• Swweetiie

bf-juni västerås

Hej!

BF-Juni för oss Västeråsare, här kan vi tala om allt och lite till!

Ny tråd, då den andra gått ut!

Hoppas allt är toppen med alla {#lang_emotions_gravid}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 10:48
    Lägger till BF-listan så alla kan se den lite lättare!

BF 9 maj- Hippygirl
    BF 16 maj- Subj4401 (Susanne)
    BF 22 maj - Bezilia (Anna)
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-16 11:57
    BF 9 maj- Hippygirl
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 1 juni - perni80
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 14:08
    BF 9 maj- Hippygirl
    BF 17 maj - trasis
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 1 juni - perni80
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 21 juni - vårt lilla hjärta
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

• Svar på tråden bf-juni västerås
  • HippYgirl

mums och Angeni: vilka olika möten ni har haft.
    Hoppas det löser sig för dig Angeni iaf! Man vill ju kunna känna sig trygg med förlossning och allt!

Alex skulle inte heller fått vara kvar igentligen efter mitt akuta snitt, men dom lät honom vara det endå. och han är ju inte den som är den så han hade ju varit kvar oavsett vad dom sa *ler*

var till Bm i Tisdags och pratade förlossning. Visst vi gick ju på föräldragruppen förra gången och pratade sånt. men eftersom det inte vart en vanlig förlossning så har man ju inte riktigt kvar allt i huvudet ,det kändes himla bra att gå igenom det och så. jag som inte vill ha en förlossning kan väl nu kanske känna att ja KANSKE kan gå med på det. jag har ju en månad kvar till BF så det är väl bara att inse fakta *ler*

• angeni

Nu har jag ringt till Eskilstuna samt Örebro. Jag behöver ha en remiss skickad dit för att få kunna komma på kontroller. Är jag däremot i Örebro eller Eskilstuna när värkarna börjar ja då är jag mer än välkommen.

Har ringt till min BM som får skicka remiss angående förlossningsamtal till Örebro samt Eskilstuna. Det är ialllafall värt ett försökt. Går det inte så går det inte.

Hippygirl: Vi har ju inte heller haft vaginal förlossning så det är svårt att komma ihåg allt sedan sist barnmorskan gick igenom det.

• MaraFara

Hemma från Bm.. Roligt att det nu är dags att börja gå där varannan vecka, känns på ngt vis som att slutet närmar sig..

Melvin växer på som han ska.. SF-mått i v 30+6 är 30 cm.. Han följer sin egen kurva perfekt, lite över medelsnittet.. Hjärtljuden låg på 150 s/m, så där kan vi ta hål på myten om att höga hjärtljud skulle innebära en tjej.. Å mitt BT är så fint på 125/75.. Och from nästa gång så börjar vi med lägeskontroller..

• Nihao

Spännande MaraFara! Skönt att du har semester nu och sen HP, då kan du verkligen få ta det lugnt o fika o njuta av fritid, barn o familj. ;) Det mår man ju alltid bättre av!

Har Melvin (fint att du kallar honom vid namn nu!) vänt sog något, eller envisas han med sätet?

Angeni: Gha, att du blir bemött så taskigt. Hoppas du får den hjälp du vill få och komma o föda där du vill. Så olika det är med vem man möter och när och i vilket sammanhang, själv har jag fullt förtroende för bb i Västerås, men jag har kanske haft tur. Du verkar verkligen haft otur i dina möten, stackars dig. Hoppas du får till ett beslut som du kan luta dig mot sen.

Mums: Bra att du fått lite datum och linjer att följa så du vet vad som gäller när det närmar sig. Hoppas på en kalasförlossning på utsatt tid!

Perni: Härligt med semester!! Snart är det mammasemester på heltid också. :D

• happy73
    Angeni jag har inte riktigt förstått vad som hän. Varför vill du ha snitt? ligger barnet fel eller ärdu bara rädd för vaginal förlossning?

Jag hade kanon bra personal när vi var inne  fick Isak. De hade verkligen läst mitt brev o var väldigt lyhörda på hur jag ville ha det plus att de pratade mycket med sambon så att han också kände sig delaktig.

Marafara kul att du nämner hjärt ljud. Jag var hos bm för andra gången så denna gång låg hjärt ljudet under 150 o första gången över. Jag hade inte vuxit så mycket i mag måttet heller så nu var jag på normalkurvan. Men hon sa att mag måttet kunde bli lite oika beroende på hur bebbe låg och min memis låg på tvären hehe
  • angeni

Happy73: jag vill ha snitt pga tidigare jobbig förlossning som slutade i akutsnitt. Jag vill slippa känna den känslan igen av ovisshet som jag hade förra gången. Det var ingen som informerade oss om läget och vad som hände.

Nihao: BB i västerås har vi bra förtroende för. Hälften av alla som jobbade där var väledigt förstående när vi fick dottern och hjälpsamma men några var ju riktiga surkärringar Men det tror jag man får överallt.
    Bara förlossningspersonalen jag har dålig erfarenhet av samt läkarna på specmödravården. Både denna gången samt förra gången träffade vi en nonchalant manlig läkare, dock ej samma. Jag verkar dras till de som har antingen väldigt dåliga dagar eller är nonchalanta av sig

• HippYgirl

Angeni: mitt slutade ju också i akut snitt förra gången. så vi har sagt det att eftersom dom inte vill sätta igång när man har fått snitt innan, och om det börjar ta tid så ska dom göra ett planerat snitt. och det hade läkaren på spec inga porblem med.  jag vill kunna ha en vanlig förlossning men börjar det ta längre tid och så vill vi inte vänta för länge så det tillslut blir akut som sist. Han var super trevlig och höll självklart med i allt vi tyckte och skrev ner det i min journal. Skumt att dom ska vara så aviga vissa läkare. Översittare som inte bryr sig!

Idag är det på datumet en månad kvar, börjar faktiskt bli lite pirrigt *ler* och i vecka 38 åker Alex till GBG och ska jobba i 3 dagar så hoppas verkligen inte krabaten har tänkt att komma just då  :)

• MaraFara
    angeni skrev 2010-04-08 23:13:14 följande:
    Happy73: jag vill ha snitt pga tidigare jobbig förlossning som slutade i akutsnitt. Jag vill slippa känna den känslan igen av ovisshet som jag hade förra gången. Det var ingen som informerade oss om läget och vad som hände.Nihao: BB i västerås har vi bra förtroende för. Hälften av alla som jobbade där var väledigt förstående när vi fick dottern och hjälpsamma men några var ju riktiga surkärringar Men det tror jag man får överallt.Bara förlossningspersonalen jag har dålig erfarenhet av samt läkarna på specmödravården. Både denna gången samt förra gången träffade vi en nonchalant manlig läkare, dock ej samma. Jag verkar dras till de som har antingen väldigt dåliga dagar eller är nonchalanta av sig
    Å jag har helt andra upplevelser.. Förlossningspersonalen har jag uppfattat som underbar, medans BB-personalen varit riktiga bitchar.. Därför ska jag nu åka hem efter 6 timmar, om allt går bra.. Tänker inte ligga på BB mer än absolut nödvändigt.. Har också haft bra kontakt med läkare på specMVC.. Med andra barnet så fick jag ju planerat snitt pga humanitära skäl som det så fint heter, och då träffade jag en läkare som hette Anna Berglund..

Det här kan låta hårt, men jag tycker inte att det ska vara enkelt att få snitt.. All forskning visar på att det är bättre för barnet att födas vaginalt, ett snitt är en jättestor operation med betydligt större och komplicerade komplikationer än vid en vaginal födsel..
    Rädsla är för mig inte en anledning till ett snitt, däremot om det finns medicinska orsaker eller väldigt svåra psykologiska orsaker som det faktiskt fanns i mitt fall.. Rädsla går att bearbeta, men då handlar det nog om att det ska finnas ett intresse av att börja bearbeta den tidigt under graviditeten. Att komma 10 veckor före det är dags tror jag är försent.. Att jag fick ett snitt beror på att jag har varit utsatt för mindre trevliga saker som barn, och detta kom upp under den graviditeten, sen behöver jag kanske nog inte nämna mer specifikt utan ni kan kanske förstå ändå {#lang_emotions_smile}.. Sen har jag inte alltid sagt att det var anledningen, utan sagt att det var för att min första förlossning var jobbig (vilket den var)..
  • angeni

Marafara - jag håller med dig om att det itne ska vara så enkelt att få snitt, för när man läser på familjeliv så får man en uppfattning av att vissa bara säger jag vill ha ett snitt, utan någon som helst orsak och då får det. Klart ska man ha en orsak till varför man ska ha ett snitt.

hippygirl - vilken läkare är det du har träffat? Låter inte som samma läkare iallafall. Eftersom den du träffade lyssnade på dig vilket denna inte gjorde.

Jag blev idag uppringd av Klara barnmorska och det är ju ett skämt i sig. Jag fick tid den 3 maj. Känns som det är väldigt tätt inpå en förlossning. Och hon sa ju att det blir en del möten innan det är klart och då börjar man känna ännu mer stress att hur ska man hinna detta.
    Jag tog upp med min barnmorska redan vid inskrivningen allt om detta kring förlossningen som gjorde att jag ville ha ett snitt men jag fick ingen tid till specen förrän nu i vecka 29.

Nu väntar jag på att specmödravårdens chef ska ringa och se om jag får remiss skickad någon annanstans. Snittet i sig är inte det viktigaste känner jag just nu när man har smält allt lite, däremot så vill jag inte bli bemött av någon som får mig att ångra att jag väntar barn och inte kan lyssna på sin patient.

Igår spenderades hela dagen bakandes med en kompis som med är mammaledig. Sambon fick även för sig att vi ska byta bil nu mitt uppe i husförsäljning så den ska vi åka och kolla på idag. känns som dagen är ganska fullspcäkad

Ha det bra alla andra och så ses vi i helgen

• skuggspel
    Angeni: Vilken knepig människa! Min bm sa att man alltid kan byta bm på förlossningen, om den man har inte funkar så byt! Det borde ju faktiskt vara samma sak med nöten du träffade!

Igår var jag hos bm och mätte magen. Hon sa att den är helt normalstor för v 38. Bara det att jag är i v 23+6.. Inte konstigt att jag känner mig stor. Jag blev sjukskriven fram till 3 v innan förlossningen pga sammandragningar. Bm sa att min kropp nog tror att jag är i v 38. Föds bebisarna nu går det åt pepparn. Med största säkerhet.

Idag ska vi till KS och spec för att gå på ultraljud. Håller tummarna för att allt är bra.

Vi har träffat en mäklare idag, den 25 ska vi ha visning på huset, sedan börjar budgivningen. Nervöst värre.

Vi får tillträde till huset i västerås senast den 15 maj, då kan vi börja tokrenovera det värsta! Idag ska vi hämta ett badkar här i sthlm, blocket-bortskänkes känns ganska fiffigt när man har så mycket att renovera.

Det ska bli så kul att träffa er, vissa igen och vissa för första gången.
Svar på tråden bf-juni västerås