygirl
    BF 16 maj- Subj4401 (Susanne)
    BF 22 maj - Bezilia (Anna)
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-16 11:57
    BF 9 maj- Hippygirl
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 1 juni - perni80
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 14:08
    BF 9 maj- Hippygirl
    BF 17 maj - trasis
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 1 juni - perni80
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 21 juni - vårt lilla hjärta
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

• Svar på tråden bf-juni västerås
  • sussi81

Hej allihopa!
    Jag ser oxå verkligen fram emot söndag och få träffa er alla!

Jag kom på en till sak angående det ni diskutterar att ta med till förlossningen. Stora, eller iaf ej åtsittande trosor och amningsinlägg... När min mjölk "rann till" så hade jag konstat två stora blöta runda fläckar på tröjan... ;)

• perni80

Hallå tjejer!
    Vad ni har varit aktiva under påsken! Själv har jag varit i Sälen sen i tisdags och kom hem i måndags. Hur skönt som helst. Blev dock ingen längdskidåkning som jag hade planerat, utan bara häng, promednader och mys! {#lang_emotions_sunny}

Mums: Grattis i efterskott!
    nihao: Skönt att bygget har dragit igån ordentligt nu, synd bara att det var en massa saker som fattades.
    jolinsfaster: jag tycker att det är jätte bra att du har skrivit på papprena!!! Som lady sa vissa strider är inte värda att ta! Nu har du massa annat att se framemot och engagera dig i.

Det ska bli jätte kul att se er alla igen på söndag. {#lang_emotions_laughing}Tvyärr så måste jag ju dra vid 4 tiden {#lang_emotions_frown} men vi hinner iaf träffas ett tag!!

Ha en bra dag!

• Nihao

MaraFara: Trist med sammandragningarna. Är du hemma med HP nu? Min bäbis ligger också o sparkar nedåt, känns skumt när det ilar ner emellan benen och gör himla ont när det träffar ömmare delar. :/

Plogen: Du får ta med vad du vill till BB. Dock bör du höra efter om när det är ok att koppla upp sig trådlöst osv, för ibland är det känsligare än annars.
    Jag rekommenderar att ta med lite sköna tröjor (amningsbara om du ska/kan amma) och mjuka brallor, för allt mjukt uppskattas när man hasar runt i jätteblöjan LarsAllan och det kommer saker både här o där... ha ha ha.
    Jag uppskattade också min gravidgördel som jag nämnt innan, jätteskönt att ha första natten när magen är tom på bäbis och allt "ramlar på plats" där inne. Nu vet jag dock inte hur det är när man inte har så många barn i magen, men det är nog skönt även då. :)
    Jag har precis fått tillbaks min gördel av en kompis och testat att bära den i 2 dar, och det ger skönt lyft för mage och rygg och känns kalas när man är ute o promenerar. Så en sån kan jag rekomendera, finns tex på Barnens hus. Jag kan ta med den på söndag, om jag kommer med, så får ni se om det är nåt för er.

• MaraFara
    Nihao skrev 2010-04-07 15:59:54 följande:
    MaraFara: Trist med sammandragningarna. Är du hemma med HP nu? Min bäbis ligger också o sparkar nedåt, känns skumt när det ilar ner emellan benen och gör himla ont när det träffar ömmare delar. :/Plogen: Du får ta med vad du vill till BB. Dock bör du höra efter om när det är ok att koppla upp sig trådlöst osv, för ibland är det känsligare än annars. Jag rekommenderar att ta med lite sköna tröjor (amningsbara om du ska/kan amma) och mjuka brallor, för allt mjukt uppskattas när man hasar runt i jätteblöjan LarsAllan och det kommer saker både här o där... ha ha ha. Jag uppskattade också min gravidgördel som jag nämnt innan, jätteskönt att ha första natten när magen är tom på bäbis och allt "ramlar på plats" där inne. Nu vet jag dock inte hur det är när man inte har så många barn i magen, men det är nog skönt även då. :)Jag har precis fått tillbaks min gördel av en kompis och testat att bära den i 2 dar, och det ger skönt lyft för mage och rygg och känns kalas när man är ute o promenerar. Så en sån kan jag rekomendera, finns tex på Barnens hus. Jag kan ta med den på söndag, om jag kommer med, så får ni se om det är nåt för er.
    Nej, Hp påbörjas den 12 april, men däremot så har jag semester fram tills dess.. Stod länge och tvekade på om jag skulle ta semester efter HP, och på det viset spara föräldradagar, men jag är sååå nöjd över mitt val att ha tagit semester före.. När jag knappt orkar gå snigelfart i 1 km till affärn utan att ha jätteont, så har jag svårt att se att jag skulle klara av att jobba på akuten {#lang_emotions_smile}..
  • HippYgirl

thi hi, jag vann nyss en helsvart babysitter på tradera för 2 kr :) ja precis jag skrev rätt. 2kr! *ler*

nu mår jag lite bättre i min otroligt trista förkylning! :)

• MumsMaräng

Hej Vänner!

Jag och Angeni möttes tre sekunder på spec mödravården på förmiddagen. Hon hade tiden efter mig- eller ungefär.

I alla fall så ledde någon halvtimmas samtal med läkare till att det beslutades att om jag inte har mogen livmodertapp efter 41+4 så snittas jag. Sedan gjorde man abdominalt och vaginalt ultraljud och konstaterade att moderkakan ligger för nu också, så gör den det även vecka 32 så bokas ett snitt till vecka 38. Givetvis fick jag höra många skräckhistorier först i syfte att avskräcka mig från snitt- men för mig känns det i alla fall lugnare att ha ett planerat snitt  än att det uppstår en akut situation efter evigheter av väntan.

Hoppas det gick bra för Angeni.

Jolins faster: Vad skönt att du kan släppa allt det negativa med jobbet nu/snart. Puh!

MaraFara: Tufft med din foglossning. Hur blev det med flytt för din del?

Nej, nu ska jag jobba en stund till- sedan middag åt barnen och mig och så till sängs. Har heldag möte i morgon.

Over and out,
    Mrs Mums, M.

• angeni

Mumsmaräng: Det där var den sämsta, värsta, mest avskyvärda människa jag någonsin träffat!!!! Jag hatar gubben redan och jag har bara träffat honom 2 gånger.

När jag kom in i rummet sa han direkt att de inte ger något snitt om det inte finns medicins orsak eller psykisk. Men jag fattade aldrig vad de menade med psykisk?
    Iallafall efter mycket försök att få honom att förstå vad jag menade så sa han bara nonchalant följande: Antingen så får du hjälp av Klara verksamheten att skriva ett kontrakt om vilken smärtlindring du ska ha som ska följas till punkt och pricka eller ingen hjälp alls..... Vad är det för jävla sätt att behandla oss människor!
    Satt säkert och grät i 30 minuter i det där jävla rummet. Ögonen bränner fortfarande efter det besöket.
    Jo, förresten enda vettiga han sa var att om jag är omogen och beslut tas för att sätta igång så blir det snitt. Men annars är det stenhårt vaginal förlossning som ska ske.
    Och jag frågade hur många gånger som helst att hur kan du lova att detta kontrakt följs eftersom de inte ens läser journalen när jag varit inne för sammandragningar? Jag hatar honom!!!!!!!

Var även till BM i eftermiddag och vi pratade lite. Allt bra med bebis och vi misstänker fortfarande att den ligger i säte. Fick lite medhåll när hon hörde hjärtljuden så högt upp i magen.
    Bloctrycket var normalt.
    Vi pratade även om att jag ska ringa till Örebro samt Eskilstuna då jag inte alls har något som helst förtroende för förlossningen i Västerås och se vad de kan hjälpa mig med. Om de kan gå med på att jag får föda där. Kanske till och med få ett förlossningssamtal med deras Specmödravård och kanske få ett snitt där.

Men egentligen är jag inte förvånad att jag fick ett Nej, men mest besviken är att han fick mig att ångra att jag är med barn. Det var det värsta känslan.

Hoppas allt är bättre med er andra. Denna dagen kommer spenderas gråtande i soffan med en snäll sambo som tröstar!
    Ses på söndag!

• Bezilia

Igår var jag hos en kund och en av deras anställda som nu ör mammaledig var där på besök. Hon hade ju med sin lilla tre månader gamla dotter som jag fick hålla en stund medan hon fixade iordning en flaska ersättning till henne. Vilken känsla. Tänk att jag snart kommer att ha en sån liten!!! Det kände helt overkligt att det är så kort tid kvar..!

Jag pratade lite med tjejen som var mammaledig och hon sa att det var mysigt men ganska långtråkigt. De bor på landet utanför Åkersberga och hon kände inte många med barn. Vilken tur att vi är ett så stort gäng blivande mammor så att vi slipper sitta hemma hela sommaren/hösten och vara sällskapssjuka!

Vikh: Grattis till havandeskapspenningen. Vad skönt att ha det klart!

• MumsMaräng

Angeni: Men Vännen min! Fy fasiken vad ledsen jag blir för din skull! Ska du behöva må så jäkla dåligt? Jag menar- är det inte det som är "psykiska skäl"?
    Till mig nämnde han inte ens psykiska skäl. Det var "antingen medicinskt betingat snitt" eller vaginal förlossning. Nu tror jag att det blir snitt ändå pga moderkakans placering. Och jag håller med dig- min erfarenhet är också att det är ett skämt att man ska skriva förlossningsbrev och ha önskemål och så inför förlossningen. Det var ingen som brydde sog om något sådant förra gången och jag förväntar mig det inte den här gången heller. Det jag hett önskar är att jag ska slippa ensam ta hand om min nyfödda son när jag ligger nysnittad och inte kan röra mig. Vincent grät sig igenom timmar och jag kunde inte nå honom i sängen. Det är ju bisarrt att efter "normala", problemfria förlossningar får partnern vara kvar och pyssla om sin lilla familj över natten- men har man blivit snittad då får man ta och klara sig och sitt barn bäst man kan.

Jag hoppas att du ska kunna få bättre kontakt med någon av de andra sjukhusen i området. Eller går det att begära att få prata med någon annan än BC på Klara? Jag tycker att du ska begära att få veta vad kriterierna för "psykiska skäl" är, i skrift.

Jag tänker på dig och håller på dig! Om några veckor är det över.
    Kram från Mums

• angeni

Mumsmaräng: Vad konstigt att han sa olika till alla. Det är väldigt udda.
    Vad konstigt att pappan inte fick vara kvar när du var snittad. Micke fick vara kvar första natten, sedan var det platsbrist. Konstigt men jag bestämde mig då att jag bara skulle hem dagen efter. Och jag lyckades.

Psykiska skäl var typ att dra mig till psykolog och jag skulle vara deprimerade men han var noga att poängtera att det finns inga garantier att en psykolog ger mig snitt.
    Man blir ju förvånad när han ser att jag gråter och det enda han har att säga är att jag har två val. hjälp eller ingen hjälp alls. Han ska inte jobba inom vården.

BM tyckte jag skulle prata med andra sjukhus eftersom jag känner att jag inte har något förtroende för Västerås förlossning. Ska ringa till Eskilstuna idag. Ska säga att jag har inget förtroende för förlossningen i Västerås så skulle vilja komma på ett förlossningssamtal med dem. Får se vad de leder till.
    Ingen människa ska få behandla en så man önskar att man inte är gravid alls.

Snitt eller ej det är väl strunt samma men västerås förlossning ska inte få förlösa mig alls. Och kommer björn in när vi är inne på någon kontroll då ska han ut fortare än illa kvickt annars smäller det{#lang_emotions_yell}

Vikh: Grattis till havandeskapspenning! Skönt att höra att någon har tur

Svar på tråden bf-juni västerås